Håller inte med alls.
Tolkar jag dig rätt så antyder du att det är trådskaparens fel att trådarna spårar ur? Dessutom så tycker du att trådskaparen själv skall hålla ordning på att alla kommentarer håller sig till ämnet. Det fungerar ju naturligtvis inte, det är ju precis sådant här som Moderatorerna skall ansvara för.
Och jag tycker du gör en snäv och hårddragen tolkning av det Erland skrev.
Det han skrev (och som jag håller med om) är att det i forumtrådar, precis som i vilket samtal som helst, är upp till alla som deltar i ett samtal att också vara med och forma det. Om man inte längre deltar, ja, då är man inte med och formar det och samtalet kanske tar sig nya vägar. Det behöver faktiskt inte innebära att det är något fel på samtalet.
Som jag ser det skall moderatorer bara (behöva) gripa in när deltagarna i ett samtal misslyckas med att hålla det på en bra nivå. I övrigt tycker jag faktiskt att det skall få vara frihet under ansvar.
Jag förstår mycket väl att ´nybörjare' överger sina trådar ganska omgående. Med lite tur så har de fått några vettiga svar bland de första inläggen.
Jag tycker väl till att börja med att det kan höra till normal artighet att ge någon form av feedback till de som svarat på ursprungsfrågan. Vilket många aldrig gör.
Och om någon lämnar tråden har jag svårt att se det som ett problem att andra fortsätter samtalet även om det kanske sedan gradvis glider iväg lite från ursprungsfrågan.
- - -
Visst är de irriterande när forumtrådar tas över av några få personer som slänger käft om samma frågor som de brukar ryka ihop om i alla möjliga trådar (oavsett ursprungsämne). Eller när konkreta frågor blir obesvarade och de som svarar diskuterar saker som ligger helt eller delvis vid sidan av grundfrågan. Men de avarterna tycker jag moderatorerna är ganska bra på att hejda numera.
Det är en helt annan sak än att en tråd där trådskaparen inte längre deltar lever vidare och gradvis letar sig vidare till saker som inte är direkta svar till ursprungsfrågan. Som tråden om "Auto vs manuellt" som jag tycker är ett exempel på den saken. Det har i alla fall jag svårt att se som ett problem.
En allmän observation: Jag har varit med i diverse forum (och liknande) sedan slutet av 90-talet och skulle jag göra en lista över de 100 inlägg jag lärt mig och fått ut mest av, så har nog den alldeles övervägande majoriteten av dem varit mer lite off-topic ... Samma gäller muntliga samtal i alla former. Ofta handlar det just om att en konkret fråga lett vidare till ett allmänt samtal om det ämnet. Som att en konkret fråga om automatisk vs manuell exponering först blir besvarad, och sedan leder vidare till en mer allmän diskussion om olika sätt att exponera bilder.