Annons

Trådutlösare Canon 20D, kontakten?

Produkter
(logga in för att koppla)

ksjunior

Aktiv medlem
Hej!

Tröttnar lite på att den billigaste trådutlösaren till 20D'n kostar ~650 kr, medan en väldigt lik till 350D kostar ~250 kr.
En gång i tiden skruvade jag isär min trådutlösare till min EOS 50, det var inga som helst konstigheter, hur lätt som helst att bygga en egen: tre bleck som rör varandra i viss ordning vartefter man trycker in knappen, och en 2,5mm stereoplugg in i kameran.

Till 20D är det med stor sannolikhet samma. Däremot är det inte en stereoplugg, utan nån kontakt som verkar vara non-standard. Den i kameran är en rund 3-polig hane, dvs det är tre stift. De sitter symmetriskt som hörnen i en liksidig triangel. Den är förresten inte helt rund, utan avfasad på två kanter. (se bifogad bild)

Är det någon som känner igen denna kontakt?

(vad tusan, vart tog den vägen??)

Provar att bifoga filen igen, den ska ju tydligen dyka upp utan problem, eller iaf skapa en länk...

Edit: såja!

Bilagor

• 20d_kontakt.gif
    20d_kontakt.gif
    972 bytes · Visningar: 1,204
Läste någonstans på nätet om någon som byggt just en sådan fjärr till 20D och liknande.

Där hade man utgått ifrån en PS/2 kontakt och använt tre rörstrift från kontakten.

Sprayat 5-56 eller WD-40 i kontakthålet på kameran.

Trätt på stiften och sedan fyllt hålet med smältlim.

Då fuck man en kontaktplugg med både kontakter och perfekt passform, sedan är det bara kabel och kontakt i andra änden som återstår.

Kanske lite vågat, men det fungerade tydligen.

Å andra sidan om du gör sådan åverkan på kameran som att limma ihop en kontakt och ha en massa lösa sladdar hängande så sänker du nog andrahandsvärdet på din kamera med minst 600kr som trådutlösaren kostar. Jag tycker det är bättre att bita i det sura och köpa en originalutlösare.

MVH Uffe

//Glad Påsk

Jag kommer inte fixa nån avgjutning, det blir för mkt jobb. Tänkte mig snarare om nån hittade pluggen nånstans så skulle jag moddat min utlösare till eos50. Nu håller jag på o kollar upp nåt som heter Adidt M1. Kinesisk grej som säljes i mängder på ebay för ca 20+4$. Rapporter på dpreview ger den gott betyg.

Ok, nu har jag efter ett jäkla schå beställt en sån från en tysk försäljare. Priset blev 216kr. Får se hur lång tid det tar att få hit den. En bra besparing på de 530+frakt som tex Zebramedia tar för originalet.

För de som är intresserade, sök på Adidt på ebay, finns massor.

Nu har jag fått den, snabb leverans (tis->torsd) från Tyskland. Den känns lite plastig men den är funktionell. 0.8m kabel eller nåt sånt. Det har varit lite diskussioner om den klarar av att väcka kameran när den gått in i sleepmode, det gör den-kameran vaknar.

Slutsats: klart värt, speciellt med tanke på den besparingen på minst 300 kr som jag nu gjorde!

Varför har de tagit bort den vanliga mekaniska trådutlösarkontakten? Nikon D100 har den!?. Hur mycket kan det kosta en så enkel grej? En batteridriven trådutlösare är ju idiotisk. Nikon och Canon tjänar nog mer på att sälja "original" el:utlösare än att sätta en simpel vanlig.Urk!

Senast ändrad:
Nu är den enklaste iofs inte batteridriven utan går på ström från kameran, men jag håller med dig i princip. Det är trevligt att kunna göra en del roliga elektriska lösningar (reläer o tidsfördröjningar osv) med egna kontakter, men det förutsätter ändå att man har en plugg att stoppa in och det stoppar de rätt effektivt med sin egen lösning.
Det finns helt enkelt inget som helst annat skäl till det. De vill såklart håva in mer pengar, men vem kan klandra dem? De är ett företag som lever på sin vinst- men att tvinga kunderna köpa nya tillbehör, där det egentligen inte behövts, är lite surt. (Har en fjärris till min EOS50 som har exakt samma funktion, det enda som skiljer är kontakten o det är lite surt, för den är original o kostade oskäligt mycket.)

Jag beställde just en trådutlösare till 20D, trots att det är surt. De tredjepartsalternativ som verkar finnas har fått mixade reviews med en hel del DOA.

Men men, när man väl har kontakten går det att göra mycket kul. Bara att skära av en bit in och sätta på en vanlig stereopropp i änden så kan man plugga in vad man och orkar bygga med enkelthet sen.

EXAKT min tanke! En stereoplugg så kan man fixa förlängningsskadd mm.
Jag hade tur med min iaf. Inga problem alls.

Bert, jag tog mig friheten att lägga in länkarna du hade på sidan (så jag själv kan finna dessa igen om du tar bort din sida):

artikelnummer Y17-3870-000 på:
http://www.mkelectronics.com/default.asp?WebID=MK&LanguageCode=SWE&CountryCode=SE&DepartmentCode=291

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=9189.htm
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=9187.htm

Dessa två verkar ju kanon! Pris (97+124) SEK plus moms.
Jag vet inte om det är exakt samma kontakt men jag tror det är det.

Du har inte lust med en liten beskrivning vad du lödde vart? :)

AjAjAj

Det kanse blev ett annat pris när jag beställde genom företaget.

Det finns en på forumet som kan handla till bättre priser men kommer inte ihåg namnet just nu.

Om han läser detta kan han väl höra av sig.

Kommer jag på vem så hör jag av mig.

Jan Tingström var det som kom fram när jag fick röra om bland sågspånen.

Vill minnas att han sa 150 Kr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar