Annons

Trög laddning av Tethering / Direktfångst

Produkter
(logga in för att koppla)

lasse-p

Aktiv medlem
Jag tycker ibland om jag är för snabb i fotograferandet att det stockar sig när kameran ska överföra bilder via USB sladd till datorn med Lightroom direktfångst.
Kameran blinkar busy tills överförningen hunnit ikapp ibland.
Nån mer som upplevt samma sak?

Kamera: Canon 5D mk II
Dator : en ny Macbook pro med 16Gb ram och flashdisk
Lightroom ver 4
 
USB2 klarar max 60MB/s och den kameran kan väl producera mer än så om du håller ner avtryckaren i serieläge?
 
USB2 klarar max 60MB/s och den kameran kan väl producera mer än så om du håller ner avtryckaren i serieläge?

OK, men kameran har bara USB2 ut då eller ?
Datorn har ju USB3, hade hoppats att det skulle flyta bättre än på min gamla MBP med USB2 och det gör det väl iof sig iom att datorn f.ö. har bättre prestanda .
Men seriebildtagning har jag ju inte inne i studio med blixtar och så men det räcker att jag tar många bilder i taget med nån sekund emellan så blixtarna hinner ladda för att det ska stocka sig efter en stund...

Teorin att kamerans USB utgång är flaskhalsen
Nån annan teori?
Har 5D mk III snabbare USB utgång?
 
MkII & III har USB2. Och där har du flaskhalsen.

Har du en annan USB-sladd du kan prova? Ibland kan en defekt sladd påverka. Vad har du för minneskort? (hastighet)

Om du trycker av 10 bilder på raken, hur lång tid tar det från första avtryck tills att allt är färdigt?

Kanske ska prova med att ändra upplösning för det aktuella projektet, om nu överföringshastighet är av intresse?
 
MkII & III har USB2. Och där har du flaskhalsen.

Har du en annan USB-sladd du kan prova? Ibland kan en defekt sladd påverka. Vad har du för minneskort? (hastighet)

Om du trycker av 10 bilder på raken, hur lång tid tar det från första avtryck tills att allt är färdigt?

Kanske ska prova med att ändra upplösning för det aktuella projektet, om nu överföringshastighet är av intresse?

USB sladden är en teori. Ska se om jag kan komma åt en bättre eller kortare och testa med.
Minneskortets hastighet, ja har inte siffran nu men när man plåtar utan sladd och Direktfångst är det ju inga problem av detta slag.

10 bilder serie får jag återkomma om, kan inte testa det just nu.

Det är vanliga porträttsessioner i fotostudio med barn som det gäller . Och det är lite segt att ibland få ta en konstpaus och vänta in kamera och dator till de hunnit ifatt varandra.
Vet inte om jag vill dra ner på upplösning. I värsta fall får jag helt enkelt inte ha så bråttom... :)
 
I praktiken max 20-30MB/s men såg det häromdagen just med MkII och LR, det tog flera sekunder per bild, knappt användbart mer än för enstaka bilder.

OK
Vet du om nyare versioner av LR är snabbare ? (jag har ju fortf v.4 men ska uppgradera..)
Och 5D mk III, är den kanske snabbare än mkII trots att de båda enl uppgift har USB2?
 
OK
Vet du om nyare versioner av LR är snabbare ? (jag har ju fortf v.4 men ska uppgradera..)
Och 5D mk III, är den kanske snabbare än mkII trots att de båda enl uppgift har USB2?

Nej det hjälper knappast att uppgradera men det bör du av andra anledningar. (CC är ju nästan gratis)

Min fotokollega, som f ö också kör MkII, skaffade ett wifibatterigrepp. Har för mig att han FTP-ar jpegversionen av filerna till en stationär dator som har stor skärm så modellen kan se direkt utan att fotografen behöver sluta fota.
 
Handen på hjärtat, behöver du verkligen direktfångst?
Dina bilder verkar bra så vad skall du ha det till?
Körkort kan jag ju förstå men sen?
 
För mig tar det 27 sekunder från att jag tar 10 bilder på raken tills att filerna är överförda.
5DmkII RAW, iMac 2010 10.10.3, manuell fokus, 16-35 ƒ4 2500ISO 1/1000, 32GB "snabbt kort". Ingen efterbehandling/förinställningar applicerade.
Jag får samma antal sekunder för överföring med EOS Utility, så det är nog sladden som det hänger på. Udda nog blev det samma antal bilder per sekund överförda om jag valde SRAW1.
 
För mig tar det 27 sekunder från att jag tar 10 bilder på raken tills att filerna är överförda.
5DmkII RAW, iMac 2010 10.10.3, manuell fokus, 16-35 ƒ4 2500ISO 1/1000, 32GB "snabbt kort". Ingen efterbehandling/förinställningar applicerade.
Jag får samma antal sekunder för överföring med EOS Utility, så det är nog sladden som det hänger på. Udda nog blev det samma antal bilder per sekund överförda om jag valde SRAW1.

Tack för infon, jag ska testa o jämföra så fort jag kommer åt.
 
Handen på hjärtat, behöver du verkligen direktfångst?
Dina bilder verkar bra så vad skall du ha det till?
Körkort kan jag ju förstå men sen?

Ja det är smidigt när man fotar kunder i studio och både jag och kunderna vill ha koll på hur bilderna ser ut under fotograferingens gång.
Ibland har jag även föräldrar med när jag fotar små barn och då kan de se resultaten direkt och vi kan tillsammans bedöma vad vi ska justera för att få ännu bättre bilder.
 
Det är bara de nyaste kamerorna, som 7D Mark II, som har USB 3.
Du har inte funderat på att använda nätverksadapter (WFT)? Har för mig att den buffrar via minneskortet, inte bara via internbufferten.
 
Det är bara de nyaste kamerorna, som 7D Mark II, som har USB 3.
Du har inte funderat på att använda nätverksadapter (WFT)? Har för mig att den buffrar via minneskortet, inte bara via internbufferten.

Hittade nu, den finns bara för 5D mkIII verkar det som
WFT-E7B kostar 6790kr, lite saftigt i detta sammahnag tycker jag nog....
 
Jag tycker ibland om jag är för snabb i fotograferandet att det stockar sig när kameran ska överföra bilder via USB sladd till datorn med Lightroom direktfångst.
Kameran blinkar busy tills överförningen hunnit ikapp ibland.

För du över en RAW-fil eller en JPEG-fil eller båda?

Kolla om det går att överföra enbart JPEG-filen, och ställ ner upplösningen på JPEG till liten eller medium. För visning på en datorskärm behövs ju inte speciellt hög upplösning.
 
För du över en RAW-fil eller en JPEG-fil eller båda?

Kolla om det går att överföra enbart JPEG-filen, och ställ ner upplösningen på JPEG till liten eller medium. För visning på en datorskärm behövs ju inte speciellt hög upplösning.

Ok, jag fota alltid med bara RAW nuförtiden....
kan man välja vilken som förs över om man ställer in på raw+jpg?
 
Hittade nu, den finns bara för 5D mkIII verkar det som
WFT-E7B kostar 6790kr, lite saftigt i detta sammahnag tycker jag nog....

Det finns motsvarande för MkII, har själv fotat med den. Den har dessutom Wifi men kostar 9000kr :-( Möjligen är det en tredjepartsprodukt men man slipper vänta 30 sekunder på 10 bilder så det kanske är värt det?

Ok, jag fota alltid med bara RAW nuförtiden....
kan man välja vilken som förs över om man ställer in på raw+jpg?

Ja, min kompis ställde in att bara föra över jpeg vilket förklarar en del av hastighetsökningen.
 
För du över en RAW-fil eller en JPEG-fil eller båda?

Kolla om det går att överföra enbart JPEG-filen, och ställ ner upplösningen på JPEG till liten eller medium. För visning på en datorskärm behövs ju inte speciellt hög upplösning.

Menar du att det skulle gå att föra över bara JPEG-filen fast man plåtar RAW+JPEG?
Fiffigt i så fall på min ära.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.