ANNONS
Annons

Torkflæckar på negativ.

Produkter
(logga in för att koppla)

LEXrasta

Avslutat medlemskap
Jag hade inte något bra att torka av negativen med sist jag framkallade,så jag anvænde en ny disktrasa,men nu ser jag att det ær flæckar på negativen.
Hur tar jag bort detta på bæsta sætt utan att førstøra negativen.?

Har ni något bra tips på vad man kan anvænda till att torka av megativen med.!?

/Danne

Det enklaste är väl att skölja om negativen och sedan använda en svag "Photo-Flo" lösning i några sekunder innan filmen hängs till tork.

Om du absolut behöver "dra av" överskottsvatten (kanske behövs om man har kalkhaltigt vatten i kranen) så har jag kört med avtorkare från Paterson eller riktigt fint sämskskinn.

Näsfett

Jag hade inte något bra att torka av negativen med sist jag framkallade,så jag anvænde en ny disktrasa,men nu ser jag att det ær flæckar på negativen.

/Danne

Näsfett går också bra. Dra med ditt finger på näsan och dra av fettet som finns där och smeta ut på neget, simsalabin så är torkfläcken borta! Om du har något näsfett dvs...

Obs! Inget skämt.

Mvh Berit

Torkläckar på negativet.

/Danne
Hej!
Jag utgår ifrån att du menar torkfläckar och inte repor på negativet så är inte något näsfett någon lösning. Denna metod används när man har repor. Tetanal sålde tidigare ett medel för just repor -Photo Corrector.Tyvärr är det tydligen slut med den tillverkningen. Jag har själv två 30 ml i kemiskåpet.Om du använder denna metod med näsfett så kommer du att "vaxa" filmen så som du vaxar en bil.En film som skall lagas mot repor skall vara helt torr och gärna ha varit i rums temp under en dag.
Torkfläckarna gör du som så att du spolar på filmen i framkallningsdosan.Ställer dosan under vatten +20- +23 grader och sköljer.Kodaks Photo-Flo är ju ett medel för att ta bort ytspänningen och statisk elektricitet.Blandas 1+600.Den gör inte så mycket till för att få bort fläckarna.
Mitt råd är att inte använda något när du torkar filmen.Och absolut inte disktrassa, dessa ger oftast massa fibrer från sig. Nej den är nog bäst till diskning.En väl skölj film brukar inte lämna några vattenfläckar.Jag tar filmen i ena ända och "snärtar" till och vatten åker av vill jag lova. Sedan hänger jag in den i mitt torkskåp och stänger dörren. Har jag brottom så använder jag lite värme annar inte utn den får torka i rums temp. över natten.

Hej!
Jag utgår ifrån att du menar torkfläckar och inte repor på negativet så är inte något näsfett någon lösning. Denna metod används när man har repor. Tetanal sålde tidigare ett medel för just repor -Photo Corrector.Tyvärr är det tydligen slut med den tillverkningen. Jag har själv två 30 ml i kemiskåpet.Om du använder denna metod med näsfett så kommer du att "vaxa" filmen så som du vaxar en bil.En film som skall lagas mot repor skall vara helt torr och gärna ha varit i rums temp under en dag.
Torkfläckarna gör du som så att du spolar på filmen i framkallningsdosan.Ställer dosan under vatten +20- +23 grader och sköljer.Kodaks Photo-Flo är ju ett medel för att ta bort ytspänningen och statisk elektricitet.Blandas 1+600.Den gör inte så mycket till för att få bort fläckarna.
Mitt råd är att inte använda något när du torkar filmen.Och absolut inte disktrassa, dessa ger oftast massa fibrer från sig. Nej den är nog bäst till diskning.En väl skölj film brukar inte lämna några vattenfläckar.Jag tar filmen i ena ända och "snärtar" till och vatten åker av vill jag lova. Sedan hänger jag in den i mitt torkskåp och stänger dörren. Har jag brottom så använder jag lite värme annar inte utn den får torka i rums temp. över natten.

Ok.
Jag har beställt en plast grej från skandinavianphoto som man drar bort vattnet med.¨
Men jag ska testa det där med att snärta till filmen innan jag hänger den för torkning.
Vad exakt är det för torkskåp du använder? Något hemma mek eller nåt du har köpt just för att man ska torka film i.??

/Danne

Näsfett går också bra. Dra med ditt finger på näsan och dra av fettet som finns där och smeta ut på neget, simsalabin så är torkfläcken borta! Om du har något näsfett dvs...

Obs! Inget skämt.

Mvh Berit

OK... Låter ju som ett skämt men det funkar säkert.
Jag tror att jag hoppar över det knepet.

Men tack ändå!

/Danne

Vätmedel typ Kodaks Photo-Flo gör att ytspänningen försvinner och därmed rinner vattnet av lättare från filmen. Och det är just kvarvarande vatten som ofta orsakar fläckar på film. Att snärta till filmen är ingen garanti för att vatten inte stannar kvar. Om man inte heller använder surt stoppbad mellan framkallare och fix ökar risken för fläckar på filmens yta.

Nu är det ett bra tag sedan jag höll på men jag använde någon sorts vätmedel, typ Photo-Flo, i en sköljning efter den stora sköljningen. Jag hade också en gummiskrapa (Paterson?) som jag drog av överflödigt vatten med innan jag hängde upp filmen. Vätmedlet har jag för mig även gjorde filmen antistatisk så att den inte drog till sig damm.

Gummiskrapan kunde, i nödfall, ersättas med två hyfsat rengjorda fingrar (dock utan näsfett).

Vätmedlet gick också att ersätta i nödfall med några droppar diskmedel. På min tid så var diskmaskin inte så vanligt men nu har man ju sköljmedel i diskmaskinen och dett borde vara samma sak söm vätmedlet. Någon som testat?

Det finns ju en del fotokemikalier som går att ersätta med billigare saker som finns i köksskåpen eller på apoteket förutom sköljmedlet enligt ovan. Isättika i stället för stoppbad är ju en klassiker men se upp med spädningen. Jag köpte en liten flaska isättika på apoteket som räckte i många år.

---/Thomas

mina erfarenheter

Torkfläcker brukar bara vara att skölja om, eventuellt med lätt lätt massage med mjuka fingertoppar där detergenter i photo-flo smörjer (välklippta naglar och inga halvläkta sår och hårda hudkanter).

Squeegee (gummitångskrapa) övergav jag snabbt då jag tenderade skada filmen.

sista sköljningen brukar jag göra med photo-flo och batterivatten.

När jag strycker av vattnet med fingrarna tenderar det bli vatten kvar på filmen. I detta vatten tenderar dampartiklar i luften fastna. Det är inget problem med storformatsfilm då partiklarna är så små men för småbild är de mycket irriterande.

Jag har nu återgått till rent sämskskin maserats ordentligt mjukt i vatten och kramats ur ordentligt. Med sämskskinnet skadar jag inte filmen (drar jag två gånger med fingrarna tenderar jag skada filmen där emulsionen inte har vattenfilm kvar på sig efter första dragningen). Och ingen vattenfilm blir kvar vilket gör att ytskiktet av emulsionen torkar på nolltid (den är fortfarande mjuk och fuktig längre in förståss) och dampartiklar i luften fastnar inte.

Bladfilm är svår att torka med sämskskinn eller fingrar. Den brukar jag bara hänga på diagonalen så vattnet rinner längs kanten. Och på grund av den lilla förstoringsgraden så blir dampartiklarna som fastnar inte ett så stort problem. Tyvärr är jag inte ägare av ett helt dammfritt torksskåp.

Torkfläckar på negativ

Ok.
Jag har beställt en plast grej från skandinavianphoto som man drar bort vattnet med.¨
Men jag ska testa det där med att snärta till filmen innan jag hänger den för torkning.
Vad exakt är det för torkskåp du använder? Något hemma mek eller nåt du har köpt just för att man ska torka film i.??

/Danne
Hej Danne och Nils!
När jag skriver "snärta" så menar jag inte att det endast är lösningen.Och det gäller att inte stå där likt en klassisk cirkusartist med piskan i hand och hålla djuren på plats.Nej filmen skall behandlas med aktsamhet helt klart.Vad gäller mitt torkskåp så är det från ett proffslab som jag köpte för säkert mer än 20 år sedan.Jag har den uppfattningen att alla typer av "verktyg" för att få bort vattnet från filmen är bara till skada.
Nils din info är ytterligare bit i puzzlet "torkfläckar"!

Om man tror sig spara pengar genom att ersätta vätmedel med sköljmedel för diskmaskiner eller vanligt diskmedel vet jag inte? En halv liter Kodak Photo-Flo kostar 96 kr hos Photax. Spädes 1+600 enligt rek. Räcker med några få droppar i sista sköljvattnet i dosan före upphängning. Har bara behövt köpa ett par flaskor och är inne på min nyöppnade tredje sedan ca 1975-1980 (då jag köpte den första). Tycker inte det är speciellt dyrt, och ändå är jag smålänning. Vad en halv liter sköljmedel för disk eller diskmedel kostar vet jag inte, men de få ören jag ev kan spara på det är inte värt risken att ev få försämrad hållbarhet på mina negativ till följd av de kemikalier de kanske innehåller som kan vara negativa för filmen. Vätmedel däremot är utvecklat och enbart anpassat för filmen.

Om man tror sig spara pengar genom att ersätta vätmedel med sköljmedel för diskmaskiner eller vanligt diskmedel vet jag inte? En halv liter Kodak Photo-Flo kostar 96 kr hos Photax. Spädes 1+600 enligt rek. Räcker med några få droppar i sista sköljvattnet i dosan före upphängning. Har bara behövt köpa ett par flaskor och är inne på min nyöppnade tredje sedan ca 1975-1980 (då jag köpte den första). Tycker inte det är speciellt dyrt, och ändå är jag smålänning. Vad en halv liter sköljmedel för disk eller diskmedel kostar vet jag inte, men de få ören jag ev kan spara på det är inte värt risken att ev få försämrad hållbarhet på mina negativ till följd av de kemikalier de kanske innehåller som kan vara negativa för filmen. Vätmedel däremot är utvecklat och enbart anpassat för filmen.

Hej Nils!
Man behöver inte vara smålänning för att tycka att Photo-Flo inte är speciellt dyrt.Jag tro att mina flaskor har haft samma livslängd som dina .Jag är inte säkert att innehållet i sköljmedel för disk är så bra för film ,precis som du skriver.
Så något annat i anslutning till detta ämne. Dessa frågor kommer upp allt ofta. Jag undrar om det är möjligt att på FS ordna med "FAQ-system" där man hämntar in svar just sådana här frågor "baskunskaper".
Missförstå mig rätt!

Jo frågorna upprepas om och om igen och svaren finns om och om igen. Vad man kan rekommendera är att använda fotosidans eminenta sökfunktion på forumen. Sök t.ex på torkfläckar så finner man följande:
http://www.fotosidan.se/forum/search.php?searchid=140078
Annars kan jag rekommendera att skaffa Kodaks skrift Små Korn nr 35 från 1987. En svartvitspecial där allt man behöver veta vad gäller framkallning och kopiering behandlas på ett enkelt och pedagogiskt sätt. Speciellt de olika kemikaliernas funktioner. En annan mycket bra skrift är Kodaks publikation "Kodak Professionella Svart-vita Filmer". Den har några år på nacken men behandlar i princip allt man behöver veta i ämnet film och film-framkallning, utöver ingående data om deras egna filmer. Med dessa båda skrifter tror jag man kan hitta svaren på det mesta, så om man kan få tag i dom är de högst rekommendabla.

Jo frågorna upprepas om och om igen och svaren finns om och om igen. Vad man kan rekommendera är att använda fotosidans eminenta sökfunktion på forumen. Sök t.ex på torkfläckar så finner man följande:
http://www.fotosidan.se/forum/search.php?searchid=140078
Annars kan jag rekommendera att skaffa Kodaks skrift Små Korn nr 35 från 1987. En svartvitspecial där allt man behöver veta vad gäller framkallning och kopiering behandlas på ett enkelt och pedagogiskt sätt. Speciellt de olika kemikaliernas funktioner. En annan mycket bra skrift är Kodaks publikation "Kodak Professionella Svart-vita Filmer". Den har några år på nacken men behandlar i princip allt man behöver veta i ämnet film och film-framkallning, utöver ingående data om deras egna filmer. Med dessa båda skrifter tror jag man kan hitta svaren på det mesta, så om man kan få tag i dom är de högst rekommendabla.

Nils !
Som du skriver så finns det sökfunktion på forumet,men min tanke var att det skulle vara en särkild del som gav "rakt av svar" på frågor av tex torkfläkar och inte så mycket av ,förlåt mig näsfett och dito. Det gör bara att den som söker på frågan blir felinformerad. Det finns ett antal "givna" sanningar inom foto och det är dom som jag tänkte skulle finnas i FAQ. Att det finns ett antal bra böcker i frågan är också rätt. Utöver dom du räknar upp så finns det ett antal till. Svårigheten är idag att dom som nu kommer in i det "analoga gänget" kanske har svårt att få tag i dom. Att dom tex finns hos mig som en "analogtok" är ju en annan sak.
Frågan om filmavtorkare som varit uppe är också värd några rader:
Det har ju genom åren producerat ett antal olika sådana. Flera av dom har varit med ett så hårt gunmmi att dom mer varit gjorda att skrapa bilrutan på vintern med.Alltså far dom över filmen som en plog på en vår åker.Om man nu vill använda filmatorkare så skall alltså gummit var mjukt och att tvättar innan med mild tvållösning innan anvädningen.En annan sak är ju att vissa filmfabrikat inte "tål" en behandling med filmavtorkare.När det gäller sämskinn så är det väl där som med filmavtorkarna, det är höga krav på sämskinnet.
När jag skriver att Photo-Flo inte är enda lösningen på torkfläckar så menar jag naturligtvis att man skall använda det.
Vad gäller mitt torkskåp har de filter.

Gör en sista skölj med avjoniserat vatten.
RO-vatten
Batterivatten
Kondensvatten

Bara ett par exempel på bra och billigt vatten.

Torka...

Jag brukar använda en foto-svamp eller vad det kallas. Den har jag fuktat med ljumet vatten innan jag torkar av filmen. Mindre risk för repor vilket gummiskrapa kan ge. Jag köpte min på Photax. Innan det annväde jag två fingrar. Dushen får fungera som torkrum, funkar bra. Inga fläckar.

En liten droppe diskmedel i sista sköljvattnet. Gummiskrapa som stått en stund i skållhett vatten, mjukt gummi. Och till sist ett fint sämskskinn som legat i varmt vatten, väl urvriden.
Det är min metod och jag har aldrig haft några torkfläckar.

En droppe diskmedel i slutsköljen.
Häng filmen lätt på sniskan.
Om man råkar få en fläck på ngn film så skölj om just det negget som man vill kopiera.

Dra inget över filmen, en vacker dag blir det repor.

En bra gummiskrapa...

...är enligt min erfarenhet en med många torkblad, då man får fler drag i ett sas men då de två andra kommer direkt efter den första finns det fortfarande kvar en liten hinna vatten (som inte pärlar sig så mycket om man använder vätmedel) som gör att man inte skadar filmen lika lätt. Att låta gummit mjukna av värme har redan någon nämnt och detta är den enskilt största vinnigen som går att göra på området, det är en himla skillnad på varmt och kallt gummi!

Glöm inte att rengöra skrapan just innan, nått litet damkorn som landat sen sist du hade den framme kan göra en snygg linje längs hela din film!

Likaså bör man hitta ett sätt att dra av hela filmen i ett drag, jag tenderar att ha lite för korta armar ibland för mina 40-45 bilders rullar (laddar själv) så jag brukar behöva hänga upp rullen först och sedan dra av.

Dra inte av två gånger! Blir det lite klar så lita på att du har haft rent vatten att skölja i och att gummiskrapan var ren.

Bara min erfarenheter...varken mer eller mindre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar