Annons

"trådlösa" blixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

phat

Aktiv medlem
Jag har letat runt bland inlägg men har inte hittat något. Jag vet inte om jag är korkad eller något. Eftersom det inte verkar finnas någonting på forumet eller så hittar jag det inte.

Jag undrar hur man styr blixtar. Måste man ha synk-kabel eller finns det sådanna som fungerar med ir eller liknande?
Jag har sett att det finns synk-kablar och någon slags "telefonsladds" aktig kabel som man fäster på blixtskon och sedan till blixten.
Det handlar om "små" blixtar typ "nikon sb-80dx sb-600" och "canon speedlite"

tack i förhand
 
Jag har en Nikon D70 och en SB-600. Den styrs trådlöst via den inbyggda blixten på D70:n - det är INTE så att den bara triggar på blixtljus utan D70:n sänder diverse kontrollsignaler (snabbt som attan) och de provblixtrar tillsammans för att kameran skall kunna avgöra exponeringen innan de slutgiltligen blixtrar som det ska (tar bråkdelen av någon sekund)

/Anders
 
ok. Måste man då använda den inbyggda blixten, för att den lösa ska fungera eller fungerar det utan?
jag tänkte skafa mig en f90x eftersom den är billig och snabb serie upptagning, men är inte säker på om den klarar av trådlösa blixtar. Tänkte fota snowboard o skate. då är det ganska najs med en trådlös blixt.
 
I fallet med D70 och SB-600 måste man använda den inbyggt blixten för att synka trådlöst om man nu inte kan få tag på något att montera i blixtskon som gör en trådlös överföring möjlig....? /Anders
 
SC-17 är en blixtkabel för nikon som ser till att TTL bibehålls, det är den som ser ut som en telefonsladd..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.