Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trög och ojämn zoom på ny 70-200 f/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Classic

Aktiv medlem
Hämtade ut mitt splittnya canonzoom 70-200. f2.8 på posten i dag.
Glad som en speleman plockade jag upp linsen och klickade fast den på min Mark III:a. Sedan gick allt i moln. Vred på zoomringen och förväntade mig en silkeslen känsla med ett lagom motstånd. ICKE , från 200 så trögar den till sig när man passerar 135 och någon silkeslen känsla är den aldrig i närheten av.
Vrider man zoomringen fram & tillbaka så känns det riktigt raspig. (eller hur man nu ska förklara det) Focusringen går därimot som i oljebad och det hade jag förväntat mig att zoomringen åxå skulle göra.
Så frågan är. Ska zoom gå lite trögt eller ska jag skicka tillbaka linsen ?
 
På mitt objektiv är zomm- och fokusringen lika tröga/silkeslena med ett konstant motstånd över hela zoomomfånget, så jag skulle nog säga att du tyvärr verkar ha fått ett måndagsex.
/Jonas
 
Jag har den mindre motsvarigheten EF 70-200 mm f/4L IS USM. Mer "mjukgående" zoom- och fokusringar än vad den har får man leta efter, länge.
 
den ska inte hacka, du har väl fått en återlämnad testkörd kanske, vilken näthandlare köpte du av?

Hej

Jag handlade av Japanphoto.se Gick till butiken i Malmö och visade upp linsen. Vi provade även deras exemplar i montern och den kändes ganska lika. ( Är det jag som är för petig ? )
Dom höll dock med om att den gick lite trögt när den kom till 135mm.
Men personalen var jätteschyssta och har skickat efter ett nytt objektiv från en annan affär så vi kan jämnföra även med detta för att verkligen reda ut hur trög en zoom ska vara. Historien fortsätter..
 
Hej

Jag handlade av Japanphoto.se Gick till butiken i Malmö och visade upp linsen. Vi provade även deras exemplar i montern och den kändes ganska lika. ( Är det jag som är för petig ? )
Dom höll dock med om att den gick lite trögt när den kom till 135mm.
Men personalen var jätteschyssta och har skickat efter ett nytt objektiv från en annan affär så vi kan jämnföra även med detta för att verkligen reda ut hur trög en zoom ska vara. Historien fortsätter..

Okey, men de fixar det säkert, hacka ska den inte i alla fall.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.