Graal
Avslutat medlemskap
Inhandlade häromdagen en sk "Photo Drying Book" fabrikat CPM Delta 1. Det är en torkbok för fiberpapper. Den har tjocka, syrafria ark och ett tunt, transparent, blankt smörpapperliknande blad emellan. Vattnet pressas ur de nysköljda bilderna med rullvals eller liknande. Sedan läggs de mellan arken i boken med bildsidan mot det tunna transparenta bladet. Jag lade lexikon som press över hela boken och bilderna torkade på ca två dygn och blev relativt plana. Jag läste också någonstans på nätet att man kan först lägga dom i 20 min mellan två sidor, sedan ett par timmar mellan nya och torra blad och sedan slutligen 8 timmar mellan några andra torra. Och jag tror nog att det kan vara en bra metod att få dom torra snabbare. Mellan samma blad tog det två dygn. För er som använder fiberpapper kan jag bara rekommendera denna bok som kan användas flera gånger, dock inte obegränsat. Jag köpte en i stl 11"x14" (passade för 30x40-papper om man inte använde hela papperet utan klippte bort lite av ena kanten) och ska även inhandla en för 40x50cm så småningom.
Hälsn, Nils.
Hälsn, Nils.