Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tråden om spelfilm (biografer m.m.)

Produkter
(logga in för att koppla)
En naturlig följdfråga: – Om man inverterar en sådan film utan orange mask, får den neutral ("rätt") färgbalans direkt? Anledningen till att jag frågar är för att det är mycket bökigt att skanna och invertera negativ film om man vill göra det helt manuellt eftersom man på något vis måste rätta till färgerna på grund av masken.

Om man kan göra film som ger rätt färger rakt av även efter inverteringsprocess under framkallningen (dia alltså) så borde man väl för sjutton kunna göra en negativ film som är anpassad för skanning och därför bara behöver inverteras?
 
En naturlig följdfråga: – Om man inverterar en sådan film utan orange mask, får den neutral ("rätt") färgbalans direkt? Anledningen till att jag frågar är för att det är mycket bökigt att skanna och invertera negativ film om man vill göra det helt manuellt eftersom man på något vis måste rätta till färgerna på grund av masken.
Då har du inte riktigt förstått vad masken gör. Den kompenserar för de brister som det finns i de färger som används i negfilm. Och särdeles bökigt är det ju inte. Det är ju bara att sätta svart- och vitpunkt korrekt, så får du oftast en neutral färgåtergivning. Om du inte skulle ha en mask skulle färgmättnaden i gula färger vara överdrivet hög och cyan vara mycket blek. Titta bara på de gamla färgbilderna som gjordes innan masken infördes.

Om man kan göra film som ger rätt färger rakt av även efter inverteringsprocess under framkallningen (dia alltså) så borde man väl för sjutton kunna göra en negativ film som är anpassad för skanning och därför bara behöver inverteras?
I diafilmer har man komplicerade processer under framkallningen som gör samma sak. Så visst skulle man kunna göra negfilmer som klarar sig utan mask, men det är inte enkelt. Hela framkallningsprocessen skulle behöva göras om helt, vilket med dagens minskade förbrukning av film inte är så troligt.
 
Då har du inte riktigt förstått vad masken gör. Den kompenserar för de brister som det finns i de färger som används i negfilm. Och särdeles bökigt är det ju inte. Det är ju bara att sätta svart- och vitpunkt korrekt, så får du oftast en neutral färgåtergivning. Om du inte skulle ha en mask skulle färgmättnaden i gula färger vara överdrivet hög och cyan vara mycket blek. Titta bara på de gamla färgbilderna som gjordes innan masken infördes.
Inverterar man bara bilden så blir ju färgbalansen helt åt helvete. Det finns lååååånga utläggningar runtom på nätet om hur man på bästa vis trollar bort masken när man vill skanna "rått", och det verkar allt annat än enkelt. Här är en: http://www.luminous-landscape.com/techniques/scanning_colour_negatives_raw_or_not.shtml

Har jag missat något? Jag menar att man skannar rakt av (som dia) och sen bara inverterar bilden.

I diafilmer har man komplicerade processer under framkallningen som gör samma sak. Så visst skulle man kunna göra negfilmer som klarar sig utan mask, men det är inte enkelt. Hela framkallningsprocessen skulle behöva göras om helt, vilket med dagens minskade förbrukning av film inte är så troligt.
Å andra sidan har jag just läst lite om Rollei Digibase, som är just en sådan film, och den framkallas i vanlig C-41-process.
 
Inverterar man bara bilden så blir ju färgbalansen helt åt helvete. Det finns lååååånga utläggningar runtom på nätet om hur man på bästa vis trollar bort masken när man vill skanna "rått", och det verkar allt annat än enkelt. Här är en: http://www.luminous-landscape.com/techniques/scanning_colour_negatives_raw_or_not.shtml

Har jag missat något? Jag menar att man skannar rakt av (som dia) och sen bara inverterar bilden.

Jag bara suckar, att man kan krångla till allt genom att använda fel verktyg så mycket. Börja med att sätta ut svart- och vitpunkt i bilden. Justera dessa till neutral ton och eventuellt också en mellanton till bra färg. Styr upp kontrasten och du har en bra bild.


Å andra sidan har jag just läst lite om Rollei Digibase, som är just en sådan film, och den framkallas i vanlig C-41-process.
Och jag misstänker, utan att ha testat filmen, att den ger sådana brister som jag skrev om.
 
Jag bara suckar, att man kan krångla till allt genom att använda fel verktyg så mycket. Börja med att sätta ut svart- och vitpunkt i bilden. Justera dessa till neutral ton och eventuellt också en mellanton till bra färg. Styr upp kontrasten och du har en bra bild.
Jag förstår inte hur det på något sätt skulle vara enkelt. Jag får visa ett exempel nästa gång jag skannar en färgfilm.

Och jag misstänker, utan att ha testat filmen, att den ger sådana brister som jag skrev om.
Mycket möjligt, men det finns ordentliga brister i min skanningsmjukvara också som inte tillåter mig fixa färgerna på ett vettigt sätt. Ändrar jag svart- och vitpunkt innan skanningen så blir färgerna åt helsike, till exempel. Det enda sättet att få ut något som liknar en vettig bild är att låta programmet sköta allt själv, tyvärr.
 
Ändrar jag svart- och vitpunkt innan skanningen så blir färgerna åt helsike, till exempel. Det enda sättet att få ut något som liknar en vettig bild är att låta programmet sköta allt själv, tyvärr.

Det är därför du inte bör använda skannerprogrammet för dessa justeringar, utan göra det sedan i Photoshop. Har du gjort en sådan grundjusteringskurva kan du sedan dra lagret från bild till bild. Eller kan du spara din kurva som en förinställning och sedan applicera denna inställning på följande bilder.
 
En liten instruktionsfilm. Inte världens mest pedagogiska, men den kanske ger lite tips att börja med. Vid 2:10 används vitbalansen för att ta bort den oranga masken. Därefter måste man justera färgerna en del för att det ska bli bra.
 
För övrigt var det intressant att se att det finns 65 mm bred film. Vanlig 120-film är ju 61 mm bred och har ett synnerligen omodernt system för laddning i kameran. Lustigt att ingen gjort stillbildsrullar av 65 mm-filmen och byggt kameror till detta format. Kanske något för den händige? :)
Till Hasselblad har det funnits magasin för 70 mm film (samma som 65 mm?), som användes när fotografen behövde ta ett stort antal bilder utan att behöva byta magasin.

Jag har precis för mig att att jag läst att Kodaks nya Portrafilmer för stillbild är resultatet av forskning för bättre filmer för rörliga bilder. Förmodligen inte samma film dock.

Olle
 
Givetvis är båda filmerna specialgjorda för sitt ändamål. (Även om det har förekommit att man använt "vanlig småbildsfilm", t ex Kodachrome.)
Det kanske stämmer för Dubbel 8 och 16 mm, men till Super 8 användes en 40 ISO Kodachromefilm avstämd för halogenljus. Normalt fanns i strålgången ett varmtonsfilter som gjorde att man fick rätt färger i dagsljus. Det tog 2/3 EV av ljuset så man fick exponera efter 25 ISO. När man monterade en halogenlampa i en skåra på kameran sköts filtret undan.

Olle
 
ANNONS