Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trådlös blixtstyrenhet

Produkter
(logga in för att koppla)

Fribbe

Aktiv medlem
Är det någon som kan tipsa om en radiosändare/-mottagare till Minolta/Sony för att köra blixtar trådlöst?
 
Ja, just den där Elinchrome-mackapären! Hade ett svagt minne av att en sådan fanns men kunde inte hitta den.
Den ska trigga min 5600HS(D) är det tänkt.
Då måste jag bara hitta nån kabel som passar mellan mottagaren och den Minolta-specifika anslutningen på sidan av blixten...
 
En undran bara...

Skall du köra så långa avstånd att den inbyggada trådlösa styrningen inte funkar eller tycker du att ljuset från den inbyggda blixten stör?

M V H Peter
 
finns billiga fjärrstyrningskit på gadgetinfinity.com, tillsammans med en hotshoe-adapter (som dem också har) fungar det för mig tillfredställande, räckvidd 10-30 meter, missar ibland att skjuta blixten, typ en av 20ggr, så visst känns de lite billiga, men det är dem ju också =)


tänk dock på att 5600HSD har en minolta-sko, så för att mottagare ska kunna anslutas behöver du en FS-1200 adapter (pc-sync till hot shoe) gäller ju oavsett mottagartyp
 
Re: En undran bara...

Schappe skrev:
Skall du köra så långa avstånd att den inbyggada trådlösa styrningen inte funkar eller tycker du att ljuset från den inbyggda blixten stör?

M V H Peter


Ja, jag vill kunna köra på lite större avstånd samt kunna placera blixten dold bakom olika föremål.


Elinchrome-varianten känns ändå som om den ligger rimligt i pris om man får längre räckvidd och högre tillförlitlighet för pengarna.
Det borde väl finnas någon adapter som gör om pc-synk-hane till den "runda-Minolta-anslutningen-med-fyra-piggar-hona" så att mottagaren kan anslutas i det uttaget på blixten. Då skulle blixten fortfarande kunna stå i sin MS-2 plastfot ju.
 
Senast ändrad:
Känner att jag måste varna lite för den typen av radiotriggers som finns på gadgetinfinity.com. De jag köpte (inte därifrån, men det är samma grejer) funkar väldigt bra, överraskande bra faktiskt, inomhus, men utomhus funkar de nästan inte alls. Verkar som att de behöver väggar att studsa mot eller nåt.
 
Re: Re: En undran bara...

Det borde väl finnas någon adapter som gör om pc-synk-hane till den "runda-Minolta-anslutningen-med-fyra-piggar-hona" så att mottagaren kan anslutas i det uttaget på blixten. Då skulle blixten fortfarande kunna stå i sin MS-2 plastfot ju.

Precis vad jag också letar efter. Det finns ju iofs en kabel med de där skumma kontakterna i båda ändarna (men den är ganska dyr).
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FA-MC1AM

Om man visste hur kontakten var kopplad hade man kunnat klippa av ena änden och sätta dit en tele-plugg som passar i Skyport-mottagaren istället.
 
Exakt! Jag har dessutom nästan just (hane-hona) en sådan kabel som du länkade till då den ingick tillsammans med en Minolta off-shoe kabel (blixtsko till "den lilla runda") när jag köpte min blixt begagnad.
Gäller bara att veta vilken tråd som är vilken innuti kabeln...
 
Detta förutsätter förstås att en av de fyra kontakterna är den som utlöser blixten och övriga är data-signaler (TTL och liknande). Om det verkligen är så vet jag inte...
 
försöker bifoga en pinout som bild

helt säker på att jag hittat den på dyxum, vet dock ej var.

tar inget ansvar för felkopplingar eller uppeldade husdjur =)
 

Bilagor

  • km_sync_pinout_www.jpg
    km_sync_pinout_www.jpg
    14.2 KB · Visningar: 316
Intressant!
Då kommer man ju till nästa krux nämligen att luska reda på vilken tråd inuti kabeln som går till vilket stift i kontakten... (Och givetvis ta reda på vilka stift i skissen som är relevanta i den tänkta kopplingen.)
Helt klart så måste ju stiften vara de samma som i kamerans tillbehörssko och i blixtens fot och dessa är ju, via adaptrar, omvandlingsbara till pc-synk som i sin tur är kompatibelt med skyporten.
 
Tack Jan Mattsson! Jag surfade till dyxum (http://www.dyxum.com) och det är verkligen en bra källa för oss som äger KM/Sony-grejor!

Jag hittade en post i forumet på dyxum med den bilden du bifogade:
http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=20882#208675

Det handlar alltså om att kortsluta kontakterna märkta "common" och "+2.5V" i figuren. Jag testade att kortsluta dessa på min 5600HS (lite skakis var jag) och det fungerade fint. Blixten slog som förväntat.

Som jag fattat det (läste på dyxum-forumet) så är det just så PC-synk fungerar. Det är ingen signal som skickas ut, utan kretsen kortsluts en kort stund, vilket får blixten att slå.

Att tillverka en sån kabel vi pratar om har gjorts förr, men användes då till PocketWizard:
http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=20953&KW=wireless&PID=207575#207575
Tycker det borde fungera lika bra med Skyport.

Det man behöver är alltså en sån:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FA-MC1AM
(eller en sån som du har Patrik Friberg)
och en sån:
http://www.kjell.com/?item=39100&path=

Originalkabeln är ju svindyr (375:) men tele-pluggen är ju överkomlig (15:). Sammanlagt 390:-. Kan det ju vara värt för att få det att fungera. Det fina i det för min del är att jag kan använda min KM-blixt även till min Canon (via Skyport).

När man klippt av kabeln gäller det som sagt att veta vilken kabel som ska gå till vilken pol på mini-telen. Borde inte vara svårt att mäta upp med en multimeter. Tyvärr har jag (ännu) ingen sån där kabel så jag kan inte testa...

Såg nu att det faktiskt står i posten med figuren av kontakten att det är den röda och den oisolerade kabeln man ska använda. Om det nu bara är en kortslutning det är frågan om så borde det inte spela någon roll vilken man kopplar till respektive pol på mini-telen.

Patrik, om du testar så får du jättegärna rapportera hur det gick! :)
 
visst är det så att blixten anfyras när man kortsluter "common" och 2.5v

har ingen 5600, men har haft problem med sigmas minolta-modeller, avfyrnings-stiften vi pratar om är de som sitter längst bak på hot shoe-kontakten, och av någon anledning går vissa minolta-blixtar inte att avfyra genom att kortsluta dem, tror att den kräver kommunikation med kameran via ttl-stiften.

tydligen är det lite olika mellan olika minolta-blixtar också. (för mig att 3600 t.ex. inte funkar)

lätt att testa med ett gem dock, om blixten inte fyras av när man kortsluter de bakre stiften krävs något mer...testade tyvärr inte på min sigma innan jag lödde in en pc-kontakt i den.
 
Jag har testat att kortsluta både kontakterna till vänster i figuren och de två längst bak i hotshoe:n på min 5600HS. Fungerar i båda fallen.
 
Idag var jag på Cyberphoto och köpte ett Skyport Universal Radiosynkset. Köpte också en sån där kabel som passar till KM/Sony-blixtar (FA-MC1AM). Gick hem och klippte av den svindyra kabel och satte en 3.5mm teleplugg (mono) i ena änden. Kopplade in allt och det fungerar fint! :)

För att koppla kameran till sändaren kan jag använda den PC-till-2.5mm-kabel som ingick. Jag kan även koppla in den med en adapter (KM-hotshoe till standard hotshoe) som jag fick köpa av en vänlig man här på fotosidan. Jag föredrar det senare eftersom sändaren då sitter på plats på kameran.
 

Bilagor

  • kabel.jpg
    kabel.jpg
    17.1 KB · Visningar: 74
Snyggt jobbat och kul att det funkar!
Nu ska jag bara beta av ett par andra punkter på prioriteringslistan innan jag köper en skyport och mekar kabel.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.