Annons

Trögt CS3 på intelmac

Produkter
(logga in för att koppla)

petter olsson

Aktiv medlem
Nu har jag gått från dubbel-cpu G5a till en ny dubbel dualCore på 3ghz. På G5an testade jag CS3, men det slutade jag snabbt med pga hastigheten.

Nu med en ny dator med fem gb ram och massa cpu tycker man ju att CS3 borde jobba snabbt, men icke!

CS på G5an är mycket snabbare, CS på min skitPC är mycket snabbare än den här nya kombon. Mycket irriterande.

Friläggning med lasson hackar, kloning hackar, programmet är segstartat, paletterna stora och klumpiga. Det känns mer som en nergradering än en uppdatering.



Någon har liknande erfarenheter?



/petter
 
Jag har ocksa den Mac Pro med dubbla dual core 3GHz, visserligen 8GB Ram, men jag tycker CS3 ar sjukt snabbt. Startar pa mindre an 5 sekunder, hackar aldrig aven om jag klonar stora stoooora objekt...

Jag har ingen aning om vad det skulle vara for fel..
 
Vad pratar vi om när det gäller filstorlekar här? Hur känns dator i övrigt?

Hemma använder jag Macbook Pro 17' 2.3 ghz Intel 2 core Duo, 2gb minne, 160gb 5200 rpm disk och CS3 funkar jättebra (läs snabb). Det jag jobbar mest med är redigering av RAW filer och grafik filer. Här pratar vi storlekar mellan 10 - 80 mb.

Jobbdatorn är en Imac 24' Intel Core 2 duo 2.3ghz, 2gb, 160 7200rpm och där känns att CS3 är lite snabbare men bara pga disken. Den är 7200 rpm jämför med 5200rpm som är på Macbook Pro.

Jag brukar stänga ner alla onödiga program när jag jobbar med Adobes program men det ska inte påverka så mycket.
 
Då kanske jag ska leta lite inställningar, kolla så musen är ok och sådär innan jag slänger ut CS3 då...

Bildfilerna är inte större än de brukar (20-300 mb) och övriga program är riktigt snabba. Ska ta mej en titt i inställningarna igen.

Tack för svar

/petter
 
Förstår inte riktigt varför det står att 3 gb är max, men jag antar att det är OSX som styr det på något sätt...
 

Bilagor

  • bild3.jpg
    bild3.jpg
    40.9 KB · Visningar: 311
Jag har samma max grans, sa jag tror ocksa att det ar OSX som har problem med det, men det ska vara fixat i nasta version, vad jag har hort.

Testa att skruva upp det till 3072, det ar vad jag har har, och flyter pa snabbt, men a andra sidan, sa har jag ju bara 2062 pa min barbara, och det ar fortfarande snabbt...

Har du aperture eller lightroom oppet ocksa?
 
Kan testa att maxa det så får vi se om det blir någon skillnad.

Nej, inget av dem, men däremot itunes, firefox, acrobat, entourage, adium och Capture One. Ett antal program, men inget som G5an hade problem med. Den flyttade bara över ramet till det program man satt med för tillfället (och då hade jag 1,5 gb ram)
 
petter olsson skrev:
Kan testa att maxa det så får vi se om det blir någon skillnad.

Nej, inget av dem, men däremot itunes, firefox, acrobat, entourage, adium och Capture One. Ett antal program, men inget som G5an hade problem med. Den flyttade bara över ramet till det program man satt med för tillfället (och då hade jag 1,5 gb ram)

Det enda jag skulle kunnna se som ett problem ar you entourage, eftersom det ar PowerPC binar, men jag har inte de problemen du beskriver, och jag har oftast Aperture, Safari, Sonos Control Center (Whole house Audio controller) och Entourage oppet, sen har min fru oftas Quickbooks (bokforingsprogram) Entourage och Safari oppet i sin del, eller i bakgrunden. Vi kor i fleranvandarlage, och jag har inte haft nagra problem alls forutom att jag ar tvungen att peka bada inloggningarna till samma skarmprofil..

Ingen aning om varfor du har problem..
 
Aktivitetskontroll

Jag hade startat verktygsprogrammet "Aktivitetskontroll" som ligger i mappen Verktygsprogram som ligger i programmappen.

Där kan man se processorkärnornas och hårddiskens aktivitet bl a. Jag hade problem tidigare med att mina processorkärnor körde hela tiden och processorfläkten varvade upp och allt i datorn gick långsammare och batteriet varade inte så länge heller i min Mac-Book. Efter att ha tagit bort en Widget som visade Airport-basstationer så blev jag av med problemen. Det kan alltså vara något dålligt skrivet program som ligger i bakgrunden och stjäl kraft. Kanske du körde över alla programmen med flyttassistenten när du skaffade din nya Intel-Mac? Då kan det komma med program som inte är "Universal" så det skulle också kunna vara en möjlig förklaring som gör att datorns processor blir nerlastad.

Men det kan nog aktivitetskontrollen visa i så fall.
 
Nej ingen flyttassistent. Allt är nyinstallerat.

Har installerat om CS3paketet nu, men det blev det inte bättre av (rensdade dock inte .app-filen som du skrev om Lennart, hade inte läst ditt inlägg då).

Ska ta mej en titt under aktivitetskontroll.


/petter
 
Risken med att bara "sopa rent" är att det ligger kvar en massa skräp-filer. AppDelete letar redan på alla filer som tillhör CS olika delprogram och hivar dem också. Det enda som är "renare" är att formatera om HDn, men det känns som overkill.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.