Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trådlös TTL Automatik?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Är i blixtköpartagen och det lutar mest åt en AF560FGZ. Funderar på att köpa denna boxen http://www.photax.se/kmrt/kblixtar/tristarsoftbox/tristarsoftbox.htm för att kunna ta lite studiobilder men funderar över hur jag billigast möjligast skall kunna utlösa blixten - helst trådlöst. När jag läser specifikationen till blixten hittar jag denna mening "Trådlös TTL Automatik". Innebär det att jag kan utlösa blixten mha enbart kameran om blixten står på ett stativ ca 2m från mig? Så m.h.a ord behövs enbart blixt, stativ och den där boxen?

PS Och när jag ändå har er på tråden, hur sjutton ställer man in *ist DS för att fokusera oändligt? Hade problem vid fyrverkerifotograferingen... DS

Hej Karin! Kan inte besvara dina blixtfrågor men kan kanske hjälpa till med oändlighetsfrågan. Jag har förmodligen stött på liknande problem med min K10D fast det beror nog inte på kameran utan på objektivet, i mitt fall kitobjektiv DA18-55. Jag skulle fota nattbilder med manuell fokus och vred fokuseringen mot oändligheten och till ändläget. Alla mina bilder blev oskarpa fast objektet befann sig gott och väl mer än 200 meter bort dvs oändligt långt bort med avseende på fokuseringsinställningen. Närmare efterforskning visade att fokuseringsringen kunde vridas förbi oändligheten med oskärpa som resultat. (se min tråd med frågan: "Manuell fokus med DA18-55", och svaren där). Nattbilder med manuell fokus och DA18-55 kräver ficklampa så man visuellt på fokuseringsringen kan avgöra att man har fokus på oändligheten eller inte.
/Thomas S

snysop skrev:
Är i blixtköpartagen och det lutar mest åt en AF560FGZ. Funderar på att köpa denna boxen http://www.photax.se/kmrt/kblixtar/tristarsoftbox/tristarsoftbox.htm för att kunna ta lite studiobilder men funderar över hur jag billigast möjligast skall kunna utlösa blixten - helst trådlöst. När jag läser specifikationen till blixten hittar jag denna mening "Trådlös TTL Automatik". Innebär det att jag kan utlösa blixten mha enbart kameran om blixten står på ett stativ ca 2m från mig? Så m.h.a ord behövs enbart blixt, stativ och den där boxen?

PS Och när jag ändå har er på tråden, hur sjutton ställer man in *ist DS för att fokusera oändligt? Hade problem vid fyrverkerifotograferingen... DS
Trådlös TTL innebär att det skickas blixtar innan huvudblixten som talar om för de andra blixtarna vad de skall göra. Tyvärr så stöds inte detta dirskt av någon Pentaxkamera än så länge, inte ens K10D (men det finns kanske en lite liten chans att vi kan få det i en framtida mjukvaruuppgradering). Så därför måste du för att få till trådlös styrning använda en extern blixt på kameran och sedan kan du styra flera blixtar trådlöst. Så SKALL det i alla fall fungera, men vet ej om någon kört med detta ännu.

Av denna anledning är jag sugen på att köpa två blixtar när jag köper....kanske en 360 och en 540, fast det blir ju billigare med 2 eller kanske 3st 360. men jag har inte riktigt fått klart för mig hur flexible Pentax är på detta. Om jag t.ex. har 3st 360 blixtar kan jag då ställa in att 10% av ljuset skall komma från blixten på kameran, 30% från vänster och resten från den tredje blixten? Vet ej om det är så, men det är så jag skulle vilja ha det....då har man ju full kontroll och slipper köpa studioblixtar...alltså blir inte blixtarna så fasligt dyra.... (beror ju på hur man räknar förstås). OM alternativet är att köpa en 540 + studiblixtar, plus radioutlösare...då blir det ju dyrt.

Vad gäller fokusering till oändligheten skulle jag rekommendera att flytta AF till AGF-knappen (endast) Låta AF fokusera på oändligheten en gång på något kontrastrikt, och sedan inte röra AF mer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar