Annons

Trådutlösare till Rolleicord

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Groop

Aktiv medlem
Hej.

Som rubriken visar letar jag efter en trådutlösare till Rolleicord IV, eller närmare bestämt så har jag ett par olika som passar men det går inte att ställa kameran på plant underlag när den är påskruvad.

Jag har sett att det finns vinklade i L-form men på bilder jag sett så verkar även de gå ganska långt ner och på så vis hindra kameran från att stå ordentligt på plant underlag, kan det stämma?

Du får väl sätta på ett snabbfäste för stativ, så kommer kameran upp lite, så gör jag (dock inte med en rolleicord iofs.)

Jao precis, jag hade den vinklade i tankegången då.
Men när kameran står på stabilt fast underlag brukar jag lätt pressa den neråt och avfyra utan sladd..

Jag tycker att det är ganska smidigt att ha trådutlösaren på när jag knallar omkring, har fått för mig att det hjälper till att hålla kameran still vid exponering. Problemet uppstår när jag ställer ifrån mig kameran och glömmer att trådutlösaren är iskruvad och det har hänt att kameran ramlat. Det är framförallt i detta fall som jag känner att jag skulle behöva en annan koppling på trådutlösaren.

Jag tror inte att en vinkeladapter hjälper, då den kortare delen som skruvas i kameran nog är lite för lång. Däremot fanns det förr trådutlösare med kort skruvhuvud och pinne som kanske hade fungerat.

Rolleicord III har fördelen med vågrät trådutlösargänga på motsatt sida om blixtkontakten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar