Annons

Total nybörjare & verktyg

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej

Jag har aldrig filmat, egentligen inte fotograferat digitalt heller men nu har jag en Nikon D3100.
Och jag har filmat lite.
Jag vill kunna klippa och sätta ihop olika klipp.

Nu är jag student och funderar på om Adobe Creative Suite 5.5 Production Premium är ett vettigt verktyg för mig. Pengarna, 4000kr, är inte problemet utan programmet i sig.

Jag laddade hem testversionen för 30 dagar och har inte suttit mycket men efter 2,5 timme lyckades jag faktiskt få in en fil och spela upp ljudet.
Men var ÄR bilden?
Är detta ett alltför avancerat verktyg för mig?
Är det inte det så var hittar jag en bra starthjälp?
Här på forumet? -en mentor vore högst tacksamt som man kan maila.
En bok?
Eller en bok med en mentor av det man inte förstår i boken?
Var skall jag börja?
Det kanske finns bra programvara medskickat med kameran?

Tacksam för all hjälp.

Dessutom skall jag köpa PhotoShop extended, innan jul.
Erik Schalin
 
Datorn

Hej

Jag har aldrig filmat, egentligen inte fotograferat digitalt heller men nu har jag en Nikon D3100.
Och jag har filmat lite.
Jag vill kunna klippa och sätta ihop olika klipp.

Nu är jag student och funderar på om Adobe Creative Suite 5.5 Production Premium är ett vettigt verktyg för mig. Pengarna, 4000kr, är inte problemet utan programmet i sig.

Jag laddade hem testversionen för 30 dagar och har inte suttit mycket men efter 2,5 timme lyckades jag faktiskt få in en fil och spela upp ljudet.
Men var ÄR bilden?
Är detta ett alltför avancerat verktyg för mig?
Är det inte det så var hittar jag en bra starthjälp?
Här på forumet? -en mentor vore högst tacksamt som man kan maila.
En bok?
Eller en bok med en mentor av det man inte förstår i boken?
Var skall jag börja?
Det kanske finns bra programvara medskickat med kameran?

Tacksam för all hjälp.

Dessutom skall jag köpa PhotoShop extended, innan jul.
Erik Schalin

Datorn kan vara problemet. På samma dator, som är några år gammal, kan Premiere och t.ex. Sony Vegas vara skillnad som natt och dag. Medan man inte ens ser bilden då man använder Premiere så går preview och klipp helt smärtfritt och utan ryck med Sony Vegas. Jag fick inte min dator att lira med Premiere elements över huvud taget medan Sony Vegas var rena drömmen för en medelålders dator och tunga filmklipp från en DSLR. Läs gärna mer här på FS då det finns flera bra trådar i ämnet.
 
Datorn är ny.
Köpt i somras för att kunna behandla bilder digitalt.
Köpte en gamer på komplett.se i5 med 4 kärnor.

Det borde väl räcka?

Jag tror helt enkelt att jag inte begriper var jag skall börja och behöver en kick i rätt riktning.
 
Då borde ju datorn räcka.

Har inte använt någon av dessa program själv, men jag har hört folk klaga på buggar i Premiere. Är nog enklast att undvika detta program. Det är hopplöst att försöka använda en programvara som strular så mycket - man kommer att använda det väldigt lite, sluta att använda det överhuvudtaget, slänga det i väggen eller något dylikt.

Då verka Sony Vegas vara en mycket säkrare satsning. Tony har ju också mycket goda erfarenheter av det programmet. Fast där är det kanske bäst att du istället kollar att det är uppdaterat till att köra på din supernya dator... :)
.
 
Senast ändrad:
Vilket operativsystem har du i datorn? Jag har Windows 7 och om jag högerklickar på en filmfil och väljer öppna med så finns det ett filmredigeringsprogram (minns just nu inte vad det heter) som är väldigt enkelt att använda.
 
Liten parentes bara
Premiere Pro CS 5.5 funkar generellt alldeles utmärkt. Några större bugga känner jag inte till, och programmet (oavsett märke) bör inte belastas med ogrundade rykten. Ibland bruka vissa blanda ihop Premiere Pro med Premiere Elements, som däremot är av en annan kaliber och funktion.
Samt så pratar vi ju även om videoformat som är en total djungel av olika codec och kompatibilitetsproblem. Troligen är det snarare där problemet ligger, och inte i redigeringsmjukvaran. Hårdvaran ska också beaktas vid felsökning.

Oavsett, Premiere Pro, som t.ex. ingår i Production Premium är mer eller mindre ett professionellt och avancerat program, och inget man lär sig på en dag eller två. Så är man nybörjare från grunden kanske man ska börja med enklare program, om man nu inte får hjälp. Det går att läsa sig till det mesta dock, även Premiere. Allt beror på hur mycket tid man lägga ner på att lära sig programmet.

Sen kanske något annat program är lättare, billigare, trevligare, etc. Det är oftast subjektivt. Prova flera olika är det bästa.
 
Liten parentes bara
Premiere Pro CS 5.5 funkar generellt alldeles utmärkt. Några större bugga känner jag inte till, och programmet (oavsett märke) bör inte belastas med ogrundade rykten. Ibland bruka vissa blanda ihop Premiere Pro med Premiere Elements, som däremot är av en annan kaliber och funktion.
Samt så pratar vi ju även om videoformat som är en total djungel av olika codec och kompatibilitetsproblem. Troligen är det snarare där problemet ligger, och inte i redigeringsmjukvaran. Hårdvaran ska också beaktas vid felsökning.

Oavsett, Premiere Pro, som t.ex. ingår i Production Premium är mer eller mindre ett professionellt och avancerat program, och inget man lär sig på en dag eller två. Så är man nybörjare från grunden kanske man ska börja med enklare program, om man nu inte får hjälp. Det går att läsa sig till det mesta dock, även Premiere. Allt beror på hur mycket tid man lägga ner på att lära sig programmet.

Sen kanske något annat program är lättare, billigare, trevligare, etc. Det är oftast subjektivt. Prova flera olika är det bästa.
Nej jag har aldrig trott att det skulle gå på en dag eller två. Men jag hade önskat att jag åtmindstone fick fram filmens bild.
Har du en bra startplats för att läsa? en bok, vilken?

ja det finns säkert lättare program.
Jag har vänner som har svurit över än det ena och än det andra när de har försökt att pilla med video och billigt/gratisprogram.
Med Premiere Pro kan ju inte problemet uppstå att det är progrtammet som sätter gränserna.
Dessutom så är adobes paket billigt, en merkostnad på 2000kr.

Tittade på Sony Vegas och det verkade vara 6 olika paket som gör lite olika saker. Från 1000 till 5500 och behöver man då flera... det blir alldeles för dyrt.
 
Nja

Nej jag har aldrig trott att det skulle gå på en dag eller två. Men jag hade önskat att jag åtmindstone fick fram filmens bild.
Har du en bra startplats för att läsa? en bok, vilken?

ja det finns säkert lättare program.
Jag har vänner som har svurit över än det ena och än det andra när de har försökt att pilla med video och billigt/gratisprogram.
Med Premiere Pro kan ju inte problemet uppstå att det är progrtammet som sätter gränserna.
Dessutom så är adobes paket billigt, en merkostnad på 2000kr.

Tittade på Sony Vegas och det verkade vara 6 olika paket som gör lite olika saker. Från 1000 till 5500 och behöver man då flera... det blir alldeles för dyrt.

Tror inte du behöver mer än programmen som ingår i sviten för 895 kr. Fast jag vet ju inte hur pass avancerat du tänker dig arbetet med video. Jag tycker i alla fall det är prisvärt och jag använder kanske bara 10-20% av funktionerna än så länge (Klippa, synka, tonade övergångar övergångseffekter, blanda med stillbilder, redigera ljud, konverterar ljudfiler jag vill använda och mixa ljudspår (t.ex. plocka bort brus, lite bildjustering som kontrast ibland - filmar förståss med låg kontrast så att jag kan höja i efterhand om det behövs, konvertera till olika format mm) Alltså använder jag bara en bråkdel av det mest grundläggande som finns i programmet.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=12776158

PS tror säker att Premiere är ett grymt program men själv köpte jag en budgetvariant och upptäckte att här fanns alla funktioner jag kunde tänka mig och 100-tals till.
 
Nej jag har aldrig trott att det skulle gå på en dag eller två. Men jag hade önskat att jag åtmindstone fick fram filmens bild.
Har du en bra startplats för att läsa? en bok, vilken?

ja det finns säkert lättare program.
Jag har vänner som har svurit över än det ena och än det andra när de har försökt att pilla med video och billigt/gratisprogram.
Med Premiere Pro kan ju inte problemet uppstå att det är progrtammet som sätter gränserna.
Dessutom så är adobes paket billigt, en merkostnad på 2000kr.

Tittade på Sony Vegas och det verkade vara 6 olika paket som gör lite olika saker. Från 1000 till 5500 och behöver man då flera... det blir alldeles för dyrt.

Premiere är enligt min erfarenhet lätt att komma igång med. Kolla om du har fönstret uppe där bilden visas. I Adobes program finns ju en mängd fönster som kan öppnas och stängas.
 
Hakar på här.
Tänkte börja filma med Canon 7D och 5D Mark II. Kör Vista (och ev. Win 7 på bärbar)
Tittar lite på program att köpa men behöver veta om det funkar.

Visst borde väl de enklare versionerna klara av detta:
Pinnacle studio 15 HD?
Adobe premiere elements 9,10?

Vad jag förstår Tony så har du Sony Vegas och är nöjd med den.

För några år sedan filmade jag med DV-kasett och redigerade lite i Pinnacle (vers. 5 el. 6 var det nog)
 
När jag kollar filmerna i quicktime player så synkar inte ljudet.
(har testat både med inbyggda mic. och extern)
Någon som har samma problem?
 
Kolla in Sony Vegas om ni ska göra enklare till medelsvåra saker. Var inte alls svårt att komma igång med det tycker jag.

Finns en del guider på youtube - sen kostar programmet inte speciellt mycket heller. ska även finnas 30 dagars trial version.
 
Testat Sony Vegas trial ikväll.
Känns lite ovant i början. Men hjälpen verkar helt OK.
Lyckades i alla fall få ihop ett klipp och lägga ut det på tuben.
 
Allting är ovant i början.

Men huvudsaken är ju att man får sk*ten att göra det man vill... :)

Och eftersom du lyckades med detta, så borde det knappast vara några större problem för andra heller.
.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.