Annons

Trådlösa fjärrblixtar SB800 och SB600. Hur??

Produkter
(logga in för att koppla)
SC-17 har ju ingen intelligens. Den ställer inte om någonting, vad jag vet. Kameran borde inte ens veta att blixten inte sitter på huset.

Har visserligen inte mätt igenom anslutningarna, en efter en, men vad skulle det vara för vits att stoppa in elektronik i en SC-17. Den skulle bara bli ännu dyrare.

Jag är rätt övertygad om att det är kabel eller kontaktproblem som gör att du, Björn, har problem med din SC-17.

Tyvärr har jag inte kabeln här så jag kan inte mäta upp den nu.

/AnWi

Jag blir lite förvirrad av allt det här.. hehe :)

Tänkte beställa två st Sb-800 imorgon, tillsammans med en kabel. Frågan är alltså om jag ska köpa SC 17 eller SC 28? SC 28 är ju billigare än SC 17 och känns därför aningen trevligare. Eller är det något jag har missat?

Klart du skall köpa SC-28 om du skall köpa nytt och den då är billigare. Det är ju den modell Nikon säljer idag. I den mån det säljs SC-17 så är det ju gamla lager.

SC-28 är ju en bättre kabel. Den har låsbar sko och sidovinklat kabeluttag så man slipper ha den hängande framför objektivet i tid och otid.

SC-17 är ju främst intressant för att den är talrikare och billigare på begagnatmarknaden.

strain skrev:
Jag blir lite förvirrad av allt det här.. hehe :)

Tänkte beställa två st Sb-800 imorgon, tillsammans med en kabel. Frågan är alltså om jag ska köpa SC 17 eller SC 28? SC 28 är ju billigare än SC 17 och känns därför aningen trevligare. Eller är det något jag har missat?

Du kan kolla där du beställer så du kan byta om du inte blir nöjd. Cyber och Scandinavian skall ha bra support enligt många.

Skall du beställa utomlands skulle jag kolla med Nikon.

Jag, som har SC-17 och D70, kan bara säga att det fungerar perfekt ihop. Var lite sugen på SC-29 ett tag (för AF belysningen) men uppskattar stativfästet på SC-17. Det lär saknas på SC-29.

/AnWi

AnWi skrev:
Du kan kolla där du beställer så du kan byta om du inte blir nöjd. Cyber och Scandinavian skall ha bra support enligt många.

Skall du beställa utomlands skulle jag kolla med Nikon.

Jag, som har SC-17 och D70, kan bara säga att det fungerar perfekt ihop. Var lite sugen på SC-29 ett tag (för AF belysningen) men uppskattar stativfästet på SC-17. Det lär saknas på SC-29.

/AnWi
Jag köpte min SC-29 TTL från utlandet i höstas (pris ca 550 gurra 'i handen') - har inte använt den mer än 2-3 ggr än, men nog har den stativgänga allt... (blixtfot bara på den ända, som ska sitta i kamerans blixtsko) och kabeln är sidriktad på bägge enheterna, åt vänster på kameran och åt höger på blixten.

Och den funkar helt perfekt med både SB-600 och SB-800, och även med 800an som 'master' och 600an som 'remote' - men inte tvärtom, förståss.

Men om nån kan klarlägga, varför SC-17 ska vara en halv gång dyrare än SC-29 från svenska handlare, så är jag idel öra. Å om nån vill ha tipset om det osvenska inköpsstället - mejla mig via min FS-sida.

YoursTruly
./h@nsN.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar