ANNONS
Annons

Torka filmen efter skölj - tips.

Produkter
(logga in för att koppla)

dobos

Aktiv medlem
Hej på er.
Jag lyckas inte bra med att torka/skrapa av filmen efter sköljen. Jag kör med lite diskmedel (wheting agent) och försöker dels med en sån där skrapa som ser ut som en häftapparat, dels med sämskskinn som jag hört ska vara bra. Men filmen glider inget bra i någondera fallat, det hackar och blir bara fult. Sämskskinnet fastnar som klister i filmen och luddar dessutom en aning. Vanliga papper och tyger luddar som bara den. Vissa drar mellan fingrarna, men huden är ju alltid lite fet, så det vill jag inte riskera.

Tips, hur gör ni?
 
Jag kör med sämskskinn, tricket är nog att fukta skinnet ordentligt före, klämma åt lagom stadigt över hela negativytan och dra med jämn fart... kanske. Jag brukar då lyckas rätt bra.

Per
 
Jag prövade filmskrapa och upplevde den jobbig. Svårt att dra jämnt utan att den hackade till någonstans typ.. Slopade den och har kört med fingrar åren efteråt och aldrig haft problem.
 
Vätmedel i sista sköljningen, skakar ur så mycket vatten som möjligt ur dosan och hänger upp för tork. Brukar funka bra :)
 
Risken med skrapor och fingrar etc. för att i vått tillstånd dra av filmen efter sköljning är att man repar den. Ett enda dammkorn som kommer emellan kan ge synliga repor i den känsliga emulsionen. Jag har i 25 år använt speciellt vätmedel med en liten del alkohol i (alltså inte diskmedel) och har aldrig fått några torkfläckar på filmen. Vi har dock inte särskilt hårt vatten eller kalkhaltigt här och då kanske det är problem med det? Man droppar några få droppar i sista sköljvattnet. Stäng dock av kranen innan du droppar i och lyft sedan några gånger på pelaren i dosan så att filmen blir ordentligt genomsköljd av vattnet med vätmedlet innan du hänger upp den. Obs att filmen inte ska sköljas av i vatten utan vätmedel före upphängning!
 
Ok - jag tycker det borde bli fläckar om jag bara hänger filmen efter vätmedel, men jag kan prova på en testfilm (eller helt enkelt lita på er erfarenhet :)). Det bästa vore ju att slippa dra i filmen över huvud taget. Den där Kodak Photo-flo, är det inte bara utspädd diskmedel (mjukgörare) fast med mycket högre literpris?

//Lasse
 
Diskemdel är gelatinlösande, kan påverka filmen.

Även om vätmedel är dyrt blir årskostnaden obefintlig. man skall ju späda den korrekt och inte ”dutta” på känn.

Jag kör med vätmedel och drar av med fingrarna (fuktade). Repor? Nej.
 
Brukar köra med vätmedel och sedan dra av filmen med en sönderklippt svamp av bättre sort (en som har vattenuppsugande egenskaper, inte svamp-från-Holland-i-påse-sorten) ;)
 
Jag har en 250ml flaska koncentrerat vätmedel som jag haft i 15-20 år och den är inte slut än. Behövs bara ett par, tre droppar. Kommer inte ihåg vad den kostade då. Vet inte fabrikat för det mesta av texten har nötts bort men jag kan se att det står: "Farligt att förtära! Innehåller mindre än 3% etanol"
 
Timpapa skrev:
Brukar köra med vätmedel och sedan dra av filmen med en sönderklippt svamp av bättre sort (en som har vattenuppsugande egenskaper, inte svamp-från-Holland-i-påse-sorten) ;)

Ja, om man inte tagit psykadeliska bilder och vill att de ska få lite mer magic touch, lixom. ;-)
 
Gelatinlösande ..
Ja det verkar logiskt med tanke på diskning...

Jag kör med Yes diskmedel.
En droppe i en bunke med vatten.
Tar den sköljda filmens ändar i var hand och drar den genom vattnet och håller upp den i 45 grader. Hängs sedan, utan att dra av ngt vatten, lite snett så att vatten inte skall rinna längs med hela filmen utan rinna ut i perforeringen.

Funkar bra. Visst händer det att en droppe ibland torkar på fel ställe med det är bara att skölja om.
En nackdel är att filmen vrider sig mer när jag hänger den snett men det plattar till sig i negativpärmen efter ett tag.
 
Svamp från Holland och etanol, låter som vi börjar falla in på andra saker? Har visserligen tagit en gammaldansk men så snurrig blev jag väl ändå inte..............?
 
Vätmedel i sista sköljen, och sedan rent fuktat sämskskinn bara på blanka sidan av filmen( Alltså ej någon torkning av emulsionssidan!!!!)
 
Jag börjar luta åt proffsigt vätmedel och en natursvamp (sån där de fiskar i medelhavet, inte hollänsk) av bra kvalitet. Jag tror svamp har bättre glid än sämskskinn.

Sickan i Jönssonligan: "Finskt sämskskinn - det sämskaste som finsk" Hö Hö!

//Lasse
 
Jag gör slutsköljen i batterivatten. Filmen får ligga i batterivattnet några minuter så kalket hinner lösas ut.

Sen får filmen torka i det här Ikeaskåpet med forcerad och filtrerad lufttillförsel. Jag drar inte av filmen överhuvudtaget.
 

Bilagor

  • tork.jpg
    tork.jpg
    11 KB · Visningar: 242
Hej

Jag gör som ovan men använder mig av RO-vatten (omvänd osmos) istället.
Har aldrig fått några fläckar pga intorkning.

Calle
 
batterivatten

Jag slår/skakar av så mycket vatten som möjligt från spiralen. Därefter sätter jag tillbaka den i dosan, fyller på med batterivatten , lägger i en liten bit sämskskin (syntetiskt). efter någon minut kramar jag ur skinnbiten och (ungeför) rullar den run ett finger och drar blanka sidan av filmen över figret, jag drar två gånger
och sedan är filmen nästan helt torr på blanka sidan. Emulsionsidan rör jag aldrig, någonting i emulsionen gör att det inte blir några droppar som torkar in.

Jag brukar återanvända batterivattet ett par gånger.
 
Jag kör med destillerat vatten i sista sköljningen.
Undvik skrapa,jag har förstört några negativ med denna metod.
 
Jag kör sista sköljet i vanligt vatten med tre fyra droppar Ilfotol wetting agent, ca 1 minut. Sedan tar jag ur spiralerna, öppnar dem, hänger upp filmen i badrummet. Tar fram min magiska natursvamp (nej, den går inte att röka) som jag köpt hos min fotohandlare, blöter ner den ordentligt i ljummet vatten och kramar ur. Torkar filmen försiktigt på bassidan. Jag har torkat på emulsionssidan av misstag (Lucky film utan markeringar) och inte haft några problem. Jag upplever mina filmer som rena och fina och har inga problem med kalkfläckar eller damm.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.