ANNONS
Annons

Trästativ: Berlebach vs Stabil

Produkter
(logga in för att koppla)
honkan skrev:
, håller på att göra mitt eget trästativ just för att få det som jag vill ha det. Jag har precis grovbearbetat trädelarna och har börjat med metalldelarna.

//Mats

Hej Mats
Wow, Mycket snyggt jobbat, fint hantverk.
Skall bli kul att skåda det färdiga resultatet.

Såg på bilden med Metalldelarna att du valt relativt små vred. Vad tror du om att sätta en sådan där justerbar spak i synnerhet på översta leden alltså där benen ansluter till fäste,
största belastningen blir ju där...
Men det kanske du redan har tänkt på.

Jag är säker på att du blir stolt med ditt nya stativ

Göran
 
Tidigare efterfrågades egna erfarenheter gällande Berlebach.
Jag har ett Berlebach UNI27. Storleksmässigt kanske inte riktigt helt relevant i den här diskussionen, men - det är i alla fall bra tillverkningskvalitet på stativet i fråga.
 
En liten uppföljning igen om ngn är intresserad!
Nu står stativet på egna ben, allt grovt är gjort så nu är det finlir och inoljning med kokt linolja/terpentin + massor av mellanslipningar.

//Mats.
 

Bilagor

  • s1.jpg
    s1.jpg
    20.4 KB · Visningar: 917
jimh skrev:
Snyggt jobbat! Vad hamnade vikten på?

Hrmnnnn!!! det har jag inte vågat kolla =), i nuläget skulle jag gissa på runt 3,5 kilo och då skall det till två plattor av ek på huvudet och låsanordningar i benen. Nästa version skall bantas på en del punkter, bla huvud i fräst aluminium.

//Mats.
 
Jag kan ha fel...

Jag har för mig att kokt linolja har en betydligt större "atomstruktur" än rå linolja.
Träet suger alltså upp mer olja om man använder rå linolja. Jag har för mig en faktor 10 eller 100.
 
Det ser bra ut typ Lundellare din med det roliga blir när du ska tillverka bälgen om du inte redan har fixat det

/Leo
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.