ANNONS
Annons

Trådlös överföring.

Produkter
(logga in för att koppla)

Hofling

Ny medlem
Hej jag tänkte kolla om det bara något jag har fått för mig eller om det finns något som kan föra över bilderna från kameran direkt till datorn precis när man har tagit bilden. Alltså utan att trycka på någon utan att den bara kommer över och visas direkt på skärmen.

Tack på förhand!
 
Hoppsan, Trådlös överföring stod det visst. Min lösning var ju tämligen trådburen.
Nikon har bara trådlös dataöverföring på några kompaktkameramodeller och som extrautrustning till proffshusen.
 
En vanlig USB-kabel som ser ut så här.

Jag kan varmt rekommendera trådlös överföring. USB-fungerar bra men det är jobbigt med kablar som hänger ifrån kameran. Efter att ha vält ner kameran flera gånger då jag snubblat på sladden så skaffade jag mig Nikons WT-2 . Den kostar en slant - men billigare än att byta bajonett på både objektiv och kamera.

Jag har gjort en del mäss och mingeljobb där jag fotograferat och sedan skickat bilder löpande till printer / bildvisning. Då sätter jag upp en ftp-server som tar mot bilderna. WT-2 kan både användas med Camera Control eller sättas upp för att sända alla eller utvalda bilder via ftp.

Canon har liknande lösningar.

Nackdelen är att den är lite strulig att konfigurera samt att det är långsammare överföring än USB. Samt som sagt prislappen.

Om du ska använda lång USB kan det vara bra att skaffa en kabel med aktiv förstärkare. Typ den här ifrån Dustin http://www.dustin.se/pd_5010065067.aspx
 
En lite fråga..
Vart får man tag på Nikon WT-2? Helt sjukt smidig lösning på mina problem!
 
En lite fråga..
Vart får man tag på Nikon WT-2? Helt sjukt smidig lösning på mina problem!

Nikon har ett par olika sändare. Så kolla så du får rätt beroende på kamera. Jag kör WT-2 till min D2x. Såg att du inte är så långt från mig som om du har vägarna om Göteborg kan du få provköra. Men både Scandinavian Photo och YFO säljer den. Brukar dock inte vara lageravara.
 

Tackar för länken Claes..

Nikon har ett par olika sändare. Så kolla så du får rätt beroende på kamera. Jag kör WT-2 till min D2x. Såg att du inte är så långt från mig som om du har vägarna om Göteborg kan du få provköra. Men både Scandinavian Photo och YFO säljer den. Brukar dock inte vara lageravara.

Det låter toppen, blir det mer aktuellt med ett köp hör jag av mig.


Har kikat lite på Eye-Fi's lösning, några kronor billigare men frågan är ju hur bra det fungerar. http://store.eye.fi/store/eyefisub/DisplayHomePage/ Fri frakt till 31 Jan med..
Blir nog en beställning där ifrån till att börja med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.