Annons

Tråkiga hudtoner

Produkter
(logga in för att koppla)
Ah.... har du råfilen ska det inte vara så svårt att rätta upp! :)

Öppna den med photoshop (ACR heter ju råfilsframkallaren i PS) och justera vitbalansen - kanske efter pudersockret på tårtan? - tills det ser bra ut. Färdigt.

Ignorera tidigare inlägg då... :)

Men kör som sagt med manuell vitbalans om du ska använda så här starkt färgade bakgrunder. Kameror klarar helt enkelt inte det automatiskt.

OK - bilden öppnad i camera raw.......men hur ta prov på pudret på tårtan för att sätta rätt vitbalans? Jag letar efter en liten pipett av ngt slag men hittar ingen. =)

Förstår det, men min poäng var att friläggning syns även fast man gör det mycket bra (på en högupplöst bild).

/Hannes

Det finns bra tutorials på youtube för fina friläggningar som inte syns. Det är dock tidskrävande och därför är det bättre att göra rätt från början och använda t.ex. det QP-card som jag länkade till.

Testing,testing...
Lite kurvor, replace color, utjämning av bakrunden och lätt uppskärpning. Klonade bort fingret som retsamt sticker ut ur magen också.

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    47.9 KB · Visningar: 139
Ah.... har du råfilen ska det inte vara så svårt att rätta upp! :)

Öppna den med photoshop (ACR heter ju råfilsframkallaren i PS) och justera vitbalansen - kanske efter pudersockret på tårtan? - tills det ser bra ut. Färdigt.

Ignorera tidigare inlägg då... :)

Men kör som sagt med manuell vitbalans om du ska använda så här starkt färgade bakgrunder. Kameror klarar helt enkelt inte det automatiskt.

behöver man ens råfilen om den inte är totalt utfrätt? för du kan ju öppna jpg bilder i camera raw.

Pipetten finns långt uppe till vänster i ACR-rutan.
..................

ACR är bättre än Photoshop i sig självt på att förändra vitbalanser. Men det kan inte trolla. Den färdiga jpg-bilden är ju kurvbehandlad i två olika steg med lite processning därimellan, så balanserna stämmer helt enkelt inte mellan låg- mellan- och högdagrar. Gör du en förändring kommer resultatet i absolut bästa fall stämma i ETT av dessa områden - har du enorm tur i två, och aldrig i alla tre.

Det finns ett par sätt att göra det "rätt" ändå, men det involverar omvandlingar till andra bättre lämpade färgrymder (eller en kombination av att arbeta i chrominans och efterjustera luminans på grundval av chrominansförändringen) och då tappar man ändå kontrastinformation (skärpa och detaljkontraster).
................

Lars senaste resultat tycker jag ser ganska bra ut så länge jag inte har något bredvid...(sista inlägget ovanför mitt).

Det kräver dock lite finkänsla, och inte minst vana av att se vad som behövs göras. Kan man göra rätt direkt i omvandlingen i stället behöver man inte det, och har sparat massvis med tid i pillande och petande.

När man sätter något neutralt bredvid (eller en annan bild med naturliga hudtoner) ser det dock fortfarande väldigt blått ut. Varför det gör det kan man se här; i bilden har jag lagt på en exakt neutralgrå platta som "luminans-lager". Då tar man bort all kontrastinformation i ljushet/mörkhet och behåller bara själva färgtonen (och styrkan).

(hoppas du inte tar illa upp för att jag arbetar i din bild, Lars)

Bilagor

• Untitled-5.jpg
    Untitled-5.jpg
    19 KB · Visningar: 104
Lars senaste resultat tycker jag ser ganska bra ut så länge jag inte har något bredvid...(sista inlägget ovanför mitt).

Det kräver dock lite finkänsla, och inte minst vana av att se vad som behövs göras. Kan man göra rätt direkt i omvandlingen i stället behöver man inte det, och har sparat massvis med tid i pillande och petande.

När man sätter något neutralt bredvid (eller en annan bild med naturliga hudtoner) ser det dock fortfarande väldigt blått ut. Varför det gör det kan man se här; i bilden har jag lagt på en exakt neutralgrå platta som "luminans-lager". Då tar man bort all kontrastinformation i ljushet/mörkhet och behåller bara själva färgtonen (och styrkan).

(hoppas du inte tar illa upp för att jag arbetar i din bild, Lars)

Självklart inte Jocke!
Jag gjorde bara en mindre justering som sagt för att ta bort värsta sticket

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto