Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Trästativ: Berlebach vs Stabil

Produkter
(logga in för att koppla)
Staffan skrev:
Berlebach valde jag bort pga fötterna och det ångrar jag inte.

Hej

vad är det för fel med dessa.. inskruvbar gummidel med spik under?

Den inbyggda kulleden är jag mer tveksam inför... någon som har erfarenhet av denna?

Mvh
Johan

Kul att det här kom upp i en tråd, håller på att göra mitt eget trästativ just för att få det som jag vill ha det. Jag har precis grovbearbetat trädelarna och har börjat med metalldelarna.

//Mats

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    15.3 KB · Visningar: 678
gameburg skrev:
Mycket stiligt!!!
Tack!!!!

Det är kul att hålla på med! det blir ett vanligt trebens med kula, har inte bestämt än om jag skall fräsa ut huvudet i metall eller ek än.
Benen är i ek och bok som skall oljas in med kokt linolja och terpentin i flera omgångar med mellanslipningar, sedan får jag nog tyvärr köra med en kort mittpelare för stabilitetens skull.Är det ingen annan som gjort sitt eget?.

//Mats.

julgus skrev:
Hej

vad är det för fel med dessa.. inskruvbar gummidel med spik under?

Stabils är bättre, undantaget inomhus, det fäster stabilt på stensidor, is, i lera, i bäckar och på snö tack vare skålformen.

Den inbyggda kulleden är jag mer tveksam inför... någon som har erfarenhet av denna?

Nej, det var också en anledning som jag glömde i brådrasket.

Dock tycker jag att Stabil-stativen skulle kunna utvecklas med grövre träsektioner, bättre låsning av benen som inte är i vägen och några fler varianter.

/Staffan

Hej

ok, tack.. nu verkar det finnas ett Berlebach stativ utan kulled men med panoramahuvud istället... inte hos Photax men direkt på den tyska siten.

Jo, Stabil skulle vara trevligt men jag saknar en variant med mittpelare.. tror inte att jag kan vara utan det, även om det sker på viss bekostnad av stabilitet.

Hursomhelst.. trä får det bli före kolfiber - känns trevligare, dessutom blir visst kolfiber väldigt sprött vid extrema minustemperaturer.
Är dessutom epoxy lagret tunt eller nöts ner så blir kolfiber inget trevligt att handskas med.

Mats! Imponerade.. tar du beställningar? ;-)

Med vänlig hälsning
Johan

Staffan skrev:
Stabils är bättre, undantaget inomhus, det fäster stabilt på stensidor, is, i lera, i bäckar och på snö tack vare skålformen.

Nej, det var också en anledning som jag glömde i brådrasket.

Dock tycker jag att Stabil-stativen skulle kunna utvecklas med grövre träsektioner, bättre låsning av benen som inte är i vägen och några fler varianter.

/Staffan

julgus skrev:
Hursomhelst.. trä får det bli före kolfiber - känns trevligare, dessutom blir visst kolfiber väldigt sprött vid extrema minustemperaturer.
Jag är inbiten sportfiskare och fiskar idag enbart med kolfiberspön. Att kolfiber skulle bli sprött vid låga temperaturer är inte något jag märkt eller hört talas om. Men allting är ju relativt. Kanske blir det problem vid temperaturer då ingen skulle vilja fiska, dvs ca -20 eller kallare.

Olle

Mats!

Det ser mycket bra ut. Jag får sådan lust att sätta igång att göra ett jag med nu. Att göra ett själv kom av att jag såg ett bordskruvstycke på Biltema med kuled som borde fungera bra till ett stativ. Kraftigt är det med. Och framförallt roligt att göra det själv.

Det bästa för stabiliteten är ju att hänga på något tungt som sagts tidigare. Fäst ett band under bencentrum (fästplattan) och gör en s-krok som Du kan hänga väskan eller ryggsäcken i. Det stabilicerar nog de flesta stativen.

Man kan använda en sån där balanseringskula de använder i skyskrapor för att kompensera för vinden.

Eller ställa stativet på urberg och borra ett hål för en expanderbult. Med kätting mellan stativhuvudet och berget bör det till och med bli stabilt nog för en Pentax MX.

julgus skrev:

Mats! Imponerade.. tar du beställningar? ;-)

Med vänlig hälsning
Johan

HAha! tack för förtroendet! men jag tror inte det, får väl se om jag får ihop skrället först
så att inte kameran rasar i backen =).

//Mats.

janne ö skrev:
Mats!

Det ser mycket bra ut. Jag får sådan lust att sätta igång att göra ett jag med nu. Att göra ett själv kom av att jag såg ett bordskruvstycke på Biltema med kuled som borde fungera bra till ett stativ. Kraftigt är det med. Och framförallt roligt att göra det själv.

Jo! ännu sålänge ser det hyffsat ut! det svåraste har jag kvar dock, att få till huvudet och att slipa in allt till glappfritt. Det roligaste är nästan att planera och fundera ut hur man skall göra allt, fås det sedan att fungera så mycket bättre. Kostnaden än så länge är uppe i ca 150 kr för materialet så det är överkommligt =).

En liten uppföljning av mitt stativbygge.
Grovsmidet klart nu börjar finliret.
Skall väl hålla för en bladare =).

Mats.

Bilagor

• img_0626.jpg
    img_0626.jpg
    23.2 KB · Visningar: 740
Snyggt, önskar att jag hade en snickarboa, ibland kliar det i fingrarna att suga tag i något mer praktiskt än att nöta kontorsstol dagarna i ända.

På mitt Stabil har tillverkaren satt brickor/packningar i plast mellan trät och metallen som antagligen fyller något syfte. Plasten är av någon mjukare sort. Kanske skulle kunna vara något för ditt stativ?

/E

Du kan även ta en titt i ett överskottslager på ett gammalt lantmätarestativ, dessa är mycket stabila och billiga. Dock ganska så tunga...

-- Nicke

Nackdelen med kolfiber är när det slits så blir det skört, en repa räcker för att minska hållfastheten.
Utsätter man det för värme (öppen låga) så blir det också sprött och går lätt av.

Kolfiber går dessutom av direkt (utan förvarning), inget större problem för stativ mer för cyklar. Det kan inte vara kul att cykla i 30+ och hel plötslig går styret eller gaffen av. Nåja en parantes i sammanhanget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar