Makten
Aktiv medlem
Det slog mig för inte så länge sen att spelfilm, alltså den man spelar upp i projektorer när det visas bio och dylikt, ju är positiv. Men hur jag än letar så hittar jag inte mycket alls om detta, rent filmtekniskt.
Jag gissar att man i dagsläget filmar med negativ film och sen "kontaktkopierar" den på en annan negativ film, för att i slutändan få en positiv film (om vi nu bortser från filmer där det finns massa digitalt jox med). Men en sådan film kan ju rimligen inte ha den orangea filmbas vi är vana vid från stillbildsfilmen, eller? Och kan det händelsevis vara så att man förr (eller även nu) använde diafilm i kamerorna? Det lär ju inte direkt vara tal om att processa filmen för att öka kontrasten och sånt, om den aldrig kommer att gå via någon form av digitalt flöde. Det var ju inte särskilt länge sen man började med det.
För hemprojektion av Super 8 och sånt så måste det ju ha varit positiv film i kameran, men hur har det funkat vid större produktioner? Jag är jävligt nyfiken
Jag gissar att man i dagsläget filmar med negativ film och sen "kontaktkopierar" den på en annan negativ film, för att i slutändan få en positiv film (om vi nu bortser från filmer där det finns massa digitalt jox med). Men en sådan film kan ju rimligen inte ha den orangea filmbas vi är vana vid från stillbildsfilmen, eller? Och kan det händelsevis vara så att man förr (eller även nu) använde diafilm i kamerorna? Det lär ju inte direkt vara tal om att processa filmen för att öka kontrasten och sånt, om den aldrig kommer att gå via någon form av digitalt flöde. Det var ju inte särskilt länge sen man började med det.
För hemprojektion av Super 8 och sånt så måste det ju ha varit positiv film i kameran, men hur har det funkat vid större produktioner? Jag är jävligt nyfiken