Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

torka fiberpapper

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
har kommit över en låda ilfobrom fb, och det är ju kul, men marigt att få kopiorna plana när de torkar. jag har ingen press, utan kör med tunga böcker. men vad ska man lägga mellan böcker och fotopapper? testade akvarellpapper, men det klibbade fast och förstörde bilderna. testade glasskivor, men de klibbade också fast och gav en ful yta när jag tog bort dem.
vill inte lägga pengar på någon riktig tork/press just nu, så vad är då den bästa torkmetoden?

Jag vet inte om denna metod är den bästa men den är enkel och ytan blir snygg med blankt fiberpapper. Jag hänger de sköljda kopiorna på tork någon timme med en klädnypa i hörnet. Om man vill kan man försiktigt dra av vattnet med en gummiskrapa eller rulla av med en vals. Därefter lägger jag dem plant mellan rena frottéhanddukar (ej på varandra) över natten. På morgonen samlar jag sedan bilderna i en bunt och lägger dem med bildytorna mot varandra, placerar bunten mellan två syrafria kartongskivor och lägger sedan ett antal lexikon över. Låter ligga så minst en dag och sedan är de tillräckligt plana för att kunna monteras i passepartout.

Låter papperna torka hängandes med klädnypa. Lägger den torra bilden med emulsionen ner mot en syrafri kartongbit - fuktar en diskhandduk och stryker (pressar) på baksidan. Alldeles utmärkt förfarande och eg, samma som en torkpress.

När fotoklubben hade eget labb och lokal hade vi en stor elektrisk torkpress och då brukade jag lägga de valsade bilderna med bildsidan mot duken istället och fick då en vacker och inte så spegelblank yta. Nackdelen med värmetorkpressen var dock att fibrerna i papperet vid torkningen "krympte" olika mycket på olika håll och därmed fick man en bild som buktade trots att den var slät och utplanad. Jag provade då olika sätt och kom fram till att den snabba värmen gav mycket mera buktning än om man torkade långsamt och därefter lade i press. Använder därför numera aldrig värme vid torkning av fiberpapper. Men kanske funkar din metod Eva, med strykjärn och uppfuktning efter torkningen?

eva, behövs det inte mer tryck? ett fiberpapper som har fått torka helt är ju väldigt krökt. finns det risk att emulsionen fastnar i kartongen?

Jag låter bilderna torka helt, och sedan fuktar jag dem lätt på baksidorna och lägger dem bildsida mot bildsida under press i ett par dagar. Då blir de plana.

Bildsidan får inte vara fuktig, då klibbar de ihop.

När jag på den gamla tiden fick lära mig torka papper så skulle man lägga bilden på en väl rengjord glasskiva, en tjock en. Bildsidan mot glaset och sen med en vass gummiraka dra bort vattnet. Men aldrig på bildsidan.
Därefter las bilden in i ett torktorn för att torka. Någon dag efter fuktade vi baksidan med en blomspruta och la bilderna tillsammans skikt mot skikt i en press. Man kan lika gärna använda en hög med tunga böcker som tyngd.
Men aldrig hänga upp ett fiberpapper med klädnypor för då krollar sig bilden rejält.

Ett torktorn är en ställning av trä eller metall med utdragbara ramar med hönsnät i. På dessa ramar la vi bilderna för att lufttorka. Blankt papper får en väldigt fin yta på detta sätt.
Minns också att vi använde en sån här vattenurkramare som man hade i tvättstugor för att pressa vatten ut handukar eller lakan.

För att få högblanka bilder eller för att det är bråttom så är det bara torkpressen som duger. Men då gäller det att plåtarna är nya samt väl rengjorda med rödsprit.

Var det ruskigt bråttom att få fram en bild så värmde vi kemin till 45 grader, minns inte helt, och körde med trumsköljen och 30 sek fix. Det gick ju alltid att ta fram en ny bild senare.
Så här gjorde vi på tidningen då.

Tror att det beror på handlaget vad det gäller resultatet med strykjärn. Fuktig inte Blöt handduk och runt medelvärme. Jag har börjat lägga en bok ovanpå medan bilden kallnar. Testade en gång med att lägga fuktat linnetyg över bilden och strök framsidan, fick en mycket häftig struktur men var lite nervös då jag inte visste hur bilden skulle reagera.

svårare än jag hade trott

ok, framställde några kopior igår.
att hänga dem på tork direkt efter sköljen visade sig vara farligt. vattendroppar stannade kvar på papperet och ledde till fula knölar när de torkade. jag sköljde dem en kort stund och pressade sedan ut vattnet med en vals. hängde upp dem igen. efter en timme lade jag dem bildsida mot bildsida i press mellan tunga böcker.

kikade på dem i morse och kunde konstatera att de var ganska plana, men liksom lite böljiga, som vågor. varför blev det så? lade jag dem i press för tidigt?

gick sedan lös på en av kopiorna med strykjärn. pandemonium! den krullade sig bara ännu mer, och såg ut som den aldrig hade legat i press. då hade jag ändå först fuktat baksidan.

ska göra ett försök till idag, där jag låter dem torka längre och sedan fuktar baksidorna innan jag lägger dem i press. hoppas att det ger bättre resultat.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto