ANNONS
Annons

Trådlös videosändare

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannes Tallroth

Aktiv medlem
Hej!

Funderade på att försöka fixa en trådlös videosändare att till kameran.
Rent tekniskt borde det väl vara rätt enkelt?
Min 350D har ju en video-out, så det borde väl bara vara att koppla den till en sändare som trådlöst sänder den senast tagna bilden till en Tv? Eller?
Frågan är då om någon kan tipsa om en liten batteridriven videosändare som skulle kunna användas till detta lilla projekt?
Ju billigare desto bättre..
Tips eller erfarenheter mottages tacksamt.
Tänkte använda detta för att kunna ta fågelbilder utan att fysiskt vara närvarande och störa...

nu har jag tyvär tappat bort länken, men det finns en amerikansk site som säljer både trådlösa videokameror och videosändare. Jag har experimenterat med att montera en trådlös liten mikrokamera bakom sökaren, och det fungerar faktiskt utmärkt! Den har fixfokus och väldigt kort närgräns. Faktum är att det inte är några problem att läsa av exponeringsdata :)

Men tyvärr så hittar jag inte länken nu, men sök lite på google på wireless video transmitter.

Tänk dock på att amerikanska grejer inte är direkt lagliga i sverige, om det handlar om högre effekter än 10mW eller andra frekvenser än de fria (som t.ex. 2.4GHz)

Tack!
Har googlat som katten, har dock bara hittat sändare som är stora och otympliga och dessutom drivs med 220V.

Det borde ju finnas mindre modeller som är trådlösa...?

Eller varför inte en mindre kamera? Dessutom billigare :)

Köp en sån här från Roffes Modellflyg på upplandsgatan för ca 500. (Samma elektronik som i kameran från kjell.com, men utan IR-belysning och i ett mindre hölje.)

glömde att nämna att adapter medföljer för att driva kameran direkt med ett 9V batteri. Mottagaren går på 12 volt. Nätadapter tror jag medföljer.

Det är en sån kamera jag har. :)

Aha... du tänker så!!
Det har jag inte tänkt på.
Kanske en bra ide...

Jag hade, som du skriver, tänkt att jag skulle kunna se hur bilden blev på TV.skärmen direkt efter att jag tagit den. Tanken med det hela vara att kunna fotografera fåglar/djur utan att vara i närheten och skrämma bort dem.

www.pixia.se skrev:
Aha... du tänker så!!
Det har jag inte tänkt på.
Kanske en bra ide...

Jag hade, som du skriver, tänkt att jag skulle kunna se hur bilden blev på TV.skärmen direkt efter att jag tagit den. Tanken med det hela vara att kunna fotografera fåglar/djur utan att vara i närheten och skrämma bort dem.

Det är bara att skaffa en adapter till uttaget på kameran och ytterligare en jädra lång sladd. Sen byter du sladd i videokameran/tv så ser du även tagen bild. Eller kanske en bärbar dator med video in(från den trådlösa kameran) plus en jädra lång :) USB/Firewire(?) för fjärstyrning

har redan funderat på det här en gång i tiden ;)

Kul lekstuga, men rent praktiskt tror jag det bara lämpar sig för fågelbo/gryt där objektet håller sig på plats. Gå nu inte och stör rovfåglarna i vår :) lämpar sig nog bäst med småfåglars bo i någon buske på tomten.

Nja, har man ett rejält tålamod och en bra tubkikare så tror jag att det lämpar sig till fler typer av fotografering.
Jag vet en kille som under en hel dag observerade en kungsfiskare och kollade vilken gren som den gärna satt på. Under tidig morgon dagen efter riggade han upp kameran på ett stativ, och gömde sig bakom en hög med grenar ett tiotal meter bort. Sedan låg han där med sin fjärrutlösare och väntade på att kungsfiskaren skulle komma och sätta sig. Vilken den oxå gjorde efter en bra stunds väntan...
Har man bara tålamod...=)

Walle skrev:
Det är sånt som jag primärt använder min kamera till. :) Har bland annat filmat med dubbla kameror från en skala av en airbus A340 (vingspann 2.7 meter).

Var kan man sen den filmen? Jag såg nåt med två kameravinklar på en stor airliner men jag kommer inte ihåg om det var en airbus och jag kommer inte ihåg var jag såg den.. Kan det ha varit din film tro??

/Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar