Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Total nybörjare - Fick fatt på en Chinon CE-4!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sarajevo

Aktiv medlem
Är total nybörjare på fotografering, varit sugen att köpa en kamera och börja o satt och kollade framförallt digitalkameror / digitala systemkameror häromdagen och morsan sa då att vi hade en gammal analog systemkamera på vinden jag kunde använda...En chinon ce-4 från min morfar tydligen. Verkar vara en 70-/80-talskamera. Tänkte att det kan ju inte vara fel att börja fotografera analogt, nu vet jag dock inte om den fungerar eftersom jag inte kommit iväg till stan för att köpa batterier men den ser ut att göra det....

Den ser jävligt hi-tech ut för sin ålder. Vad är det för massa knappar på baksidan? Ser ut som ett litet tangentbord :p

Problemet är att jag kan noll om fotografering. Fanns tre olika objektiv till, ett 135 mm chinon, 50 mm pentax och 50 mm chinon samt 2 olika blixtar (en större och en mindre, vet inte vad skillnaden är?).

Ger denna kameran dugliga bilder? Är framförallt ute för att lära mig, så var ska jag börja? Letar efter en lättövergriplig guide, gärna 1. Gör så här. 2. Gör så här.

Vad för film ska man ha i och vad kostar det att framkalla? Var nog 15 år sen (dvs. när jag var 10 år) som jag lämande in en film sist eller var med om det....

Massa inställningar och nummer överallt, vet knappt vad man har ojektiv till....

All hjälp uppskattas. Vill komma igång så fort som möjligt, men antar att man måste läsa lite innan för att inte bara få ut gröt på bilderna :D
 
Är det en sådan här du menar?
 

Bilagor

  • _JPG8873.jpg
    _JPG8873.jpg
    71.1 KB · Visningar: 2,576
  • _JPG8874.jpg
    _JPG8874.jpg
    80.8 KB · Visningar: 2,297
Det är en alldelsens utmärkt men enkel systemkamera du fått tag på. Den har slutarautomatik (som du kan välja bort) men det är också allt den har i automatikväg. Jag har själv en gammal CM-4 och den är helmanuell.

Optiken kan jag inte mycket om annat än att jag vet att Chinon gjorde ett 50 mm objektiv med ljusstyrka 1,9 som var fantastiskt bra. Det vann tester när den ställdes mot objektiv som var 10 ggr dyrare. Annars vet jag inte mycket om Chinons objektiv. Tyvärr.

Total nybörjare, säger du. Läs detta inlägg: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1279306#post1279306
Hoppas att det ger nåt. Jag skrev lite där om detta med att exponera rätt. Bra att veta om man jobbar med en manuell kamera.

En sak bara: Du måste manuellt ställa in filmens ISO-tal på en ratt på kameran. Kameran har en inbyggd ljusmätare. Är ratten felaktigt inställd så kommer exponeringen att bli fel. Filmens ISO-tal framgår på filmasken.

När det gäller blixtarna så är dom säkert helt OK om man använder dom rätt. Men "törstiga"! Blixtar från 80-talet drar ström nåt så kollosalt! Min gamla "Starblitz" kan man fyra av mot handen om man är kall och den värmer en aning. Helt otroligt... En omgång batterier räcker inte en hel 24 bilders rulle! Vid 13 exponeringar börjar den tröttas! ;-)
 
Är det en sådan här du menar?

Japp, fast utan det där stycket undertill. Bakstycket som hade "tangentbord" på min heter tydligen "Infoback DB-010", vad i hela världen har man ett sådant till? Datummärkning eller?

Det är en alldelsens utmärkt men enkel systemkamera du fått tag på. Den har slutarautomatik (som du kan välja bort) men det är också allt den har i automatikväg. Jag har själv en gammal CM-4 och den är helmanuell.
Det låter ju bra, bara jag lär mig lite på detta äventyret är jag nöjd. Om jag mot förmodan inte får igång kameran imorgon så lär jag köpa en annan analog...:D

Total nybörjare, säger du. Läs detta inlägg: http://www.fotosidan.se/forum/showth...06#post1279306
Hoppas att det ger nåt. Jag skrev lite där om detta med att exponera rätt. Bra att veta om man jobbar med en manuell kamera.
Tack för det! Blir nu till att råplugga fotografering online. Manual fanns inte till kameran men jag hittade en på nätet. :)
 
Japp, fast utan det där stycket undertill. Bakstycket som hade "tangentbord" på min heter tydligen "Infoback DB-010", vad i hela världen har man ett sådant till? Datummärkning eller?

Skulle kunna vara för datummärkning, jag vet inte. Det som sitter på min kamera är en sk Power Winder. Med nya batterier kunde den ta ca 2-3 bilder per sek. (Den drog alltså fram filmen). Jag kommer ihåg att säljaren sa: "Det här är en ultramodern kamera, nu finns det knappast mer teknik att stoppa in i en kamera". Tänk så fel han hade...

Jag köpte min 1979. Den var ganska billig jämfört med de mer kända märkena och ansågs vara lite "postorderkamera". Något Autoläge finns inte, man får ställa in en bländare och sedan vrida på exponeringen till de små dioderna i sökaren var i rätt läge. eller tvärtom, välja slutartid och sedan justera bländaren.

Ska faktiskt försöka få igång den, fast efter mer än 20 år på hyllan lär det inte bli lätt. Det lilla kvicksilverbatteriet har spruckit och lämnat en gegga i batterifacket...
 
Jag har en CM-4 som tyvärr är trasig. När den var hel var det en mycket bra kamera. Väldigt bra sökare, smart exponeringsmätning med de små skvallerdioderna, så lätt och snabbt att ställa in så den kändes automatisk fast den var helt mauell. Knivskarp original Chinon normaloptik. Pentaxgänga, som nog var det närmaste man då kunde komma en standard för objektivfattningar, vilket gjorde att utbudet på objektiv var enormt.

Jag har provat och ägt diverse pentax, olympus och canonkameror för film, men tyckte denna var bäst av alla jag testade och ägde!
 
Japp, fast utan det där stycket undertill. Bakstycket som hade "tangentbord" på min heter tydligen "Infoback DB-010", vad i hela världen har man ett sådant till? Datummärkning eller?


Det låter ju bra, bara jag lär mig lite på detta äventyret är jag nöjd. Om jag mot förmodan inte får igång kameran imorgon så lär jag köpa en annan analog...:D


Tack för det! Blir nu till att råplugga fotografering online. Manual fanns inte till kameran men jag hittade en på nätet. :)

Om jag minns rätt så är infoback ett tillbehör som ersatte det normala "locket" för filmen. Det gav möjligheten att få en text i nederkant på bildytan på negativet. Ett av de enklaste sätten för en amatör att få bilder från snabblabbet med t ex texten "Glad påsk" (Fast det blir nog "Glad pask!" eftersom åäö troligtvis inte finns med.). Detta var ju innan digital bildbehandling...

Jag skulle inte lägga pengar på batterier till bakstycket idag utan bara sätta batterier i urtaget under det runda locket i botten på kameran.
 
Jag har en CM-4 som tyvärr är trasig. När den var hel var det en mycket bra kamera. Väldigt bra sökare, smart exponeringsmätning med de små skvallerdioderna, så lätt och snabbt att ställa in så den kändes automatisk fast den var helt mauell. Knivskarp original Chinon normaloptik. Pentaxgänga, som nog var det närmaste man då kunde komma en standard för objektivfattningar, vilket gjorde att utbudet på objektiv var enormt.

Jag har provat och ägt diverse pentax, olympus och canonkameror för film, men tyckte denna var bäst av alla jag testade och ägde!
Kul att se att det finns fler såna som jag! Min "gamla bettan" lirar fortfarande och hon är jättekul att plocka fram ibland. Jag har vissa funderingar på att införskaffa nåt fler objektiv till henne. Så länge det finns våtfilm att få tag på så går hon ju att använda.

Det är lite mer som att fota på riktigt med en sån här...
 
Nu är det bara till att köra!

Jaha, då var film och batteri i kameran! Äntligen får jag säga! Fotografen satte i en ISO 200 och rullade fram den, så bara att fotografera.

Första frågan: Jag har två 50mm objektiv och ett 135 mm objektiv. Hur används de olika objektiven, och vad är skillnaden på "1:1.7" och "1:1.4" som det står på 50 mm objektiven, används dessa olika eller är det bara att slita ut ett av dem och ha det andra i reserv ?
Har också ett teleplus 2 teleobjektiv, hur kan man använda det?

Vet inte om jag förstått allt.Eftersom film och framkallning kostar pengar vill man ju helst ha "perfekta" (nåja) bilder från början. Så jag frågar er!

Andra frågan: Slutare används väl för att bestämma hur "snabbt" man tar bilden och påverkar rörelseoskärpan? Har jag förstått rätt att en kort slutartid har man då man vill frysa ett ögonblick, och lång slutartid ger snarare oskärpa (är det ett ord) och rörlighet i bilden? När använder man då lång slutartid?

Tredje frågan: Bländare används väl för skärpedjupet? Säg att jag vill ha ett skarpt motiv och en lite suddig bakgrund, ska bländartalet då vara lågt? Och ju högre bländartal desto skarpare är hela bilden?

Fjärde frågan: Har förstått att man måste anpassa bländare och slutare till varandra, men hur gör man det, och vad ska man tänka på? Påverkar filmen också vilka bländar/slutar-inställningar som kan göras, dvs. kan man hålla sig inom vissa ramar?

Femte frågan: Kan ni ge några exempel på motiv och vilken bländare/slutare som ska ställas in till respektive beroende på önskad effekt, med tanke på kameran och filmens iso-tal? Eller är det rent av omöjligt?

Exempel: Porträttfoto inomhus/utomhus, överkropp och ansikte, suddig bakgrund alt allting skarpt. Landskapsbild över sjö, allt skarpt. Närbild på någon insekt i en blomma, eller vad ni nu kan komma på.

Utslagsfråga: Jag kommer väl främst att fotografera porträttbilder är tanken, speciellt på syskonbarnen, men också naturbilder och porträtt på djur. Något särskilt man ska tänka på där?
 
Om det finns möjlighet tycker jag du ska försöka låna en digital systemkamera av någon, eller till och med köpa en egen om du är intresserad av foto, eftersom det är så mycket lättare att lära sig vad olika inställningar gör för skillnad och så med en sån. Du kan ju ta tio bilder med olika inställningar av samma motiv och se vad det blev för skillnad direkt på skärmen.

Med analogt måste du ju framkalla och greja med det där, och då är det för det första inte lätt att koma ihåg vilka inställningar man hade och hur situationen verkligen var och för det andra kostar varje experiment en hel del pengar.

Men lite hjälp kan jag ge dig iallafall!

1. Värdena 1,4 och 1,7 på dina två 50 mm objektiv är största bländaren (lägsta talet) som objektivet har, det påverkar hur kort skärpedjup du kan få och hur lång slutartiden behöver vara. 50/1,4 är alltså ljusstarkare och ger alltså möjlighet till kortare skärpedjup än 1,7. På samma bländare, över 1,7 alltså, ger båda samma skärpedjup.

2. Du har fattat rätt om hur man använder slutartiden. Lång slutartid kan man använda om man vill ge bilden rörelse, t.ex. på racertävlingar kan man ha lång slutartid och följa bilen med kameran och på så sätt få bakgrunden att se oskarp och utdragen ut. Det kan också vara om man vill se hur propellrarna på ett flygplan snurrar.

Men det viktigaste med slutartiden är ändå att när man valt en bländare efter hur långt skärpedjup man vill ha så får man välja en slutartid som ger rätt exponering för hur ljust det är. Samma med bländare, har man valt en slutartid efter hur mycket rörelseoskärpa man vill ha får man välja en bländare som ger rätt exponering efter hur ljust det är.

3. Och du har vunnit 100 kg gröna gelégrodor eftersom du svarade rätt.


4. Vann jag inga gelégrodor på...

5. Se fråga 4...

Nä men skämt å sido, det finns generella regler som skulle hjälp dig på 4 och 5 om man inte har en ljusmätare, men jag kan inte dem tyvärr.

Och utslagsfrågan:
Hur skärpedjupet blir beror inte bara på bländaren, utan även på brännvidden, avståndet från kameran till motivet och från motivet till bakgrunden. Samma bländare kommer att ge olika resultat i olika situationer. T.ex. ett 300 mm kan ge rätt kort skärpedjup på bländare 11 om motivet är väldigt nära, medan ett 20 mm kan ge nästan oändligt skärpedjup samma eller ännu lägre bländare om motivet är långt bort.
 
1,4 och 1,7 motsvarar ett halvt stegs skillnad, eller ett steg är en
halvering eller dubbelerad ljusstyrka.
Jämför en standard zoom idag som har en ljusstyrka
på ca 3,5 till 5,6.
Ljusstyrkans fasta steg är 1, 1,4, 2, 2,8, 4, 5,6, 8 osv.

Föreslår att du tittar lite på Fotosidans artiklar;
http://www.fotosidan.se/articles.htm?_categories=120
Och där är tex fototeknik kanske mest intressant:
http://www.fotosidan.se/cldoc/19224.htm

1 och 3 kan vara bäst att börja med.

Heter den "teleplus 2X" är det en teleförlängare,
den kan du vänta med...

Läser du om kameran, exponering och ljusmätning
enligt ovan så blir det billigare........

Fråga 2 och 3, se ovan.

Fråga 4; se ovan, samt att filmen du har i kameran
troligen är en negativ film (kanske Fujicolor..) vilket innebär
att det funkar att överexponera filmen en del, men underexponering
ger dåligt resultat. Använd hellre bländare 4 än 5,6 med samma
slutartid eller motsvarande hellre 1/125s än 1/250s med samma bländare.
Alltså överexponera hellre än underexponera.

Fråga 5; som nybörjare bör du undvika att plåta utomhus i svagt ljus
och inomhus är det bäst med solljus som sipprar in i rummet,
alltså ljust...
För att undvika att du skakar kameran bör du använda en slutartid
kortare än 1/brännvidden, alltså 1/60s ~ 1/1000s med 50mm
objektiv eller 1/125s ~ 1/1000s med 135mm objektiv.

Porträtt kan tas med långa slutartider, ibland kanske 1/15s,
men barn i rörelse kan behöva 1/125s för att bli skarpa.

Vänta med blixtarna och plåta i stark ljus i början.
 
Hej, tack för bra svar!

Har inte satt igång än, det har kommit in något svart på spegeln (den skivan ovanför spegeln i kamerahuset, inte själva spegeln) som man ser i sökaren. Har försökt få bort det men det sitter kvar, vad kan man göra? Kommer det förstöra bilderna? :(

Edit: Mattskiva heter det tydligen? Den projicerar väl bara bilden och bör inte ha med resultatet av bilden att göra? Men det är otroligt störande iallafall, hela ovankanten av sökarbilden har svarta prickar/streck som verkar komma från kameran själv (oljigt skumgummi som lossnat från där man sätter i objektivet).
 
Senast ändrad:
Nej precis, det påverkar inte bilden!

Mattskivan kan du säkert ta loss och göra rent om det stör! De brukar sitta med en ståltråd/fjäder runt kanten eller något liknande. Lite pilligt och inte helt nödvändigt dock.... Ta loss mattskivan och torka av den med sprit eller något, så ska det nog se bättre ut!
 
Nej precis, det påverkar inte bilden!

Mattskivan kan du säkert ta loss och göra rent om det stör! De brukar sitta med en ståltråd/fjäder runt kanten eller något liknande. Lite pilligt och inte helt nödvändigt dock.... Ta loss mattskivan och torka av den med sprit eller något, så ska det nog se bättre ut!
Phew, tur det!
Vågar inte pilla med sånt, fotohandlaren får väl göra rent den nästa gång för en tjuga! Lite störande är det. Ja, då ska man lära sig fotografera då, första bilden tagen!

Tack till dig och alla andra som svarat mig i denna newbie-tråd! :)

Det får bli en d-SLR sen--- När jag har råd :/
 
Om exponeringen så skrev jag en liknelse nyligen som kanske gör det hela lättare att förstå. Tänk dig att fotografering är som att fylla en hink med vatten, och en full hink motsvarar en korrekt exponering (inte för mörk eller för ljus bild).

När du ska fylla hinken spelar dessa faktorer in:

- Trycket i kranen
- Kranens storlek och hur mycket du öppnat kranen
- Hur länge du har kranen öppen
- Hur stor hinken är

Översatt i fototermer:
- Trycket i kranen motsvaras av hur ljust motivet är. Ju ljusare det är desto högre tryck.
- Hur mycket du har öppnat kranen motsvaras av bländaren. Största bländaren (minsta bländartalet) motsvarar fullt öppen kran. Man kan strypa flödet genom att välja mindre bländare. (På samma gång får man större skärpedjup).
- Hur länge du har kranen öppen motsvaras naturligtvis av slutartiden. Är ljusflödet in i kameran lågt kommer man att behöva ganska långa slutartider.
- Hinkens storlek motsvaras av isotalet. Man kan alltså få avsevärt kortare slutartider med höga isotal, men det sker på bekostnad av bildkvaliteten (bilderna blir grynigare/brusigare på höga iso och det dynamiska omfånget minskar en aning).

Dessutom är det ju helt naturligt att en hälften så stor hink går dubbelt snabbare att fylla om de andra parametrarna är oförändrade (byte från iso 200 till 400). Med kranen öppen endast till hälften (samma som att blända ner från t.ex. f/1,4 till f/2 eller från f/4 till f/5,6) fylls naturligtvis hinken hälften långsammare´så man måste ha kranen öppen dubbelt längre för att fylla hinken.

Med mycket tryck i kranen blir flödet högre än med lågt tryck, så är det mörkt där man fotograferar krävs ofta högt iso och stor maxbländare för att undvika att slutartiden blir för lång. Lång slutartid skapar lätt oskärpa speciellt om man fotograferar på fri hand (ger skakoskärpa) eller fotograferar rörliga objekt (ger rörelseoskärpa). Fotograferar du på fri hand så använd tumregeln att slutartiden ska vara 1/brännvidden eller kortare, så kommer du rätt långt. T.ex. med ett 50mm objektiv så ska helst slutartiden vara 1/50s. Med stativ kan man förstås använda lågt iso, liten bländare och lång slutartid, speciellt om man fotograferar statiska motiv.

Blixtanvändning är ett helt annat kapitel, men med dina objektiv som är riktigt ljusstarka lär du inte behöva blixt i första taget...
 
Jag ska lämna in min första rulle för framkallning, men att få fram 24 bilder kostar 99 kr hos fotografen i stan och 36 st 119 kr. Är det dyrt? Finns det något billigare alternativ på nätet?

Filmen som jag skickade bud efter i stan var också dyr, 69 kr lr ngt tror jag att den kostade där. Och jag vet ju inte vad det är för film. Vad kan det tänkas vara för någon?
Men jag råkar bo i närheten av samma stad, Nybro, som Photax.se har sitt lager. Det upptäckte jag inte förrän jag googlade "billig film" så att köpa film där i framtiden kanske lönar sig? Tre rullar Fujifilm Superia kostar då 99 kr, utan frakt. Är den filmen hyfsad?

Vad tror ni?

Jag scannar väl in bilderna sen för att visa några här :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.