Annons

Torrskåp

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan

Jag funderar om det är ide att skaffa ett torrskåp för min kamera. Jag bor på Bali sä det är mycket fuktig luft.
Hur snabbt kan linserna/kameran ta skada av fukten?

Nu har jag utrustningen i en vanlig kameraväska. Jag har den dock i sovrummet så luften torkas ju alltid upp på natten då man sover pga luftkonditioneringen.

Tack tack

MVH Markus
 
Om temperaturen är konstant så bör inte luftfuktigheten göra nån skada, eftersom fukten då stannar i just luften. En kamera har ju inga delar som absorberar fukt, såsom trä eller dylikt.
Om kameran är några grader kallare än omgivningen så bildas dock snabbt kondens i fuktig luft, vilket inte är så bra. Hur det skulle gå till på Bali har jag dock ingen aning om. Det är väl inte direkt så att man inte använder datorer eller annan elektronik där, så varför oroa sig över just kameran? ;-)
 
Jag brukar alltid för säkerhets skull ha några sådana där små silica gel-påsar i kameraväskan.

De jag menar är de där små påsarna som nästan alltid ligger i kartongen när man köper elektronikprylar med texten "Do not Eat" på.

Vad påsarna gör är att suga upp fukt ur luften så att det inte ska bildas kondens.

Vet inte om det är nödvändigt, men det är ju en "gratis" extra-försäkring, så varför inte?
 
Att använda de små "gratispåsarna" med silica gel ger en falsk säkerhet.
Dessa påsar är avsedda och dimensionerad för en förseglad
förpackning som inte öppnas förrän de når konsumenten.
I en kameraväska som öppnas och stängs ofta blir de fort
mättade av fukt och fungerar inte längre.

Kristallerna går att torka och och återanvända.
Hörde om hur Mattias Klum torkade silica i stekpannan varje kväll
när han var i djungeln och fotade.

Så visst skulle det fungera med silicagel om man är
uppmärksam på detta.
Tidigare var silicagelet färgat så att det bytte färg när det
var mättat med fukt.
Hur det är i dag vet jag inte.
 
Kan ju tänka mig att linssvamp eller vad det kan tänkas heta på svenska trivs mycket bra i den varma fuktiga luften på Bali.

(Fungus är beteckningen som används på internet.)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.