jahaja...
Ville bara komma med ett litet inlägg...
kanske beror det på att jag känner mig lite träffad av "skitbilds" diskussionen.
Jag är ganska ny här (läs ett par dagar) och har väl fotograferat i sådär 5 år.
Nu är det så att jag är en sk. "hobbyfotograf", dvs. jag fotograferar hellre än bra.
Jag fokuserar på att ha kul och få många minnen på köpet.
När jag själv ser på mina bilder (utan att jämföra med andras) kan jag tycka att en del är s**tbra!
MEN, nu när jag de senaste dagarna tittat på många andras bilder här, ser jag en viss skillnad i kvalité. (inte på alla men på en del)
Mustiga färger, skarpa kontraster och fantasieggande motiv. Blir lite avundsjuk faktiskt.
Har själv aldrig haft den "känslan" för fotografering.
Det finns gott om "seriösa amatörer" och halvproffs som har foto som enda hobby.
Sådana som komponerar, tänker, lurar ut vinklar, sätter ljus, kanske till och med sitter och väntar en halv dag för en bra bild.
Well, inget fel med det, men man ska som lekman kanske inte jämföra sig med de personerna.
Går det överhuvudtaget att jämföra?
Ungefär som att jämföra när en guldsmed gör en briljantring och när jag gör en.
För att slita en gammal klyscha "Alla är barn i början"
Tycker bara att fotografen som laddar upp sin bild borde vara vara mycket motiverad till varför han laddar upp den.
Har vi inte alla ett bra motiv? (blev ju lite vitsigt)
Jag tror inte det finns så värst många som bara "vräker ut bilder man har på datorn".
Lägger man upp dem, tycker man nog att de är bra efter ens egna förutsättningar och erfarenheter.
Jag tycker att mina "människor" som jag lagt upp här är bra med tanke på att jag av ca. 500 rullar tagen film, endast ägnat ca.4-5 rullar åt seriöst människo-fotograferande.
För min del vill jag gärna ha kommentarer från erfarna och duktiga fotografer, i syfte att lära mig någonting.
Vad har jag inte tänkt på?
Kunde jag gjort på något annat sätt?
osv.
Precis som festfotografen sa:
Som i så många andra fall så befinner vi oss ju påå olika kunskaps nivåer.
Precis...
Ni som har mycket erfarenhet, tala om för oss glada amatörer vad som gjorde bilden bra eller dålig.
Bäst är om man kan få "teknisk kritik", dvs. vad som är tekniskt bra eller dåligt med bilden.
Inte "jag gillar inte den här typen av bilder" eller "jag skulle flyttat stenen 4 cm till höger" utan mera "försök att blända ner ett bländarsteg så du får lite mera stuns i bilden" eller "har du funderat på att använda ett skylight filter för att få bort lite blåstick".
Jag hoppas att ni som är "duktiga" och får mycket beröm för era bilder, kan hjälpa dem med "skitbilder" att ta lite bättre skitbilder!
Observera att jag "hackar" inte på någons uttalanden eller så, jag vill bara försöka att ge min syn på saken.