Annons

Trådlös fjärrutlösare till Canon 500d

Produkter
(logga in för att koppla)

johansson89

Medlem
Har köpt en trådlös fjärrutlösare till min canon eos 500d men får inte den att fungera.
Måste man ändra nått i kameran mer än till självutlösare/fjärrutlösare?

Tacksam för svar

Modell, som sagt.

I övrigt. Mig veterligen kör 500D på IR-signal (400D gjorde iaf det). Du kan p.g.a. detta inte sikta hur som helst. På 400D satt mottagaren högst upp till höger ( på handgreppet), och det var där man var tvungen att sikta. Starkt ljus är också en sådan sak som kan trassla med IR-signaler.

Hej
Har själv en canon 500 D med fjärrutlösare RC 6 , behövs inga andra inställningar än att ställa kameran på självutlösning.

Håkan

Om du har en RC1 kanske du måste ändra på den lilla skjutomkopplaren, något av lägena borde vara av (den som är märkt L tror jag).

Står det bara Canon på den ??....då är det inte en Canon ;-(
Kolla om det möjligen kann stå RC-5 på baksidan.

OCH borde jag nämna ordet batteri?

Ursäkta, men.....

...har 500D IR-lampa för fjärrkontroll?

På samtida 50D kunde man bara köra trådlös LC-5 mrd extra mottagare.

Någon 500D-gubbe borde dyka upp................

Förr tyckte Canon att om man verkligen skulle köra med IR på de bättre modellerna, med tvåsiffriga modellnummer och uppåt, då skulle man investera i den dyra LC-5, som sen kopplas vidare till N3-uttaget för fjärrkontroll.
De simplare modellerna, med tresiffriga nummer, kunde inte utan vidare använda LC-5, då de har E3-kontakt, inte N3. Men istället har de IR-mottagare för fjärrkontroll inbyggt.
Från 5D Mark II kom de på att om man vill fjärrstyra video kan man inte göra det via N3, eftersom det är i princip parallellkopplat till avtryckaren. Men med fjärrkontroller med inställningar för direkt avtryck eller två sekunders fördröjning kan man använda den omställningen för att välja om man ska starta video eller ta en bild. RC-5 ersattes med RC-6, då RC-5 inte kan välja mellan direkt och fördröjt avtryck.

Jag har en RC-6. Det står med stora bokstäver på undersidan.

Nu har kameror som 5D Mark II, 7D och 60D mottagare för IR-fjärrstyrning.

Kan du höra om kameran försöker fokusera? Om du kör fjärrutlösare + AF och kameran inte hittar någon bra punkt att fokusera på, så tar den inte heller någon bild. Du kan prova att ställa om objektivet till MF, bara för att se om detta kan vara problemet.

Och du har testat att använda fjärren framifrån så att säga? Du kan inte sikta på kameran bakifrån. Det känns lite som att det är en finess för att kunna ta självporträtt mm snarare än att bara slippa sladd när man inte vill knuffa på kameran vid tex macro.

Ett litet långskott:
har du kollat att batteriet i fjärren är fräscht och att det inte sitter i någon plastremsa för att förhindra urladdning under transporten?

Hej trådskapare!
Det vore artigt och trevligt om du kunde berätta huruvida ditt problem löste sig eller inte. Hade du hjälp av svaren, eller löste du det själv? Även om fjärrutlösaren var defekt kan andra vara intresserade av att veta det, så att de inte köper en likadan... etc.

Hoztic, tack för det där med att prova sikta framifrån. Det var det som löste mysteriet för mig. Shit, här har jag suttit och inte fattat ett dugg, så hade jag bara behövt prova att vända på kameran. Pinsamt ^^

De löste sig! Var bara en annan inställning man behövde göra att ställa in där man sätter igång timern :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar