Annons

Tråkiga hudtoner

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajsa220

Aktiv medlem
Igår fotade jag mitt lilla barnbarn, 16 mån.
Jag hade hängt upp rosa som bakgrund. Hon hade en liten rosa tyllkjol f ö inget annat.
Men allt det rosa gav en tråkig färg på hennes hud som ser lite sjuk ut på bilderna......

Min fråga är:
Kan jag fixa hudfärgen på något sätt och iså fall HUR?

Jag kan en del i photoshop nr 4.

Är mycket tacksam för snabbt svar......

Jag skulle nog gissa på att det blir lättare för folk att ge dig tips om de får se hur dina bilder ser ut nu. Utan att se något så är det i princip omöjligt att ge dig tips eller förslag som förbättrar dina bilder.

/ Magnus

Jag skulle nog gissa på att det blir lättare för folk att ge dig tips om de får se hur dina bilder ser ut nu. Utan att se något så är det i princip omöjligt att ge dig tips eller förslag som förbättrar dina bilder.

/ Magnus

Här är en bild

Bilagor

• Till Fotosidan.jpg
    Till Fotosidan.jpg
    85.4 KB · Visningar: 562

Andra bilder som jag tog blev bra i hudtonen trots samma bakgrund, samma kamera-inställningar. Det som skillde var flickans kläder och nallar med varma färger.
Jag VET att omgivningar kan påverka hudtonerna. Men NU behöver jag tips att fixa dessa bilderna utan att behöva göra dom svart/vita. =)

Skulle kanske funka med ett justeringslager för selective color och där dra ner magenta i den röda kanalen?
Maska sedan bort det förutom på hudområden.

Bilden ser ganska kall ut i sin ton. En enkel åtgärd som inte behöver kräva maskning av huden kan vara att ratta lite med "Färgbalans" i PS. Du kan prova att dra det undre reglaget mot Gul och det övre lite mot rött. Om du völjer läget "Högdager får du dessutom lite mer kontrast på köpet.

Bilagor

• Till Fotosidan.jpg
    Till Fotosidan.jpg
    66.6 KB · Visningar: 569
Till Fotosidan5.jpg
Mitt bidrag. Jag tog Spot WB på kjolen. Testade mig fram och Lite rosa få man räkna med. Kontrast ökar den rosa färgen på bakgrunden och barnets hudfärg. Hon är ganska gul men hellre det än blå (enligt mig). Ljusade upp bilden lite. Lite lite skärpa på slutet (ytterst lite, syns knappt nu ser jag).

/Hannes

Ps. Använder Raw Therapee 2.4.1

Senast ändrad:
Visa bilaga 116899
Mitt bidrag. Jag tog Spot WB på kjolen. Testade mig fram och Lite rosa få man räkna med. Kontrast ökar den rosa färgen på bakgrunden och barnets hudfärg. Hon är ganska gul men hellre det än blå (enligt mig). Ljusade upp bilden lite. Lite lite skärpa på slutet (ytterst lite, syns knappt nu ser jag).

/Hannes

Ps. Använder Raw Therapee 2.4.1

var inte bakgrunden rosa?
ditt exempel är väl knallrött eller?

var inte bakgrunden rosa?
ditt exempel är väl knallrött eller?

Knallrött tycker jag inte att det ser ut som, men kanske inte så långt ifrån. Men vad ska man göra då? Det viktigaste är väl barnet och inte bakgrunden? När man tittar på bildrn tänker man väl inte: "oj vilken röd bakgrund! Den skulle nog ha varit rosa", utan förhoppningsvis (kanske inte just om min bild, mem när man lyckas med hudtonen): "vilka bra färger det är på barnet".

Försök gärna själv och visa hur det ska vara, är nyfiken! /Hannes

Knallrött tycker jag inte att det ser ut som, men kanske inte så långt ifrån. Men vad ska man göra då? Det viktigaste är väl barnet och inte bakgrunden? När man tittar på bildrn tänker man väl inte: "oj vilken röd bakgrund! Den skulle nog ha varit rosa", utan förhoppningsvis (kanske inte just om min bild, mem när man lyckas med hudtonen): "vilka bra färger det är på barnet".

Försök gärna själv och visa hur det ska vara, är nyfiken! /Hannes

Ja, jag bryr mig inte om bakgrunden. Det viktiga för mig är barnet! =)

TUSEN TACK för era svar! Uppskattas MYCKET!

Det bästa sättet att fixa hudtonerna (men tyvärr inte i efterhand) är att använda manuell vitbalans efter ett gråkort från början. Det finns inte en kamera i världen som klarar att sätta automatisk vitbalans rätt med en sådan här fond.... :-/

Det hjälper ju inte denna gången - men tänk på det! :) Det tar inte många sekunder att ställa manuell vitbalans i de flesta kameror, och det underlättar jättemycket i efterhand om man gör det rätt.

Ska man göra den här korrigeringen på en jpg-bild i efterhand är det inte lätt att få det bra, man får vara väldigt nogrann och hålla på med avmaskningar osv för att både skuggor och högdagrar ska få samma korrigering.

Eftersom bilden är "färdigframkallad" gjorde jag korrigeringen i två steg - ett steg är:

ctrl-J : Gör ett kopielager
ctrl-M : justera individuella R-G-B kurvor manuellt tills färgtonerna ser bra ut (ignorera ljushet/mörkhet)
Sätt lagerblandningen till "färgton" och 50%
ctrl-E : slå ihop igen

Detta för att få med kontraster osv i bilden. Sedan:

Slå över till Lab-läge
finjustera färgtoner med kurvor på a- och b-kanal. Här fösöker jag dra färgtonerna så att a och b blir ungefär lika. På en bebis är a lite starkare än b oftast.
kopiera tillbaka färgtonerna ovanpå en RGB-bild.
.................

Det är svårt att göra det enklare och ändå få till det. Färgen på fonden är ju ganska stark, och sockerpudret på tårtan är ju en ganska stark vitbalansreferens när man tittar på bilden...
Själv går jag alltid efter Lab-värden i hudtoner, andra föredrar CMYK.

Andra bilden är vilka färger barnet har i bilden....

Tredje bilden är resultatet

Fjärde bilden är bara neutralgrå, för att man ska ge ögat en referens.
.......................

Vill man göra det lätt för sig tar man helt enkelt Photoshop's egen "vitbalans" och justerar tills man är nöjd. när det skiljer så här mycket jmf målet blir detta dock sällan bra... Ibland kan man göra det i flera steg och få ett hyffsat resultat.

ctrl-J : kopiera lager
justera vitbalansen (meny - image>adjustments>color balance ) lite åt rätt håll
säter lagerblandningen till "color"
ctrl-E : slå ihop lagren
^^^^^
upprepa tills du är nöjd.

När du är nöjd går du in i vanliga kurvor (ctrl-M) och justerar kontrasterna.

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    46.6 KB · Visningar: 504
  • Untitled-2.jpg
    Untitled-2.jpg
    8.9 KB · Visningar: 504
  • Untitled-3.jpg
    Untitled-3.jpg
    41.3 KB · Visningar: 512
  • Untitled-4.jpg
    Untitled-4.jpg
    5.4 KB · Visningar: 509
Precis, det tycker jag också!
Fast jag ser nu att barnet är ganska gult på min bild men jag hoppas att du har fått lite inspiration.

Trevlig helg! MVH Hannes

Helt rätt....

Tänk gärna på att ha en neutral omgivning - både i PS och runt datorn. Du ställer om ögats egen vitbalans VÄLDIGT fort om du sitter och stirrar på en så här färgstark bild för länge...

Det bästa sättet att fixa hudtonerna (men tyvärr inte i efterhand) är att använda manuell vitbalans efter ett gråkort från början. Det finns inte en kamera i världen som klarar att sätta automatisk vitbalans rätt med en sådan här fond.... :-/

Det hjälper ju inte denna gången - men tänk på det! :) Det tar inte många sekunder att ställa manuell vitbalans i de flesta kameror, och det underlättar jättemycket i efterhand om man gör det rätt.

Ska man göra den här korrigeringen på en jpg-bild i efterhand är det inte lätt att få det bra, man får vara väldigt nogrann och hålla på med avmaskningar osv för att både skuggor och högdagrar ska få samma korrigering.

Eftersom bilden är "färdigframkallad" gjorde jag korrigeringen i två steg - ett steg är:

ctrl-J : Gör ett kopielager
ctrl-M : justera individuella R-G-B kurvor manuellt tills färgtonerna ser bra ut (ignorera ljushet/mörkhet)
Sätt lagerblandningen till "färgton" och 50%
ctrl-E : slå ihop igen

Detta för att få med kontraster osv i bilden. Sedan:

Slå över till Lab-läge
finjustera färgtoner med kurvor på a- och b-kanal. Här fösöker jag dra färgtonerna så att a och b blir ungefär lika. På en bebis är a lite starkare än b oftast.
kopiera tillbaka färgtonerna ovanpå en RGB-bild.
.................

Det är svårt att göra det enklare och ändå få till det. Färgen på fonden är ju ganska stark, och sockerpudret på tårtan är ju en ganska stark vitbalansreferens när man tittar på bilden...
Själv går jag alltid efter Lab-värden i hudtoner, andra föredrar CMYK.

Andra bilden är vilka färger barnet har i bilden....

Tredje bilden är resultatet

Fjärde bilden är bara neutralgrå, för att man ska ge ögat en referens.
.......................

Vill man göra det lätt för sig tar man helt enkelt Photoshop's egen "vitbalans" och justerar tills man är nöjd. när det skiljer så här mycket jmf målet blir detta dock sällan bra... Ibland kan man göra det i flera steg och få ett hyffsat resultat.

ctrl-J : kopiera lager
justera vitbalansen (meny - image>adjustments>color balance ) lite åt rätt håll
säter lagerblandningen till "color"
ctrl-E : slå ihop lagren
^^^^^
upprepa tills du är nöjd.

När du är nöjd går du in i vanliga kurvor (ctrl-M) och justerar kontrasterna.

OJ TUSEN TACK för ditt svar!!!!! =) Jag ska försöka mig på detta!

Jo, jag har tagit bilden även i RAW. =)

Och tidigare när jag fotat har jag oxå använt ett gråkort....men vad ska jag göra med det? (ALLA är nya i början) =)

Ah.... har du råfilen ska det inte vara så svårt att rätta upp! :)

Öppna den med photoshop (ACR heter ju råfilsframkallaren i PS) och justera vitbalansen - kanske efter pudersockret på tårtan? - tills det ser bra ut. Färdigt.

Ignorera tidigare inlägg då... :)

Men kör som sagt med manuell vitbalans om du ska använda så här starkt färgade bakgrunder. Kameror klarar helt enkelt inte det automatiskt.

Här kommer mitt förslag, frilägg och behandla de olika delarna var för sig.
Nästa gång du fotar så använd ett QP-Card för att i efterhand definiera rätt färger i photoshop. Fota gärna i RAW så är det enklare att justera i efterhand.

Bilagor

• Till_Fotosidan[2].jpg
    Till_Fotosidan[2].jpg
    90.4 KB · Visningar: 172
Jag kan ibland tycka att jakten på den perfekta vitbalansen eller den perfekta hudtonen (vad det nu är) kan gå lite för långt. I en bild som denna är det bara naturligt att bakgrunden påverkar resten av bilden, precis som när man ser det i verkligheten. I produktfoto m.m. är det så klart viktigt med balans och färgriktighet.

Jag tyckte bilden hade ett tydligt blåstick som största problem, att bakgrunden sedan "färgar av sig" lite kan man kanske leva med, det är ju trots all ganska naturligt. Skulle man justera fullt ut kommer barnet till slut att se frilagt ut.

Senast ändrad:
Ryggen ser väldigt konstig ut på din bild Max. Ögat är vääldigt tränat, man ser direkt om man har varit och frilagt olika delar, och då pratar jag inte om att det är pixligt vid ryggen (för det ser man inte direkt) utan att man ser direkt att något inte riktigt stämmer.

Ryggen ser väldigt konstig ut på din bild Max. Ögat är vääldigt tränat, man ser direkt om man har varit och frilagt olika delar, och då pratar jag inte om att det är pixligt vid ryggen (för det ser man inte direkt) utan att man ser direkt att något inte riktigt stämmer.

Det blir inte bättre för det priset ;-)
Med en bild på 100kb som utgångsläge kan man inte göra magic!

Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto