Annons

Träna bort skakig hand.

Produkter
(logga in för att koppla)
Galaxens President skrev:
Har för mig jag läste någonstans att Ragnar Skanåkers bästa tips var att titta med båda ögonen medan man trycker av för att släppa så mycket av spänningar i kroppen som möjligt (jag antar dock man komponerar med enbart sökarögat först ;o))

Glömde detta, det är ett mycket bra tips! Slappna av i hela kroppen och öppna båda ögonen innan man trycker av. Inom många grenar kan man skjuta med båda ögonen öppna, det är mest en träningssak. Man blundar aldrig, utan oftast stänger man sikten på det ögat man inte använder med någon typ av tillbehör på antingen vapnet, mössan eller glasögonen, om det behövs.

/Pontus

Jag har tyvärr samma problem. Tycker jag har provat det mesta och kommit fram till att stativ är enda lösningen för att få en skarp bild vid taskigt ljus.

Känns ju trist med tanke på att stativet mitt är rätt otympligt och tungt...

Vad beror dom här skakningarna på egentligen?
Jag dricker varken kaffe eller redbull ;)

jag passar på att påpeka att i och med att skytte och fotografi ligger varandra någorlunda nära vad gäller att hålla still kan det ju vara en poäng att träna det ena samtidigt som det andra, jag har faktiskt börjat skjuta pistol delvis i hopp om att detta ska kunna ge mig stadigare fotohand och tvärt om. Jag vet inte om jag har hunnit förbättra mig än men jag vet i alla fall att det finns bra sätt, alla är tyvärr redan sagda så jag behöver nog inte ta upp dem igen men som sagt -kolla ifall det inte finns en skytteklubb i närheten, det är en riktigt kul och rätt meditativ sport (tro det eller ej).

kiora skrev:
Vad beror dom här skakningarna på egentligen?

Jag har ställt mig samma fråga under läkarutbildningen och kommit fram till att ingen vet exakt hur det fungerar... Förmodligen är adrenalinreceptorer i händer och fötter inblandade eftersom skakningarna ökar när man blir nervös eller om man ger en patient adrenalin. Blockerar man dessa receptorer med sk betablockare minskar skakningarna.

Nördvarning:
Våra rörelser kontrolleras hela tiden med hjälp av feedback-mekanismer genom reflexer. Det finns särskilda muskelspolar som känner av spänningen, så att muskelsammandragningen kan justeras genom reflexbågar till ryggmärgen. Rörelsen är ständigt i en skör balans mellan muskelsammandragning och avslappning, vilket regleras främst på ryggmärgsnivå, men även från hjärnan. När denna balans rubbas uppstår de karaktäristiska skakningarna mellan 8 och 12 Hz. De uppkommer inte vid vila utan under rörelse eller vid statiskt arbete, som att hålla en kamera. En teori är att skakningarna beror på oscillerande aktivitet i ett nätverk av celler i hjärnan. Enligt den här förklaringsmodellen kan sammankopplade oscillerande loopar i centrala nervsystemet upphäva normala dämpande mekanismer, vilket leder till "rundgång" i ryggmärgsreflexerna, vilket i sin tur leder till skakningar.

Besväras man påtagligt av skakningar kan man ta upp det med sin doktor. Det går att ta en liten dos betablockare innan man ska fotografera, bara man är medveten om biverkningarna.

/Pontus

Michael: Visste att jag sett en sådanhär tråd innan. Lyckades inte söka reda på den. Darrig var kodordet:)

Andreas

Det kan nog vara vettigt.

jag passar på att påpeka att i och med att skytte och fotografi ligger varandra någorlunda nära vad gäller att hålla still kan det ju vara en poäng att träna det ena samtidigt som det andra, jag har faktiskt börjat skjuta pistol delvis i hopp om att detta ska kunna ge mig stadigare fotohand och tvärt om. Jag vet inte om jag har hunnit förbättra mig än men jag vet i alla fall att det finns bra sätt, alla är tyvärr redan sagda så jag behöver nog inte ta upp dem igen men som sagt -kolla ifall det inte finns en skytteklubb i närheten, det är en riktigt kul och rätt meditativ sport (tro det eller ej).
Jupps, ofta är skytte det, oavsett typ. Själv tränade jag bågskytte i 5 år, även om jag inte tränat på några år nu. Också en otroligt fin sport.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar