Annons

Trådlöst blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Snigge

Aktiv medlem
Jag har bestämt mig för att inhandla en blixt till min K10D, det enda kravet jag har är att det skall vara möjligt att ta loss blixten från kameran och kunna placera den på ett annat stativ och fotografera.

Efter lite surfande hittade jag att AF-360 FGZ har trådlös TTL automatik, Tänkte att det var sådant som behövs. Men så hitade jag radiosändare för 2000 kr som passade till bland annat AF-360 FGZ.

Så nu är jag tillbaka på ruta, minst lika förvirrad som tidigare.

Någon som kan ge lite info om vad som behövs, behövs radiosändare för en blixt med trådlös inställning från kameran? Eller är radiosändaren bara för enklare kameror utan vissa funktioner?
 
Jag har bestämt mig för att inhandla en blixt till min K10D, det enda kravet jag har är att det skall vara möjligt att ta loss blixten från kameran och kunna placera den på ett annat stativ och fotografera.

Efter lite surfande hittade jag att AF-360 FGZ har trådlös TTL automatik, Tänkte att det var sådant som behövs. Men så hitade jag radiosändare för 2000 kr som passade till bland annat AF-360 FGZ.

Så nu är jag tillbaka på ruta, minst lika förvirrad som tidigare.

Någon som kan ge lite info om vad som behövs, behövs radiosändare för en blixt med trådlös inställning från kameran? Eller är radiosändaren bara för enklare kameror utan vissa funktioner?


Inte riktigt mitt område men min erfarenhet är att den trådlösa fungerar bra inomhus och på nära håll.
Utomhus 5m från blixten kommunicerar de dåligt.

Micke.
 
Inte riktigt mitt område men min erfarenhet är att den trådlösa fungerar bra inomhus och på nära håll.
Utomhus 5m från blixten kommunicerar de dåligt.

Micke.

Ajdå, tråkigt att höra. Men tack för infon. Så en radiosändare är mycket för att få längre avstånd, kanske upp emot 100m?
 
Radiosändare är bra eftersom de inte reagerar på ljus. IR sändare och annat har svårt när det är starkt solljus.

Finns väldigt billiga radiosändare som tex Cactus V4 ( ca 400:- från Ebay ) och dyrare med bättre prestanda ( räckvidd bl a ) som Pocket Wizard och Radiopoapopers ( som kan bibehålla ttl ), Elinchromes Universal mm

Att kunna sätta blixten på stativ och använda tex ett parpaly som ljusmodifierare kan verkligen göra skillnad på bilden.
 
Fördelen med Pentax egna blixtar är att du får full TTL-automatik även när blixten är av kameran, och det fungerar riktigt bra. Med radiosändare måste du köra helt manuellt (förutom tror jag med de allra senaste PW/RP men de kostar ju en hel del).

Vill du köpa en Pentax AF-540 blixt så kan jag sälja min.
 
Tack för svaren, jag införskaffade en 360 FGZ och får se hur nöjd jag blir med trådlösheten framöver.

540 FGZ känns lite över min nivå så jag nappade inte på ditt erbjudande erro.se
 
Jag igen, blixten verkar fungera perfekt synd bara att jag inte är så hajj på alla inställningar. Men det tar sig nog.

Jag har fotat en del med blixten trådlöst, dvs den inbyggda ger en liten blixt som den stora sedan reagerar på och blixtrar med. Då har jag valt "wireless" i kameran, men när jag skruvar på ett m42 objektiv så kan jag inte längre välja "wireless" som blixtinställning i kameran.

Hur löser jag detta?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.