Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

trög zoomring

Produkter
(logga in för att koppla)

vintage2

Medlem
jag har 2 st 18-55 VR objektiv till min D60 , vad som gör mig lite konfunderad är att det är en markant skillnad i hur olika lätt zommringen går på det två objektiven, det ena är ca 9 mån gammalt och det andra ca 2 år(det som går lätt) vad kan detta bero på?
 
Nu kan jag ju bara spekulera, men det är klart att saker "nöter till sig" med tiden och går lättare och efter tillräckligt lång tid tom kan börja glappa.
Därtill finns det ju toleranser i tillverkningen som gör att det kan skilja lite även på nya produkter. Man kan ju misstänka att det är större toleranser på lite billigare objektiv som 18-55:an tex.
Sen är det ju svårt att säga om något är onormalt eller så, såhär via nätet... :)
 
Slitskada

Det är ju inte samma kitobjektiv som sitter på D40 och D40x men på min D40 fick jag precis samma problem, det blev trögare med tiden och slutade med att zoomen fastnade helt, jag läste på internet att det är ett rätt vanligt fel på 18-55an och att det är smörjmedlet på "släden" som torkar, därav den ökade friktionen när linserna rör sig i objektivet.

Jag vet som sagt ej om detta är samma problem, känns ju som om Nikon borde ha uppdaterat objektivet, men det kanske ger dig en aning om vad som felet kan vara.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.