Annons

Tröskverk?

Produkter
(logga in för att koppla)

menhir

Medlem
Hej!

Jag är sugen på att köpa Tamrons 17-50/2,8 (gärna nya modellen med VC) men har hört att AF låter som (minst) ett tröskverk vilket är mycket störande om man vill fotografera i t ex kyrkor eller på liknande 'tysta' platser. Här på FS har jag emellertid hittills inte hittat någon som skrivit att AF låter som ett tröskverk, men däremot att det ger skarpa bilder osv. Min fråga är därför: hur låter era Tamronobjektiv?
 
Det finns ju två varianter av det objektivet plus VC/VR modellen.

Den första generationen hade ingen inbyggd autofokusmotor utan krävde fokusmotor i huset, den andra generationen som kom för ett tag sedan har inbyggd autofokusmotor. VC versionen har också inbyggd fokusmotor.

Jag har ett utan fokusmotor och det låter inte så det stör inte mig iallafall, hur den nya generationen låter vet jag inte.

Skarpa bilder ger det iallafall :)

Jag är riktigt nöjd och kan rekommendera det, ialla fall första generationen. VC låter riktigt gott dessutom!
 
Hej

Jag köpte ett med AF-motor (Tamron AF 17-50mm f2,8 SP XR Di-II LD Asph.) från Tradera, och den var väl iallafall testad innan.

Men den låter nästan inte någonting.
Tror väl inte att ett nyare är sämre heller. :)

För övrigt är det ett riktigt prisvärt objektiv.
Själv är jag mycket nöjd.

-
Johan S
 
Tack för era svar! Jag har ju AF-motor i både D70 och D90 så jag kan ju också använda första generationen utan AF-motor (misstänker att de inte säljs nya längre men finns begagnade). Annars verkar det ju på Johan S som att även det med motor är tyst vilket ju känns bra. Fokuserar det snabbt eller jagar det mellan ändlägena?
 
Jag upplever det som om att det är snabbt att hitta fokus.
Har nog inte haft några problem med att det jagar fokus, inte ens om det varit dåligt med ljus/kontrast.

Som sagt så har jag ju inte den allra nyaste modellen, men det sköter sig bra ändå. ;)
 
Tröskverksljudet hittar man troligtvis hos Canon-varianten (eller möjligen Nikon-dito med inbyggd motor). Annars är det ju kamerans inbyggda motor som låter.
 
Tröskverksljudet hittar man troligtvis hos Canon-varianten (eller möjligen Nikon-dito med inbyggd motor). Annars är det ju kamerans inbyggda motor som låter.

Om objektivet innehåller en AF-motor används väl den oavsett om kameran har motor? Eller har jag missuppfattat det? Om det är kamerans motor som används även om objektivet också har motor är det ju inget problem.
 
Om objektivet innehåller en AF-motor används väl den oavsett om kameran har motor? Eller har jag missuppfattat det? Om det är kamerans motor som används även om objektivet också har motor är det ju inget problem.

Om objektivet har motor används inte kamerans motor.

Det Makten menade var nog att Canon inte har motor i huset på någon av sina modeller medan Nikon har det på vissa? Alltså har Canonmodellen alltid haft inbyggd motor medan Nikonmodellen använt husets motor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.