Annons

Totalt nybörjare...

Produkter
(logga in för att koppla)

Kloggman

Ny medlem
Hejsan på er.

Kommer skriva lite frågor här men först en liten kort bakgrund historia.
Morsan var en korthaj... eller ja, Hon tog mycket kort. Gick aldrig mer än 5 meter utan kameran.
Tyvärr så gick hon bort 2000. Nu när jag röjde lite i huset så hittade jag en gammal läder väska med följande saker.

Kameror:
Praktika LTL, ( ser ingen serie nummer sorry.)
Chinon CE-4s
Konica autoreflex TC.

Objektiven:
Konica hexanon ar 50mm f1.7
auto chinon 1:1.9 50mm
cosinon auto telephoto llens f=135 mm 1:2.8
soligor autozoom 1:4.5 f=90mm~230mm
auto chinon multyi coated 1:2.8 135mm

Sist en Starblitz 160a blixt tillägg

Mitt intresse för kameror har blivit större på sistone.
Men finns det några bra böcker för hur en kamera fungerar, hur man byter en film rulle etc?
Funderar på att kanske skaffa en digital kamera ( ska försöka hitta en som jag kan använda de objektiven som jag har här.

Tackar i förhand
 
Hej

Fina kameror du ärvt, men i dag är de bara värda någon hundralapp. Men du kan ta mycket fina bilder med dem. Risken är väl att de har beckat ihop om de har legat länge, men fungerar de är det bara att ladda med en småbildsfilm och köra på.

Praktica var ett östtyskt märke, arvtagare till Zeiss. Praktica var den billigaste enögda spegelreflex som fanns att köpa. Mekanisk och optisk kvalitet var hög. Praktica hade en egen skruvfattning som nog inte passar ihop med någon nu tillverkad kamera.

Konica är japanskt, slogs ihop med Minolta och hela klabbet togs över av Sony för ett par år sen. Konica-objektiv kan användas på Sonys moderna kameror, men de funkar bara helt manuellt. Det är fina objektiv hur som helst. Konica-Minolta finns kvar men gör kontorsmaskiner i dag.

Chinon var också japanskt, mest känt för filmkameror. Men de gjorde också mycket fin astillbildskameror. Firman köptes upp av Kodak och finns nog inte kvar. Kanske som legotillverkare. Chinon-objektiven är mycket bra och passar ihop med dagens Pentax-kameror. Men det blir manuella inställningar förstås.

Jag har själv en gammal Chinon, liknande den som du har, och har haft just de två objektiven du har. Mycket bra kamera tyckte jag, och mycket fina gluggar! Tyvärr gick kameran sönder, och objektiven har jag ingte kvar. Men jag trivdes väldigt bra med min CM-4.

Andra vet säkert mer om vilka objektiv som passar till vad och kan ge dig tips om film och framkallning. Själv är jag heldigitalnumera.
 
Du har rätt. Jag blandade ihop det. Konicas fattning övergavs vid sammanslagningen. Gamla Konica-objektiv kan inte användas på Sony-kameror. Däremot Konica-Minoltaobjektiv.
 
---
Praktica var ett östtyskt märke, arvtagare till Zeiss. Praktica var den billigaste enögda spegelreflex som fanns att köpa. Mekanisk och optisk kvalitet var hög. Praktica hade en egen skruvfattning som nog inte passar ihop med någon nu tillverkad kamera.
---
Hej Mats! Kastar in ett par korrigeringar.

Min uppfattning av Prakticas kvalitet är knappast att den skulle var hög, utan snarare tämligen måttlig...

Praktica använde M42-fattning (även kallad Pentax-fattning), och det fanns på den tiden drivor av olika kameratillverkare som också använde dessa. De var de allra vanligast förekommande. Men bajonettfattningarnas bekvämlighet var mycket tilltalande, och trots att dessa innebär att utbytbarheten beklagligtvis försvann, så var det ändå dessa som växte till sig. Så småningom tog dessa kål på alla skruvfattningar. Också Pentax tvingades att till slut överge detta system.


---
Konica är japanskt, slogs ihop med Minolta och hela klabbet togs över av Sony för ett par år sen. Konica-objektiv kan användas på Sonys moderna kameror, men de funkar bara helt manuellt. Det är fina objektiv hur som helst. Konica-Minolta finns kvar men gör kontorsmaskiner i dag.
---
Alla gamla fina Minolta AF-objektiv (inte de äldre manuella) och alla märkta Konica Minolta samt Sonys egna (inkl. Zeiss/Sony) objektiv passar till alla Minolta AF och Sony systemkameror (liksom alla Tamron, Tokina, Sigma, Voigtländer etc. med denna fattning). Objektiv märkta ENBART Konica passar ej.

För alla dessa objektiv (dvs allt som tillverkats under de senaste 25 åren) så fungerar ALLT - autofokus, autonedbländning, autoexponering, EXIF, antiskak (i kamerahusen) etc. Tvärtemot vad man ofta får läsa här på Fotosidan, så finns det inget annat system som har så många olika objektiv att välja på som klarar detta...
 
Ja, det går i vissa fall. Lämnar du in filmen till Japan Photo så får du förutom pappersbilderna även en skiva med filmens alla bilder inskannade.
 
---
Praktica var ett östtyskt märke, arvtagare till Zeiss. Praktica var den billigaste enögda spegelreflex som fanns att köpa. Mekanisk och optisk kvalitet var hög. Praktica hade en egen skruvfattning som nog inte passar ihop med någon nu tillverkad kamera.
---
Blandar du inte ihop Praktica och Exakta här? Exakta uppvisade god kvalitet, medan det enligt min erfarenhet var mera blandat när det gäller Praktica.

Exakta hade en egen bajonettfattning, som mycket riktigt inte passade ihop med någon annan kamera... :)

Kan kanske vara av intresse att Nikon kopierade denna bajonett praktiskt taget exakt, och använder den fortfarande ännu idag. För att inte åka på skadestånd för patentintrång så spegelvände Nikon Exakta-bajonetten... Vilket är det som jag har mest emot Nikon-kamerorna - att bajonetten går åt "fel" håll. Det är inte bara jag som ofta får stå där och slita, innan man kommer ihåg - javisst ja, det är ju bakvänt på Nikon... :-(
 
Åh är det därför man först sliter glugg och sen sliter hår?
Alltid roligt med lite bakgrund till saker och ting.

Konica TC är en mycket trevlig kamera och jag ser att du har åtminstone ett bra objektiv till den.
Det är nog den av dem jag skulle prova att stoppa film i först.
 
nu har jag testat de 3 kamerorna,
Konica beter sig lite skumt ( kan vara jag som har gjort fel., Man tar en bild. Sedan när man ska vrida fram filmen så hoppar den över 1 "bildtagning"

Chinon är lite rolig då och då, för den bestämmer själv hur dryg den vill vara när man ska ta en bild. Har också vridit den där ratten för exponerings tiden ( om jag nu har förstått det rätt)

och praktikan har visat några problem än. ( har inte använt alla rullarna än. men det ska bli intressant att får se hur det blev.)

Men när det kommer. Så ska jag naturligt vis scanna in dom så ni får se hur det blev.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.