Välkommen till fotosidan!
Jag har kikat på videon du länkat till, förutom att det var en bra låt och supercharmig artist, så är den som du sett någorlunda enkelt gjord. Några saker som talar för att den
kan göras (inte säkert den är det) med en DSLR-kamera (Digital Single Lens Reflex, dvs systemkamera), flera tagningar och några lampor är tex det korta skärpedjupet, ljuskänsligheten och hur belysningen ligger. En videokamera har vanligen inte så kort skärpedjup (om den inte kostar väldans mycket) och återigen om den inte är dyr så har den inte fullt så bra ljuskänslighet. Det är även numera vanligt att använda just stillbilds-kameror (DSLR, dvs systemkameror) för musikvideos.
Vad gäller redigeringen är klippen är ganska enkelt gjorda också, ungefär var sjätte sekund är det ett nytt och de flesta men inte alla är raka klipp men det är några övergångar (tror det är fade in/out). Inget konstigt alls.
Att klippa musikvideos gör man genom att utgå från musikspåret, sedan lägger man klipp noga ovanpå och synkar dessa med musiken. Ljudet i videon är jag säker på är helt separat inspelat och mixat (även om det faktiskt går att få det OK med liveinspelning vilket underlättar lite vid redigeringen, men det kräver en del det med).
Eftersom jag kör Mac så vet jag att båda iMovie och Final Cut X har funktioner just för att klippa musikvideos, där klippen går att flytta runt på videospåret utan att knuffa på andra klipp och på så vis knuffa bort synken med musiken. Men Adobe Premiere (Mac och PC) och Sony Vegas (PC) och andra program har liknande funktioner. Det är pilligt med musikvideos, inte tekniskt avancerat alls men en smula tidsödande.
Snackar vi lågbudget med visst inslag av DIY skulle du kunna göra det där för ungefär detta paket:
Paket
En DSLR-kamera + en medföljande objektiv som kallas för kit-objektiv. En Canon EOS 550 tex?
Canon Systemkamera EOS 550D med EF-S 18-135/3,5-5,6 IS (6156 + moms)
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10433947
Du kan satsa på andra och dyrare Canon-kameror (7D, 5D), och förstås andra objektiv. För film är det bra med IS och låga bländartal (det är hur stor öppningen är som släpper in ljus och vanliga siffror är 1,4 2,8, 3,5, 4, 5,6 osv. Ju lägre siffra ju större öppning och ju kortare skärpedjup. (Ena ögat kan vara i fokus och de andra är inte det på rätt avstånd på bländare 1.4, vilket egentligen är dåligt men det går.)
Köper du zoomar så bör du helst ha en zoom som har samma bländare utmed hela brännvidden (brännvidd är hur långt det är mellan sensorn och objektivets front, en "normal" är 50 mm, 30 mm är vidvinkel och 85 är tex zoom. Men folk gör otroliga videos med kitobjektivet som har variabel bländare. Det är vanligt att använda vidvinkel för landskap eller inomhus där det är trångt, normalen för i stort sett allting och zoomen för porträtt och för att få med väldigt lite av bakgrunden.
Att köpa objektiv är en hel vetenskap och det kan jag berätta mera om. Det är dessa som är din investering, kamerahuset har du kortare tid än objektiven och att ha flera kamerahus med olika objektiv på kan vara toppen på en musik-videoinspelning.
Program
Om du kör Mac, så har du dessa program som du kan köpa i App store:
Dessa tre som köps var för sig utgör en komplett lösning för redigering, en del visuella effekter och export och detta är bara för Mac: Final Cut Pro X (2299 SEK) + Motion (379 SEK) och Compressor (379 SEK).
1000 fps
I de programmen finns funktioner att sakta ner film (en DSLR-kamera kan vanligen filma max 60 fps och då i 720 och inte full HD) så du kan få dina 1000 fps om du vill. Det är inte äkta, så det blir en del artefakter, men det är fortfarande snyggt. Det finns massa exempel på nätet.
http://vimeo.com/search/videos/search:550 D 1000 fps/st/84bd2b8e (sök på kameranamn och 1000 fps tex).
Det finns även specialprogram för att göra just det som är lite bättre på det.
Hantera foton
För att hantera foton från kameran, göra korrigeringar, skapa albums, exportera mm kan man använda tex Aperture (599 SEK) också bara för Mac.
Kör du PC så finns Adobe Premiere för filmredigering, Adobe After Effects för visuella effekter och ett till program för export jag inte minns vad det heter just nu. Adobeprogrammen är för Mac och PC.
Ett annat redigeringsprogram är Sony Vegas (bara för PC). För fotohantering så finns Adobe Lightroom (Mac och PC).
Utrustning
Vad gäller utrustning, i videon så finns det säkerligen ett eller flera glidetrack-klipp, dessa gör man med denna:
Oggy Medium track 1 meter skena med släde
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=12498010
Du behöver förstås stativ, Manfrotto är bra.
Detta är lite dyrt men just för video:
Manfrotto Videostativkit 190XB + 128RC aluminium
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=3863498
Notera att på det stativet så är huvudet just för video, och pinnen på huvudet är lite längre än normalt. Det gör att vridningar blir lite jämnare och huvudet är även tillverkat för just panoreringar. Stillbildsstativs-huvuden kärvar lätt när man skall vrida på dem och kulledshuvuden skall man inte ha för video (de låser huvudet i två riktningar vilket är kanon för stillbilder). Huvudet kan du även placera på din glide track. Du kan även om du vill ha bra kameraåkningar på glidetrack i ögonhöjd köpa två stativ, det blir stabilare. Manfrotto 055-serien är en klassiker.
Lampor
Man kan köpa videolampor, professionella sådana av alla möjliga slag. De kostar förstås.
DIY köper hellre billigare lampor på byggmarkaden (halogen bygglampor är poppis men blir väldigt varma så man kan bränna sig och kastar hårda skuggor vilket man kan lösa på olika sätt) eller lysrörsarmaturer som man hänger genom att slakta andra bygglampestativ. Lysrör blir diffunderat och jämt ljus och är kalla.
Man kan köpa en reflexskärm på en fotoaffär för att lätta upp en skugga i ansikten som kostar några hundralappar, eller så köper man en skiva frigolit som gör samma sak för 25:- på en byggmarknad. Det finns massor med sätt att spara kostnader men få riktigt bra resultat.
Att sätta ljus är ett yrke med lång tradtion och mycket sakkunskap och man kan ägna lång tid åt att lära sig det, men att få ett OK ljus för det du hade tänkt går ganska snabbt att lära sig. Det finns guider för detta på nätet:
DSLR Lighting Techniques from Eve Hazelton
http://vimeo.com/33672808
Tutorial 8 - Ring Lights / Filmmaking / Cinematography / DIY
http://vimeo.com/14581599
Efteråt gör man lite färgkorrigering och balansering för att få det ljus man vill. Med DIY-grejer kanske det inte blir riktigt 100% perfekt men ser man skillnad på 98% och 100%? På YouTube?
Guider
Din fråga om det finns guider på nätet kan jag besvara med ja som synes ovan. Det finns tusentals guider och webbsiter för alla aspekter på video-filmande och speciellt med DSRL som startade lite av en revolution för filmare. En bra start är Vimeos.
Vimeo video school
http://vimeo.com/videoschool
Vad gäller programmen finns det också mycket tutorials som helst på tex YouTube, Vimeo eller nätet i övrigt. Det finns även webbsiter som mera ägnar sig åt just DSLR-filmaren och DIY-varianten av det.
Det finns även en flod av böcker att läsa, videoutbildningsserier att köpa på dvd mm.
Hur lång tid tar det att bli bra?
Frågan är snarare VILL du bli bra på det? Bra nog för att göra den videon du nämner skulle nog gå att bli med en bra lärare och guider på ungefär en vecka. Så svårt är det inte. Att göra en sådan video är en dag med inspelning, sedan redigering någon dag (det är pilligt med musikvideos, ju fler klipp, desto pilligare).
Nackdelar med DSLR
Det finns ett helt gäng faktiskt som man måste jobba sig runt. Du kan inte
fokusera när du filmar, du sätter fokus före, filmar, stoppar, ändrar fokus till något annat, filmar vidare. En videokamera har vanligen istället autofokus och kan följa med ett objekt man filmar automatiskt. Det finns workarounds för detta och då är vi inne på ett poppis område med kamerariggar (där man sätter kameran i en metall-konstruktion där man kan koppla på en ratt som kan göra fokus för hand (follow focus). Dessa finns i DIY-varianter och som professionella riggar med monitor och allt möjligt.
Jello-effect - en DSLR-kamera och många videokameror har en sensor som börjar uppifrån och scannar varje linje neråt för att göra en ruta på filmen. Då detta tar en liten liten tid, så betyder det att om saker man filmar rör sig hastigt (eller kameran gör det), så ser de svajiga ut.
Moaire-mönster. Då komprimeringsalgoritmen fungerar som den gör så blir det lätt att om du filmar tex en brusig vattenyta eller en tegelvägg på lite avstånd, lätt moire-mönster. Oftast noterar man dem inte, man kan i redigeringen fixa bort dem till stor del, men det är ett problem man jobbar sig runt. (filma inte dumma grejer).
Det var vad jag hade att berätta idag, lycka till och kontakta mig gärna med flera frågor eller skriv dem här.