Annons

Trådlös Highspeed-sync med flera 580EXII och Pocketwizards

Produkter
(logga in för att koppla)

Bimbo

Aktiv medlem
Hej!

Jag kommer att ha behovet av att ljussätta med 3, kanske 4 blixtar och samtidigt fota med mycket kort slutartid, kanske neråt 1/4000 sekund. Detta för att frysa vatten/vätska i rörelse. Vill dock fortfarande kunna ljussätta modellen med två ljuskällor snett bakifrån för highlights och ett huvudljus med t ex ett shoot-thru-umbrella rakt framifrån.

Lösningen jag kollar på är att använda mig av 3 eller 4 Speedlite 580-blixtar och utlösa dem med Pocketwizards FlexTT5 radiosändare som klarar av slutartider så korta som 1/8000, med blixtarna i High-speed sync-läget.

Min fråga är om någon har testat detta? Så som jag har planerat det för att kunna spara några tusenlappar iaf, som jag är osäker på om den funkar, är att jag har en transceiver på kameran och en transceiver på EN av Speedlite-blixtarna. Denna blixt är satt som Master och de övriga 2 eller 3 blixtarna som Slave. Alla blixtar i HS-läge. Radiosändaren utlöser Master-blixten som i sin tur utlöser Slave-blixtarna. Räcker det med Slave-läget på de 2 eller 3 blixtarna som inte har någon transceiver kopplad till sig eller behöver jag måntro en tranceiver på dessa också? Blir ju aningen dyrare då så att säga.

Jag TROR detta ska fungera med Slave-läget men har inte fått det helt hundra bekräftat. Alla erfarenheter och idéer är välkomna!

Mvh Markus
 
Om alla delar av motivet ska belysas av enbart blixtljus så kan du kanske använda blixtljuset för att "frysa" motivet istället. Du har kanske redan beaktat detta men man behöver ju inte använda korta slutartider för att frysa motiv om man ska belysa med enbart blixtljus. Blixtens brinntid är så kort att slutartiden inte har någon betydelse. Om du har möjlighet så kan det vara värt att testa med några billiga kinatriggers först.
 
Om alla delar av motivet ska belysas av enbart blixtljus så kan du kanske använda blixtljuset för att "frysa" motivet istället. Du har kanske redan beaktat detta men man behöver ju inte använda korta slutartider för att frysa motiv om man ska belysa med enbart blixtljus. Blixtens brinntid är så kort att slutartiden inte har någon betydelse. Om du har möjlighet så kan det vara värt att testa med några billiga kinatriggers först.

Ja det är enbart blixtljus jag ska använda. Har inga "foto-vetenskapliga" belägg, men jag har för mig att de gånger jag har försökt detta i studio, som jag ska fota i nu också, så får man rörelseoskärpa om man fotar med 1/200. T ex om en modell slänger med håret och man vill frysa den rörelsen. Det blir inte HELT fruset utan man får viss rörelseoskärpa. Har du praktiska erfarenheter av att frysa vatten/mjölk/hårsläng i rörelse i studio eller är det teoretiskt du säger detta?

Jag ska testa lite med de blixtaggregat jag har och se om det blir skarpt.
 
Nä, ingen erfarenhet av studio. Bifogad bild är tagen i dagsljus på 1/125 och det ser i alla fall ut som det fryser rörelsen, men vid en granskning kanske det inte räcker riktigt för dina behov.
 

Bilagor

  • wilmer_vattenballong.jpg
    wilmer_vattenballong.jpg
    51.1 KB · Visningar: 464
Med dina Hensel porty så blir brinntiden ca 1/1000 och då kan det bli viss rörelseoskärpa. Studioblixtar är inte helt optimala för att frysa rörelser. Om du använder 580-blixtar istället på 1/4-effekt så blir brinntiden 1/4000 och då lär allt bli still. på 1/2-effekt så dubblas tiden till 1/2000.

Ha dem inte på HSS för då tappar du massor av effekt, speciellt vid 1/4000s!
 
Nä, ingen erfarenhet av studio. Bifogad bild är tagen i dagsljus på 1/125 och det ser i alla fall ut som det fryser rörelsen, men vid en granskning kanske det inte räcker riktigt för dina behov.

Glömde säga att ljuset kommer från två Speedlite (en 580 EXII och en 430 EXII) på halv effekt.
 
Det gäller att hålla isär blixtsynktid med blixtens brinntid. I ett helt mörkt rum kan du i princip ha vilken tid du vill bara det är under din maximala blixtsynktid. Det är blixtens brinntid som bestämmer om det blir mer eller mindre rörelseoskärpa i vattnet.
Anledningen till att man vill ha kort slutartid på kameran är att undvika att omgivande ljus ger rörelseoskärpa. Om rummet är för ljust kommer du behöva använda lite mer effekt på blixtarna för att undertrycka omgivande ljuset, vilket leder till att du måste öka upp effekten dina blixtar. Med ökat effektuttag så blir brinntiden oftast längre.


Ett sätt att göra det på är:
Arbeta i mörkt rum, eller nästan helt mörkt i alla fall. Detta gör att effekten på blixtarna kan hållas nere, vilket ger kort brinntid. Stor bländaröppning och lite högre iso-inställning gör också att blixteffekten kan hållas nere. Arbeta med blixtljuskällorna nära objektet.
Sätt kameran på kortaste blixtsynktid, men undvik höghastighetssynk. Slutartiden har ingen inverkan i ett mörkt rum.
Använd så klart arbetsbelysning mellan tagningarna.
 
Jag har läst någonstans att kamerablixtar har kortare brinntid på svagare effekt. Dvs en blixt på 1/8-dels styrka fryser rörelsen mer än en blixt på 1/2-dels styrka.
Har tyvärr inte testat själv om det stämmer.
 
Ett sätt att göra det på är:
Arbeta i mörkt rum, eller nästan helt mörkt i alla fall. Detta gör att effekten på blixtarna kan hållas nere, vilket ger kort brinntid. Stor bländaröppning och lite högre iso-inställning gör också att blixteffekten kan hållas nere. Arbeta med blixtljuskällorna nära objektet.
Sätt kameran på kortaste blixtsynktid, men undvik höghastighetssynk. Slutartiden har ingen inverkan i ett mörkt rum.
Använd så klart arbetsbelysning mellan tagningarna.

Okej!

Det lät intressant! Så låt säga att jag testar med följande då, med utrustningen jag har i nuläget:
-Totalt mörklagt i studion
-2 blixtar med striplights, snett bakifrån modellen
-1 blixt med beautydish/softbox framifrån
-ISO 400-800 (?)
-Slutartid 1/200
-Bländare 4

Jag borde då kunna frysa rörelsen av vatten i luften så att det blir helt skarpt?
 
En sak till Hjalmar, menar du att ditt exempel funkar med studioblixtar också eller är 580-blixtar att föredra?
 
Testresultat!

Okej, var och testade lite i studion nyss. Uppställning enligt följande: www.markusp.se/vattentest_ljusschema.jpg

Ställde upp blixtarna på ett ungefär och mätte allting när jag fotat klart, därav de något diffande måtten i cm. Kameran på 10 sek självutlösning och försökte tajma rörelsen när kameran utlöste.

Funkade helt okej med att köra blixtarna på så svag styrka som möjligt för att få kort brinntid och därmed frysa rörelsen och vattnet i luften. Bländare 4.0 är dock ganska kort skärpedjup så där får man vara noggrann. Nu hade jag ställt autofokus på ett stativ som jag ställde på "modellens" plats och sedan ändrat till manuell fokus innan jag satte på tidsutlösningen och ställde mig där för att tajma blixten med vattnet från glaset.

Fotar med en Canon EOS 1Ds mk III. Här är ett par utsnitt från fullstorleksbilder:
www.markusp.se/vattentest01.jpg
www.markusp.se/vattentest02.jpg
www.markusp.se/vattentest03.jpg

Lite bilder på uppställningen i studion:
www.markusp.se/vattentest04.jpg
www.markusp.se/vattentest05.jpg
www.markusp.se/vattentest06.jpg
www.markusp.se/vattentest07.jpg

Testade även att slänga upp ett par andra prylar i luften och upptäckte hur noga det är med att skärpan sitter för att resultatet ska bli bra.
Prylarna i fokus: www.markusp.se/vattentest08.jpg
Prylarna ur fokus, bakom fokuspunkten: www.markusp.se/vattentest09.jpg

Hade gärna velat fota på ISO 100 för något mindre brus men jag tror det blir godtagbart. Ska bli intressant att testa med mjölk också.

Tack för all input och hjälp!

Mvh Markus
 
Tjusigt resultat!
Fantasitskt vad man kan göra med lite blixtar och vatten.
Med studioblixtarna i stället för speedlight-blixtarna så får du antagligen lite längre brinntid, vilket nog kan göra att vattnet ser lite "krämigare" ut. Men jag gillar looken och du har ju fina striplights med grid till dina studioblixtar. En avvägning: kort brinntid med speedlight-blixtarna eller aningen längre brinntid med studioblixtarna, men i gengäld kunna använda softboxarna. Det går ju i och för sig att mickla in småblixtarna i softboxarna oxkså, men softboxarna tar en hel del effekt och det kostar ju skärpedjup.

För att få ökat skärpedjup kan du försöka flytta alla blixtar lite närmare och med det kunna använda en mindre bländaröppning (dvs ett större bländartal). Kanske det går att öka effekten lite på blixtana aningen utan att brinntiden blir lidande?

Prova också att tejpa fast något litet på golvet på den punkt där du fokuserat, då har du något att känna efter med foten medan du stressar fram och väntar på självutlösaren och hamnar rätt i fokus.
 
Tjusigt resultat!
Fantasitskt vad man kan göra med lite blixtar och vatten.
Med studioblixtarna i stället för speedlight-blixtarna så får du antagligen lite längre brinntid, vilket nog kan göra att vattnet ser lite "krämigare" ut. Men jag gillar looken och du har ju fina striplights med grid till dina studioblixtar. En avvägning: kort brinntid med speedlight-blixtarna eller aningen längre brinntid med studioblixtarna, men i gengäld kunna använda softboxarna. Det går ju i och för sig att mickla in småblixtarna i softboxarna oxkså, men softboxarna tar en hel del effekt och det kostar ju skärpedjup.

För att få ökat skärpedjup kan du försöka flytta alla blixtar lite närmare och med det kunna använda en mindre bländaröppning (dvs ett större bländartal). Kanske det går att öka effekten lite på blixtana aningen utan att brinntiden blir lidande?

Prova också att tejpa fast något litet på golvet på den punkt där du fokuserat, då har du något att känna efter med foten medan du stressar fram och väntar på självutlösaren och hamnar rätt i fokus.

Yes, en avvägning där ja. Jag måste ju ha någon slags ljusmodifierare på blixtarna oavsett vilka blixtar jag använder för att minska ljusspill och undvika linsöverstrålning, så antingen kör jag med dessa eller så får jag köpa/bygga något till Speedlite-blixtarna. Känns som detta är en helt okej lösning faktiskt, rastren gör att bra jobb där med att begränsa spridningen. Har testat liknande uppställningar utan raster och insåg att det var ett måste, annars blir det bara en gröt av alltihopa och ljuset studsar i både väggar och tak.

Det avstånd blixtarna står på nu är nog ungefär vad jag behöver utrymmesmässigt när jag ska ta mina "riktiga" bilder då en modell kommer att stå där istället och en assistent kommer att sköta vattenet/mjölken när jag fotar. Något lättare att sätta skärpan då än med självutlösning samtidigt som man agerar både assistent och modell själv ;-) Det är frågan om man kan öka blixtarnas effekt ja, och fortfarande få kort brinntid. Mera trial and error! :)

Hehe, jag har skolfotobakgrund så tejpen är min bästa vän i studion, det är ett riktigt bra knep för att hålla ordning på positioner för saker och ting faktiskt. Hade ett kryss på golvet där jag höll glaset så rakt ovanför jag kunde då jag visste att fokus låg där. Som synes på ljusschemat så noterade jag alla inställningar så jag hoppas kunna återskapa det hela ganska bra nu.

Stort tack igen för hjälpen och tipsen Hjalmar! Jag får återkomma med slutresultatet sedan då vi ska fota i slutet av januari.
 
Ja, som vanligt blir det avvägningar och det gäller att hitta bästa kompromissen mellan brinntid, ISO och skärpedjup.

Innan du investerar mer, så kan du kan ju alltid prova att hålla en speedlight-blixt på t.ex 1/4 effekt (manuellt läge) i en i en striplight och kolla vad du får för värden jämfört med din studioblixt. Kankse behöver blixten köras i vidvinkelläge för att resultatet skall bli snyggt, ljuset äts fort upp.
Har du ingen blixtljusmätare går det ju att luska ut det genon att prova att blixtra mot en vit vägg och ändra bländaren tills kameran börjar varna för högdagrar. Av att döma av dina provbilder är detta något du behärskar.

Har man budget till det så vore väl det perfekta att hyra två Profoto Pro-8 aggregat med tillbehör. Dessa skall ha kort brinntid och de laddar snabbt, det går nog att ta seriebildstagningar också. Det stora problemet är väl att övertyga kunden om att ta den extra kostnaden...
 
Testade lite mera, för att se om lågt inställd effekt på blixten verkligen ger kortare brinntid som påstått. Tror faktiskt inte det, utan det är vad blixten har för brinntid enligt specen som avgör, det är brinntiden som gäller. Mina Kaffebrus-blixtar har nog rätt lång brinntid.

Fotade med f8, 1/200, ISO 100, medelhög/hög effekt på blixtarna och jämförde med samma uppställning som tidigare, f4, 1/200, ISO 400, lägsta effekt på blixtarna. Resultatet blev i princip detsamma, kan inte säga att mindre effekt på blixtarna "frös" vätskan mer.

Dock så tror jag det kan funka ändå, för vätskan som rinner rör sig inte lika fort som enskilda droppar som flyger och jag vill ju skapa "kläder" på kroppen liksom. Mjölken på denna bild är ihopklippt från 5 olika bilder med f8-uppställningen. Försökte stå med armen på samma ställe på alla bilderna, självutlösning 10 sek:

www.markusp.se/milk_test.jpg

Behind the scenes:
www.markusp.se/milk_bts.jpg

Sen är det ju lite annat fixat på den bilden som synes, men jag tror resultatet kan bli bra.
 
jag har en transceiver på kameran och en transceiver på EN av Speedlite-blixtarna. Denna blixt är satt som Master och de övriga 2 eller 3 blixtarna som Slave. Alla blixtar i HS-läge. Radiosändaren utlöser Master-blixten som i sin tur utlöser Slave-blixtarna.

Not supported.

Du behöver en tranceiver per blixt.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar