ANNONS
Annons

Torkbok funkar bra till fiberpapper!

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Inhandlade häromdagen en sk "Photo Drying Book" fabrikat CPM Delta 1. Det är en torkbok för fiberpapper. Den har tjocka, syrafria ark och ett tunt, transparent, blankt smörpapperliknande blad emellan. Vattnet pressas ur de nysköljda bilderna med rullvals eller liknande. Sedan läggs de mellan arken i boken med bildsidan mot det tunna transparenta bladet. Jag lade lexikon som press över hela boken och bilderna torkade på ca två dygn och blev relativt plana. Jag läste också någonstans på nätet att man kan först lägga dom i 20 min mellan två sidor, sedan ett par timmar mellan nya och torra blad och sedan slutligen 8 timmar mellan några andra torra. Och jag tror nog att det kan vara en bra metod att få dom torra snabbare. Mellan samma blad tog det två dygn. För er som använder fiberpapper kan jag bara rekommendera denna bok som kan användas flera gånger, dock inte obegränsat. Jag köpte en i stl 11"x14" (passade för 30x40-papper om man inte använde hela papperet utan klippte bort lite av ena kanten) och ska även inhandla en för 40x50cm så småningom.
Hälsn, Nils.

Jag har fått tipset på fotoklubben att plana fiberpapper mellan tjocka skivor av syrafri kartong. Kartongen köpte jag på en Gallerix där man ramar in bilder. Fuktade kopiorna på baksidan efter att de luftorkat och sedan fick de ligga i press några dagar.
Skam att säga men jag har kört mycket med torkpress genom åren, vilket ur arkivsynpunkt givetvis är förkastligt.

Jag har alltid planat fiberbilder i buntar med bildsidorna mot varandra och syrafri kartong underst och överst. Detta när bildsidan är yttorr och lite fukt finns kvar i papperet. Före har de fått yttorka mellan rena frottehanddukar. Men torkboken gav faktiskt något mera plana bilder än detta som jag upplever det. I princip samma sak bortsett från att jag lade bilderna direkt i torkboken med press efter att vattnet pressats ur/dragits av med gummivals/skrapa. Är bilderna inte yttorra ska man inte lägga bildsidorna mot varandra men i torkboken finns ju det transparenta, blanka, smörpapperliknande papperet emellan och då kan man lägga i press direkt. Tror att det blir planare då.

Låter ju som en smidig metod. Kanske ska överväga fiberpapper iallafall.

Men hur är det med planheten framöver. Håller sig bilderna plana även om man inte monterar dem på kartong, om jag t ex bara vill ha dem löst liggande i nån typ av portfoliemapp? Eller buktar de sig under påverkan av rummets luftfuktighet?

(Det är inte meningen att jag ska dra iväg den här diskussionen bort från ämnet, länka gärna till en mer lämplig diskussion om ni kan.)

Har man en gång fått dom plana när de är torra tror jag inte att de buktar sig mera i vanlig rumsluftfuktighet. I fuktiga källarlokaler däremot kan de kanske bukta sig mera. Jag har 25 år gamla fiberbilder som legat omonterade i rumstemperatur och de är lika plana som när jag torkat dom för 25 år sedan. Men lika plana som RC-papper blir fiberbilder aldrig (förutom möjligtvis vid glanstorkaning i värmepress, fast då brukar dom böja sig i en båge istället). Vill du ha absolut plana bilder är det RC-papper som gäller.

Det är väl framförallt i torr miljö de buktar sig... låg luftfuktighet > gelatinet torkar ut > krymper > bildens kanter höjer sig. Eller?

Jag har inte testat, men hört detta resonemang från flera håll.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.