Annons

Trådutlösare Minolta

Produkter
(logga in för att koppla)

hazard

Aktiv medlem
Även andra har ju tillverkat egna trådutlösare till Minoltas Dynax-hus, men jag tänkte jag skulle visa upp min variant.

Liksom någon annan på visat på webben, så tog jag audiokontakten från en CD-spelare för PC och filade till den samt anslöt två strömbrytare.

Den fungerar strålande. Bägge brytarna har en återfjädrande funktion åt ena hållet, och fast läge åt andra. Den ena styr fokusering och den andra slutaren.

Istället för att bygga in brytarna i en klumpig låda så limmade jag ihop dem samt drog på en del krympslang.

/Andreas
 

Bilagor

  • resize of rotation of 2005-10-13 008.jpg
    resize of rotation of 2005-10-13 008.jpg
    53.3 KB · Visningar: 1,588
Här är min variant, valde en låsande switch för fokus och en återfjädrande för slutaren.

PICT0015.jpg
 
Är det nån som kan säga hur stiften är kopplade elektriskt? Dvs vilka stift skall slutas för resp funktion?
 
jahani.. själv hittade jag min 5m-fjärris i fyndlådan hos en fotohandlarei Örebro. Kostade 15 bagis vill jag minnas..
 
js1 skrev:
Är det nån som kan säga hur stiften är kopplade elektriskt? Dvs vilka stift skall slutas för resp funktion?

Ett av de yttre med det i mitten = fokus.
Alla 3 = slutare.

Bara att testa.

15 spänn låter riktigt nice! Mina 2 omkopplare gick väl på 25 kr...
 
Jag får inte tag på någon sån kontakt när jag hörde runt bland polarna. Vad heter den? Jag kollar lite på ELFA men det är svårt att hitta rätt. Ett artikelnr någon kanske?
 
En enklare beskrivning på vilken pinne som är vilken:

1: Common
2: Focus
3: Shutter release

Koppla ihop 1 och 2 motsvarar att trycka´ned avtryckaren halvvägs. 1+2+3 motsvarar helt nedtryckt. På min 800si fungerar det även att koppla 1+3, vilket avfyrar slutaren utan att bry sig i fokus etc. Men detta är det tydligen inte meningen att man skall göra.

Hur det funkar på 7D vet jag inte (jag får inte min förren på fredag) men det skall vara samma enligt all info jag har.

/Andreas
 

Bilagor

  • resize of imgp0867 copy.jpg
    resize of imgp0867 copy.jpg
    40.9 KB · Visningar: 1,251
Som lite ytterligare info:

Strömmen som går mellan stiften vid slutning av kontakten understiger 0.2mA

Slutningen måste vara i minst 150ms för att den skall registreras

Max spänning som kameran lägger mellan stiften är 6V

För att räknas som en slutning av kretsen får resistansen som läggs mellan stiften ej överstiga 2 kohm

Stiften får endast kopplas till utrustning med flytande potensial. (dvs om du bygger en koppling till en dator så skall du använd galvaniskt skilda kopplingar, typ optokopplare).

/Andreas
 
På min 5d så fokuserar den om man kopplar ihop jord (mitten) och den vänstra på Andreas bild. Kopplar man in det högra stiftet ochså så tar man en bild, men man måste först ha fokuserat. Men om man använder bulb så kan man släppa fokusknappen om slutarknappen är kopplad mellan jord och det högra stiftet. Bra att veta om man som jag har en brytare som låser till slutaren, då slipper man koppla det vänstra stiftet till den.

På 5D så sitter stiften uppochner jämfört med Andreas bild, antar att det är samma sak med 7D.
 

Bilagor

  • mindre.jpg
    mindre.jpg
    25 KB · Visningar: 1,215
Förresten, jag hittade en bättre kontakt. Hylslist från ELFA med 2mm delning. Den hoppar inte ur. Bara att skära till och löda fast.
 

Bilagor

  • pict0234.jpg
    pict0234.jpg
    32.8 KB · Visningar: 1,184
Ok. Man är ju ingen elektriker men borde inte slutaren stängas om man kopplar ifrån common som i mitt sista exempel?
 
Det borde bli en obestämd funktion. Det kanske händer nått, eller inte.

Om du kopplar ihop de yttersta stiften borde slutaren avfyras oavsett fokus (så gör den på alla jag provat på).

/Andreas
 
Nej, på 5D så måste fokus vara låst först innan man kan öppna slutaren.

Min understa röda knapp (fokus) är kopplad till vänster och mitten.
Den övre röda (slutare) är kopplad till vänster och höger.
Vippbrytaren är kopplad likadant som slutarknappen.

För att ta ett kort måste jag först fokusera, och hålla inne fokusknappen när jag trycker på slutarknappen.

Vill jag använda en längre slutartid så trycker jag först ner fokusknappen och slår sen på vippbrytaren. Sen kan jag släppa fokusknappen, men slutaren stängs inte förren jag drar tillbaks vippbrytaren.

Trycker jag bara på slutarknappen händer ingenting, inte ens när kameran är satt på manuell fokus. Men då kan jag istället slå på vippbrytaren och använda fokusknappen som slutarknapp:)



Så det verkar inte fungerar riktigt på samma sätt.
 
Jo det är klart. Men det här handlade om fjärrutlösaren och då måste fokuset vara låst först innan man kan ta en bild.
Alltså vänster måste kopplas ihop med mitten innan kortet kan tas. Om kameran dessutom är inställd på att prioritera AF så måste även fokuset låsas innan bilden kan tas.

Det är iallafall så det verkar när jag sitter här och provar mig fram
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.