Annons

Totala Räkneverket i D200?

Produkter
(logga in för att koppla)

vilsen

Aktiv medlem
Jag vet det ska gå att se det totala antalet tagna bilder på en digital kamera med rätt programvara.. Jag har plockat hem både Camera Control Pro + capture NX2 men hittar inte vad jag letar efter... Jag köpte kameran begagnad för ett år sen, jag visste inte då att det gick att se detta... Kameran har funkat bra bortsett från objektivet som följde med.
 
Tack.. men är kvar på ruta ett ändå..

Ladda hem Opanda IExif 2.3 där kan man se hur många exponeringar den har gjort

Nu har jag testat det programmet.. Jag kan inte se vart man kommer in i kameran för att se det jag vill hitta, öppnar jag en .JPEG som jag framkallat ur en raw fil så visas inte något speciellt där heller.. Som EXif program vet jag inget om detta då jag använder hellre det som jag brukar där det krävs DOS kunskaper.Men det går att styra på ett helt annat sätt..
 
Tack.. men är kvar på ruta ett ändå..

Ladda hem Opanda IExif 2.3 där kan man se hur många exponeringar den har gjort

Nu har jag testat det programmet.. Jag kan inte se vart man kommer in i kameran för att se det jag vill hitta, öppnar jag en .JPEG som jag framkallat ur en raw fil så visas inte något speciellt där heller.. Som EXif program vet jag inget om detta då jag hellre använder det som jag brukar där det krävs DOS kunskaper.Men det går att styra på ett helt annat sätt..
 
Preview Extractor fixar detta

Nu har jag testat det programmet.. Jag kan inte se vart man kommer in i kameran för att se det jag vill hitta, öppnar jag en .JPEG som jag framkallat ur en raw fil så visas inte något speciellt där heller.. Som EXif program vet jag inget om detta då jag hellre använder det som jag brukar där det krävs DOS kunskaper.Men det går att styra på ett helt annat sätt..

Ladda ner Preview Extractor (drchung.new21.net/previewextractor/).
Finns separat val för Shutter Counter. Huvudsakligt användningsområde är annars att konvertera NEF till JPG och detta i ett rasande tempo. Inget behov av NEF+JPG i kameran längre...
 
Om du öppnar en jpg-bild med Opanda IExif 2.3 hittar du antalet exponeringar på raden med följande text: ”Total Number of Shutter Releases for Camera”
 
Senast ändrad:
För att förtydliga: Det måste alltså vara en jpg direkt ur kameran, inte konverterad från NEF.

Nej, det går bra att konvertera från NEF till JPG (OBS! konverterad med ViewNX) och sedan kolla med Opanda IExif 2.3 - har just testat detta nu.

Jag har tagit mig friheten att titta på en av dina tågbilder och där saknas uppgift om antal exponeringar. Kanske det beror på att du har bearbetat bilden i Adobe Elements 5??

OBS! Nu raderar jag din tågbild, så du inte tror att jag lägger beslag på dina bilder.

Vänligen/Gunnar Wandell
 
Senast ändrad:
Nej, det går bra att konvertera från NEF till JPG (OBS! konverterad med ViewNX) och sedan kolla med Opanda IExif 2.3 - har just testat detta nu.

Jag har tagit mig friheten att titta på en av dina tågbilder och där saknas uppgift om antal exponeringar. Kanske det beror på att du har bearbetat bilden i Adobe Elements 5??

OBS! Nu raderar jag din tågbild, så du inte tror att jag lägger beslag på dina bilder.

Vänligen/Gunnar Wandell

Ja, bilderna är redigerade i Elements, och om det är en råfil från början så använder jag Adobe Camera Raw och den tar nog (också) bort eventuell info om antal exponeringar.
 
Ok, nu har jag fått många goda råd.. Med delar av info från er alla så använde jag mitt program EXifInfo.exe & listade alla variabler i sista .NEF filen i ett dos fönster..
Detta hittar jag bland alla raderna:

Hue Adjustment : 0
Noise Reduction : Off
Raw Image Center : 1952 1308
Sensor Pixel Size : 6.05 x 6.05 um
Image Count : 22417
Deleted Image Count : 0
Shutter Count : 22417
Image Optimization : More Vivid

Antar att det är siffran 22417 som jag letar efter... Mer än vad jag anade, är det mycket? Det plastiga 35-70 objektivet som fotografen jag köpte kameran av skickade med är ju paj sedan ett bra tag.. Hoppas jag inte blev lurad nu då jag betalade typ 9000:- för denna 1,5 år gamla Nikon D200 i början av December 2007.. Hur många expomeringar klarar en sån här om man är varsam med grejerna? .. Inte bra att handla grejer när man har en tidspiska hängande efter sig, för mycket bakgrunds info man missar..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.