Annons

Toy cams......

Produkter
(logga in för att koppla)

hellboy

Aktiv medlem
Jag vet att detta har disskuterats tidigare men jag har inte hittat något (aktuellt) svar ang. det jag undrar så jag startar en ny tråd. Nu har jag sett lite för många balla bilder tagna med skitkameror så nu måste jag bara skaffa en eller två.

Vet någon var och hur man får tag på nya toy cams? Framförallt då Holga och Diana som ju verkar vara dom mest populära? Tillverkas dom fortfarande eller är det gamla kameror som legat på hyllan hos tillverkaren eller i affärer under lång tid? Eller är det begagnat som gäller? Jag har sett några (nya) Holga på Tradera men om man inte vill buda och ha sig, finns det någon affär som säljer dom över disk?

Finns det andra märken/modeller än Holga och Diana som anses som "bra"?

Goda råd i övrigt? Vilket anses som bäst, Mellanformat eller 35 mm? För/nackdelar? Andra tankar eller goda råd i ämnet?

Tack och bock.

MVH//Jan
 
Välkommen till toycam-världen!
I Stockholm kan du kolla Kulturhusets shop, Designtorget och Moderna museets shop.

Holga tillverkas fortfarande, det har nyligen kommit nya modeller med t ex b-läge, stativgänga och blixt i olika färger.

Diana och klonerna kan man hitta på Ebay och Tradera, Såg förresten att Söders fotoservice på Horsngatan hade en sprillans ny Diana men den kostade 1500:- !!!

Annars så man ta vilken äldre plastkamera som helst och testa, ibland får man fram oanade effekter :)


/Katriina
 
JAG HAR BLIVIT GAAAAAALLEEENN!!!!!!

Jag hittade länken till Lomographic Society här på Fotosidan så nu har jag beställt 3 mellanformatskameror. En i trä och två av plast. En Holga, en Seagull TLR och en Zero Pinhole kamera. Jag ska faan kliva bort och kolla på Söders Fotoservice och kolla om det går att pruta på Diana´n. 1500:- är på tok för mycket. Jag har blivit tokig men det är väl lika bra att smida medan järnet är varmt!

//Jan
 
katriina skrev:
.../Såg förresten att Söders fotoservice på Horsngatan hade en sprillans ny Diana men den kostade 1500:- !!!/...

Söders fotoservice ska man INTE handla på. Dom är DYRA! Har hört att dom har lite dåligt rykte rent allmänt...

Nä om du vill hitta en Diana så gå till en loppis, typ Skärholmen (Fast dom ligger ju inte där längre. Kommer inte ihåg var dom ligger nu) Där hittar du drösvis av enkla kameror :)
 
Jag ringde och pratade med Söders Fotoservice. Puckon. Dom skulle verkligen ha 1500 pix för sin Diana F. Otroligt! Inte intressant över huvudet taget. Framförallt inte när jag efter en sökning på eBay märkt att dom brukar kosta runt 15 dollar. Helt besynnerligt...........

//Jan
 
hellboy skrev:
Jag ringde och pratade med Söders Fotoservice. Puckon. Dom skulle verkligen ha 1500 pix för sin Diana F. Otroligt! Inte intressant över huvudet taget. Framförallt inte när jag efter en sökning på eBay märkt att dom brukar kosta runt 15 dollar. Helt besynnerligt...........

//Jan

Det var ju det jag skrev ;-) Dom har otroligt optimistiska priser på allt dom säljer!
En annan grej...lämna ALDRIG någonting till dom för reparation. Han som har det där vet inte vad han håller på med.
 
Nu har prylarna kommit......... :)

Sådär ja. Nu står det en Holga 120 CFN, en Seagull TLR (röd/svart) samt en Zero Pinhole-kamera framför mig. Samt lite tillbehör såsom färgfilter och lite konstiga gluggar m.m. Jag vet inte ens hur jag sätter i film i kamerorna. Av vad jag förstår måste det finnas en batterilucka på Holga´n i och med att den har blixt men jag har inte hittat någon. Seagull:en samt Zero-kameran fattar jag inte ett dyft av. Framför allt inte hur man öppnar dom. Men det ska nog lösa sig. Ska bli riktigt roligt det här. Jag rapporterar så fort jag fått till något. Hi hi hi!!!!

//Jan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.