Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trött på Acdsee - ersättare?

Produkter
(logga in för att koppla)

KarlVI

Aktiv medlem
Har under en längre tid använt Acdsee som primärt bildvisningprogram. Version 3&4 var ganska enkla, tyvärr med lite småbuggar. Tyvärr tycker jag att 5:an och 6:an bara växt i omfång. Inte höjd kvalitet på basfunktionerna. T ex tar det numera åtskilliga sekunder att öppna en bild i Acdsee (P4 1,7Ghz). Dessutom dumpar mitt program nästan regelmässigt om jag bläddrar fram några bilder och sen tar ett steg tillbaka. Detta trots ominstallation. Fel på mig och min dator?!

Någon använder ett annat program och är nöjd?

Lite mer precist tycker jag följande funktioner är viktiga:
- En- & fler-bildsläge
- Visa (välja vilken) Exif data
- Redigera Exif-data
- Histogram
- Skapa kontaktkarta (möjlighet själv bestämma bla sidhuvud och sidfot)
- Bildarkiv

Jag har provat Thumbsplus, som verkar mycket stabilare. Dock tycker jag att själva bildvisningen är sämre. Kanske är lösningen att använda fler program?

Alla tips är välkomna.
 
KarlVI skrev:
Har under en längre tid använt Acdsee som primärt bildvisningprogram.

Samma här, ett tag iaf..

Version 3&4 var ganska enkla, tyvärr med lite småbuggar. Tyvärr tycker jag att 5:an och 6:an bara växt i omfång.

Och inte så lite heller, de blir bara större och större. Så stora och fulla med skit, rent ut sagt, att jag letade upp en gammal 2.4 version som är snabb som sjutton.. Den saknar dock några funktioner, så jag letar också, som du efter något alternativ som har ungefär det du letar efter..

Har inte hittat något än som är litet, snabbt och smidigt, får hoppas någon kan tippsa oss om något..

Har iofs hört en del om Image-magick, men har inte själv testat det än så länge, kanske det kan vara något..?
 
RAW

Finns det ett bildvisningsprogram som tar RAW filer? För övrigt har jag samma problem med ACDsee som ni andra. Hänger sig jämmt och ständigt? Hur är Adobes Photoalbum?

/David
 
Har inget annat jag kan rekommendera i alla fall. Visst håller jag med om att det börjar bli slött att starta ACDSee i och med version 6, men jag tycker endå att det kommit till en massa fina ändringar som jag nu inte kan leva utan. Till exempel: Pan lock och zoom lock. Då kan jag när jag fotar flera bilder på samma objekt låsa panoreringen på valfritt ställe i bilden med 100% zoom i programmet. Därefter är det ju lätt att välja ut en bild som vart skarpast eller helt enkelt bättre genom att hoppa fram och tillbaka mellan bilderna. Bra funktion som jag väntat på sedan ACDSee v3.0. Sedan är det väl inget som säger att man alltid måste köra senaste versionen av alla program man har. Gillar du snabbheten i någon av de tidigare versionerna så kör för all del med den.
 
Acdsee visar RAW om man installerar dcRAW men om man stör sig på att det går långsamt att titta på jpeg så ska man inte ens fundera på att titta på RAW.

eller så var de så att jag började leka ordentligt med RAW efter att jag installerat dcRAW och Acdsee alltid har kunnat visa RAW, nu blir jag fundersam.
 
KarlVI skrev:
Har under en längre tid använt Acdsee som primärt bildvisningprogram. Tyvärr tycker jag att 5:an och 6:an bara växt i omfång.
Någon använder ett annat program och är nöjd?


Använder dagligen (på PC) CompuPic Pro från www.photodex.com. Suveränt snabbt på att rita upp tumnagelbilder.

Gör ofta "kontaktkartor" där jag kan välja vilken information jag vill visa i sidhuvud och sidfot, för sidan liksom för bilderna.

Dessutom har programmet en snabb rotering av bilder som hamnat snett och en hyfsad skärpefunktion. Avancerad bildbehandling görs naturligtvis bättre med Photshop.

En annan nyttig finess är att man kan framställa CD med bildspel. Allt kunden behöver göra är att sätta in CD-skivan i datorn så startas automatiskt ett bildspel.

Lägger också, med automatik, in copyright och fotografinformation i bilder som sänds för påseende.
 
Håller med!
Gillade ACDSee jättebra förr oxå! Det ultimata bildvisningsprogrammet!
men vafan måste dom blanda sig in i att spela upp ljud och visa film?? det finns ju redan toppen prog till detta oxå! Håll er till bilder, ACDSee!
Äldre versioner av ACDSee gillar jag! Synd bara att man inte kommer åt "Exif-data" eller vad det kallas!
//Jögga
 
Kan man skala om bilder i batch med Irfanview?

joggac skrev:
men vafan måste dom blanda sig in i att spela upp ljud och visa film?? det finns ju redan toppen prog till detta oxå!

Detta eländes bloatware-fenomen tycks drabba allt fler program. Laddade nyss ner en Nero-demo och fick en 22MB stor bloatware-klump med en massa junk som inte har ett smack med CD-bränning att göra, så det blir väl till att leta upp en ersättare även för detta prog.

/jörn
 
Skala bilder i batch

>Kan man skala om bilder i batch med Irfanview?

Ja det går fint. Ladda ner och testa!

/Örjan
 
Irfanview...

Jag har användt Irfanview ibland, men jag har ett litet problem med det programmet, nämligen att alla thumbnails måste återskapas varje gång man visar en mapp (?), och det kan ta en liten stund. I ACDSee fungerar väl den biten lite annorlunda? Kanske har jag bara missat nån inställning som man kan ändra.
MVH
/Amir
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.