Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trådutläsare till D200

Produkter
(logga in för att koppla)

Zotamedu

Aktiv medlem
Har beställt en D200 som kommer nästa vecka och har funderat lite på trådutlösare. Den lilla söta ML-L3 funkar ju inte och jag h ar inte hittat något annat än en hel trådstyrd fjärrkotroll där man kan ställa slutartid och allt. Finns det inte en enkel billig trådutlösare som man kan ha vid långa slutartider och dylikt?

Zotamedu skrev:
Har beställt en D200 som kommer nästa vecka och har funderat lite på trådutlösare. Den lilla söta ML-L3 funkar ju inte och jag h ar inte hittat något annat än en hel trådstyrd fjärrkotroll där man kan ställa slutartid och allt. Finns det inte en enkel billig trådutlösare som man kan ha vid långa slutartider och dylikt?
På Tradera finns en kille som kallar sig batterimannen han säljer sådana som funkar bra. Sök där. Billiga också.

Kika här: http://www.kaffebrus.com/fjarrutlosare-for-nikon-d1-d1x-d1h-d2x-d2h-d200-327.html
Finns med två olika längder på kabeln.
Om det är spegeluppfällning du vill åt utan att trycka på kamerans avtryck så finns det en funktion i menyerna som fördröjer avtrycket 0,4 sekunder annars. Kombinera det med spegeluppfällningen så slipper du trådutlösare:) För smidighetens skull så kan man programmera en av inställningsbankerna för stativfoto. Jag har en bank där jag har fokus på AF-ON-knappen endast (så att man slipper slå av AF om man komponerat om efter fokuseringen), fördröjt avtryck, rutnät i sökaren samt lite annat som passar vid stativ och långa slutartider.

Jag har kabeln (80 cm) från Kaffebrus och den fungerar utmärkt. Bulb-läge (avtryckarlås) har den också.

Det är vad jag förstår samma trådutlösare som brukar finnas på ebay under namnet "adidt". För 199 kr tycker jag att det är ett bra köp.

j_s skrev:
Jag har kabeln (80 cm) från Kaffebrus och den fungerar utmärkt. Bulb-läge (avtryckarlås) har den också.
Just fan, jag glömde den funktionen. Det är väl den trådskaparen vill åt, och det går inte utan kabel. Det är också det enda jag använder min egen kabel till.

Tack så mycket för svaren. Blev lite orolig ett tag när jag bara hittade fjärrkontroller för ett par tusen.

red-top skrev:
Verkar OK - men, kostar dock ca 786 gurra inkl porto, om man ska skicka efter...
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
Det är ändå en viss skillnad om man jämför med Nikons egna produkter
MC-30: 1195:-, ML-3: 2695:- och MC-36: 2395:-
Man skäms å Nikons vägnar....
Mvh Michael

ANNONS