Annons

Trådlöst blixt med canon 600D?

Produkter
(logga in för att koppla)

chas

Medlem
Hej.

Vill kunna styra en extern blixt helst trådlöst med min 600D.
Funkar en Sigma EF-500DG Super EQ-ETTL II?
Behöver man extra sändare av något slag?
Jag ska fotografera akvariefisk så jag ska ha blixten på täckglaset så jag får blixt ner på fiskarna.
Eller kan jag utlösa den på något annat sätt.
Jag fotar med manuella m42 objektiv så att blixten löser ut till max är nog inget problem. Då jag gärna vill kunna ha så låg slutartid oxå. utan att behöva tumma på ISO.

Tacksam för hjälp till en nybörjare!
Christian
 
Jag fotar med manuella m42 objektiv så att blixten löser ut till max är nog inget problem. Då jag gärna vill kunna ha så låg slutartid oxå. utan att behöva tumma på ISO.

Om du kör trådlöst styrd TTL så kommer blixtljuset automatiskt att anpassas. Slutartiden är rätt så ointressant så länge den inte är snabbare än X-synktiden. Blixtljuset kommer att dominera.
 
Hmm. Budade precis hem en yongnuo yn560. Står att den kan vara trådlös slav. Vad betyder det? Nån som vet ifall blixten är ok?
 
Den tror jag bara kan vara "dum" slav, dvs den har en ljussensor som triggar på ljuset från kamerans blixt. Ingen TTL, så man får räkna ut vilken bländare man ska ha själv, eller testa sig fram.

Eventuellt kan det bli problem om kameran har en förblixt (vilket Canons blixtar brukar ha), så då får vi hoppas att det finns en inställning på den externa blixten som kan kompensera för det (dvs ignorera förblixten).
 
Den tror jag bara kan vara "dum" slav....

Jag kan bekräfta att YN560 enbart kör vanlig slav utan stöd för E-TTL.
(Den reagerar bara på puls av ljus, den kan ej avkoda eventuella styrpulser för ljusstyrka och andra inställnignar, utan detta måste ställas in manuellt på blixten).

Blixten har 3 olika inställningar för optisk slavfunktion:
* M (Används när blixten sitter på kamerahuset, optisk slav avstängd.)
* S1 (Avfyrar blixten direkt vid första pulsen av ljus den uppfattar.)
* S2 (Ignorerar första pulsen av ljus och fyrar av vid andra pulsen, dvs. denna inställning du ska använda om du använder E-TTL på den inbyggda blixten på kamerahuset.)

YN560 har ingen som helst automatik utan man måste själv ställa in alla inställningar, oavsätt om blixten används som slav eller om den sitter på kamerahuset.

Anledningen till varför jag köpte en YN560 var just pga. slavfunktionen, att den fungerar med i princip vilken kamera som helst som har inbyggd blixt. (Använder den till min kompaktkamera med inbyggda blixten nedställd på lägst styrka så att den inte kommer med på bilderna, men tillräkligt för att trigga YN560.)

Övrig information är att blixten är lika stark som en 430EX II, är stor som en 580EX II och har byggkvalitet nästan i klass med Canons blixtar. Diffusor för 580EX II passar blixten.
Den saknar dock numeriskt värde för blixtstyrkan, men om det är viktigt att veta finns den beskriven i manualen och går att själv skriva på blixten med spritpenna.
 
Okay. Den borde passa mitt ändamål ganska bra då. Frågan är då bara hur jag ska göra för att utlösa den när den ligger på täckglaset uppe på mitt akvarium.
Jag vill inte använda den inbyggda eftersom jag inte vill ha någon reflex från den i glaset. Kan jag utlösa den med nån form av sändare?
Eller kan jag leda om ljuset från den inbyggda upp i taket och på det viset utlösa den som då kommer ligga på täckglaset riktad nedåt? Frågan är ju bara om den kommer utlösa om den ligger nedåt?
 
Kan jag utlösa den med nån form av sändare?

En billig trådlös sändare/mottagare borde fungera bra i ditt fall då du har chans att ta om bilder.
Vissa personer har problem att blixten inte alltid löses ut med dessa, men själv hade jag aldrig detta problem under tiden jag hade mina billiga sändare/mottagare.

Om du har tillgång till att handla på eBay med Paypal så finns sändare/mottagare PT-04 som kostar ca 100kr inkl frakt från Kina för ett kitt. Ett billigt sätt att komma igång med radiotriggers.
 
Vad det beträffar trådlösa sändare/mottagare rekommenderar jag Yongnuo RF-603. Detta är transceivers ("sändtagare") där varje enhet kan användas som sändare eller mottagare. Inget unikt med det. Men det som är bra med dessa är att de väcker blixtarna när dom står i viloläge.
Jag köpte mina transceivers på ebay.co.uk , kostar lite mer än ovanstående förslag, men det är det värt.
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_npmv=3&_trksid=m570.l2736&_nkw=yongnuo+transceiver
 
Tack för all hjälp! Jag körde snålvarianten pt-04. Fick hem dom idag och fotade lite. Dom har inte missat nån blixt hittils. Lite plastiga men dom verkar funka bra. Fruktansvärt lätta o få igång.
Tack igen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.