Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
trådutl. samt remmens påverkan
- Trådstartare jridell
- Start datum
Ventures
Aktiv medlem
jag undrar om remmen samt trådutlösaren kan ge vibrationer vid stativ fotografering utomhus
Det beror på.
Om det blåser kan naturligtvis remmen påverka om den dinglar fritt. (Enkelt åtgärdat). Vid mycket långa brännvidder behövs inte mycket för att påverka bilden negativt. En elektrisk trådutlösare ger minimal risk (en trådlös ännu mindre). Även mycket stabila stativ kan ge tillräcklig rörelseoskärpa. En "beanbag" eller liknande kan ge bättre stadga.
Helmetrock
Aktiv medlem
Ja, blåser det kan remmen definitivt fladdra runt och ge vibrationer om man är riktigt petig. Å andra sidan vibrerar stativet rätt ordentligt när det blåser så man ska ju inte överdriva betydelsen av just remmen.
Att den tunna kabeln till trådutlösaren skulle kunna orsaka vibrationer har jag svårt att tänka mig.
Eftersom jag använder stativ mer och mer har jag tagit av remmen och använder ett bältesfäste med samma snabbfäste som till stativet. Det fungerar bättre på alla sätt tycker jag!
Att den tunna kabeln till trådutlösaren skulle kunna orsaka vibrationer har jag svårt att tänka mig.
Eftersom jag använder stativ mer och mer har jag tagit av remmen och använder ett bältesfäste med samma snabbfäste som till stativet. Det fungerar bättre på alla sätt tycker jag!
skog1s
Aktiv medlem
Ja, blåser det kan remmen definitivt fladdra runt och ge vibrationer om man är riktigt petig. Å andra sidan vibrerar stativet rätt ordentligt när det blåser så man ska ju inte överdriva betydelsen av just remmen.
Jag fattar hela grejen med snabbfäste, helt klart en fördel med snabbfäste då det går fort! (har provat)
Men jag tycker att blackrapid remconseptet funkar så mycket bättre! Jag själv tyckte att en blackrapidrem var lite dyr, så jag började kolla upp hur det fungerade. Och det var ju inte raketforskning direkt!
Så jag byggde en egen med väldigt bra resultat ( jag skaffade delarna, och tjejen som är väldigt duktig på symaskinen fixade resten)
Aldrig mer att jag kommer att ha en "vanlig rem" finns inte en chans!! Bara att skruva av "stativskruven" från remen, och sen fästa den i stativet. Väldigt smidigt.
Blackrapid RS 7 Typ samma som jag gjorde själv.
Sen kan jag inte låta bli att länka denna då den bara är så skön fotomicke BlackRapid "helt otroligt"
Men detta visste ni gamla rävar redan. Men det finns kanske dom som inte visste att det fanns
Ha det bäst!
Karl2
Aktiv medlem
Kamerans spegel och slutare ger också en hel del dämpande svängningar, så en lätt rem är bara en bråkdel. Men remmen behöver väl inte dingla i blåsten. http://www.photozone.de/slr-vs-rangefinder ljud, skrik och hostningar är också skakningar i stativplåten. En tung professionell kamera dämpar något bättre än de lätta versionerna.