Annons

Trådlöst nät

Produkter
(logga in för att koppla)

torparen

Aktiv medlem
Jag har ett mobilt bredband kopplat till en router. Till denna router är två datorer trådlöst anslutna.

I den ena datorn (1) har jag ett program "System Mechanic" avsett för genomgång av hårddisk, mappar m.m.

Kan jag nå detta program från den andra datorn (2)?

Kan jag i dator (2) se foto som är lagrade i dator (1)

Eftersom du inte fått något svar får jag ge mig på en gissning - baserat på att du kör PC (inte Mac).

1) Normalt sett kan du inte köra ett program som är installerat på en dator från en annan dator på det vis som jag tror att du vill göra. Du bör alltså installera System Mechanic på båda datorerna. Oftast (men inte alltid) kräver det att du köper två licenser för att vara laglig.

2) Ja, det bör gå utmärkt. Det finns lite olika varianter för detta och det beror lite på vilken version av Windows du kör.

En möjlighet är att högerklicka den mapp som du vill dela med dig av, välj sedan "Dela" och följ den lilla guiden.

Från den andra datorn bör du nu kunna gå till, "Den här datorn" och sedan "Nätverk" och där kunna se den första datorn och den utdelade mappen.

1) Normalt sett kan du inte köra ett program som är installerat på en dator från en annan dator på det vis som jag tror att du vill göra. Du bör alltså installera System Mechanic på båda datorerna. Oftast (men inte alltid) kräver det att du köper två licenser för att vara laglig.
Joeå, det går att köra program på en annan dator i samma nätverk genom att använda "Remote Desktop". Du får dock räkna med att det går ganska långsamt.

Först beror det på hur du ställt in din router. Nästan alla routers har möjlighet att spärra åtkomst mellan datorer på det trådlösa nätet, den switchen skall man givetvis inte ha aktiverad, access point isolation brukar den funktionen benämnas.

Att köra program från en annan dator brukar alltid gå att lösa men är oftast i detta fallet inte en optimal lösning.

Att ansluta disken från en annan dator på nätverket på sin egen brukar sällan vara några problem. Trådlösa nät är dock sällan i närheten av att vara så snabba i praktiken som deras teoretiska maximum.

/Karl

Joeå, det går att köra program på en annan dator i samma nätverk genom att använda "Remote Desktop". Du får dock räkna med att det går ganska långsamt.

Det borde faktiskt inte vara nämnvärt långsammare än att köra programmet på andra datorn med disken från den ena ansluten. Det krävs dock att man har en Windows version som heter Profesional, Ultimate eller Enterprise för att funktionen skall aktiverad.

/Karl

Jag skrev "Normalt sett kan du inte köra ett program som är installerat på en dator från en annan dator på det vis som jag tror att du vill göra."

Just med tanke på att jag inte tror Remote Desktop är en lösning här. Då körs programmet just på "den andra" datorn, i fallet med System Mechanics blir det nog ganska meningslöst...

Prestanadamässigt är remote desktop inga problem - som sagt, programmet körs ju på "servern" i samma hastighet som om du satt vid datorn. Det är först om programmet har mycket skärmuppdateringar som prestanda blir lidande.

EDIT: Lite omformuleringar

Jag skrev "Normalt sett kan du inte köra ett program som är installerat på en dator från en annan dator på det vis som jag tror att du vill göra."

Just med tanke på att jag inte tror Remote Desktop är en lösning här. Då körs programmet just på "den andra" datorn, i fallet med System Mechanics blir det nog ganska meningslöst...

Prestanadamässigt är remote desktop inga problem - som sagt, programmet körs ju på "servern" i samma hastighet som om du satt vid datorn. Det är först om programmet har mycket skärmuppdateringar som prestanda blir lidande.

EDIT: Lite omformuleringar

Lite beroende på hur du kopplar upp dig med RDP får du med dina lokala diskar också, fast det blir ingen större skillnad mot att köra det fysiskt på den andra datorn med den ena datorns diskar nätverksanslutna.

/Karl

Lite beroende på hur du kopplar upp dig med RDP får du med dina lokala diskar också, fast det blir ingen större skillnad mot att köra det fysiskt på den andra datorn med den ena datorns diskar nätverksanslutna.

/Karl

Jag förstår inte vad ni argumenterar om.

Jag har hyfsad koll på hur fjärrskrivbordet fungerar. System Mechanics har jag inte jobbat med men så vitt jag förstår är det ett program för at kontrollera och trimma ett PC-system. Det kommer inte att kunna utföra detta på klientdatorn i en remote session.

Uppenbarligen ger licensen möjlighet att installera på två datorer - då är detta lösningen på frågan!

Frågeställarens första inlägg visar att kunskaperna är begränsade, då finns det ingen anledning att blanda in fjärrstyrning som inte löser problemet - och det var därför jag utelämnade detta som ett alternativ.

Men jag kan ju ha missuppfattat vad det hela handlar om?

Först beror det på hur du ställt in din router. Nästan alla routers har möjlighet att spärra åtkomst mellan datorer på det trådlösa nätet, den switchen skall man givetvis inte ha aktiverad, access point isolation brukar den funktionen benämnas.

Att köra program från en annan dator brukar alltid gå att lösa men är oftast i detta fallet inte en optimal lösning.

Att ansluta disken från en annan dator på nätverket på sin egen brukar sällan vara några problem. Trådlösa nät är dock sällan i närheten av att vara så snabba i praktiken som deras teoretiska maximum.

/Karl

Defaultinställningarna är att datorer inom nätet fritt kommer åt varandra.

Sen måste förstås brandväggen i varje dator tillåta varandra access.

Just remote desktop gör ju att progammet körs som om man vore fysiskt på datorn. Det går alltså lika snabbt som vanligt, i vissa fall tom snabbare (!) eftersom en del arbete flyttats till clientdatorn.

Om programmet visar film eller bilder kommer det kännas trögt eftersom bilderna måste överföras över nätet men programmet i sig kör på i full fart.

Det finns andra remoteprogram, VNC etc som gör samma sakt men Remote Desktop (Fjärrskrivbord) är det som brukar funka bäst. Jag jobbar hela dagarna i remote desktop, tycker det rullar på väldigt bra.

Just remote desktop gör ju att progammet körs som om man vore fysiskt på datorn. Det går alltså lika snabbt som vanligt, i vissa fall tom snabbare (!) eftersom en del arbete flyttats till clientdatorn.

Om programmet visar film eller bilder kommer det kännas trögt eftersom bilderna måste överföras över nätet men programmet i sig kör på i full fart.

Det finns andra remoteprogram, VNC etc som gör samma sakt men Remote Desktop (Fjärrskrivbord) är det som brukar funka bäst. Jag jobbar hela dagarna i remote desktop, tycker det rullar på väldigt bra.

Jag jobbar ofta med Remote Desktop på jobbet och jag tycker helt klart att det går långsammare, ibland mycket långsammare, än om man kör lokalt. Då har jag dessutom gigabit-nätverk. Trådlöst kommer man sällan upp i ens 100 MB/s.

Jag jobbar ofta med Remote Desktop på jobbet och jag tycker helt klart att det går långsammare, ibland mycket långsammare, än om man kör lokalt. Då har jag dessutom gigabit-nätverk. Trådlöst kommer man sällan upp i ens 100 MB/s.

Det beror på vad du kör, grafikintensiva program brukar definitivt kännas långsammare. Beräkningsintensiva program brukar inte lida als av RDP.

/Karl

Gentlemen, kan ni inte hålla fjärrstyrningsdiskussioner i en annan tråd?

Torparen: har du blivit klokare av svaren? Om du önskar mer detaljerad guidning avseende din sista fråga så vore det bra för oss att veta vilket operativsystem (Windows Vista, 7/8 eller OS X (Mac) ) du har på dina datorer.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto