Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tråkiga färger med 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

Trac3ri

Ny medlem
Hej!
Skulle behöva hjälp med att ställa in min 550D för att få lite livligare färger vid fotografering. Tycker de jag har nu inte alls speglar färgerna jag upplever vid fototillfället. Tacksam för all hjälp jag kan få!

Det första är väl att se till att fota i rätt ljus och exponera rätt.

Din kamera har ju olika bildstilar som du kan ställa in efter tycke och smak men jag skulle föreslå att du istället väljer att fotografera i RAW-format.

Då kan du i lugn och ro framför datorn jobba med vitbalans, färger etc och få fram det resultat du vill ha. Att lyckas med allt direkt i kameran är betydligt svårare.

Hej!
Skulle behöva hjälp med att ställa in min 550D för att få lite livligare färger vid fotografering. Tycker de jag har nu inte alls speglar färgerna jag upplever vid fototillfället. Tacksam för all hjälp jag kan få!

Nu kan jag inte Canon. Men... Fotograferar du i RAW eller "framkallar" du direkt till jpeg?

Kolla vitbalansen

Och prova olika inställningar såsom moln, sol, skugga mm sedan kan man ju göra mycket i ett bildredigerings program.

Du kan ju också ställa in kameran på CA = Kreativt autoläge och välja olika bildstilar.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto