Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Topspecad MacBook Pro 15" - vad får man för 30.000kr?

Produkter
(logga in för att koppla)

antontiilikainen

Aktiv medlem
Är tvungen att köpa ny dator, och är såklart sugen på en laptop för flexibilitetens skull. Men är en 15" MacBook Pro med allt det dyraste innanför skalet värd sitt pris? Vad kan man förvänta sig för prestanda? Jobbar med 24mp raw-filer, ofta tre eller fyra exponeringar som läggs ihop med lagermasker plus en hel del justeringslager osv. Gillar att använda Lightroom för framkallning men gör allt "pill" i Photoshop. Kan jag göra detta i ett rasande tempo utan lagg om jag lägger ca 30.000 på en laptop eller är det bara att sluta drömma?

Vore oerhört tacksam för era erfarenheter av MacBook Pro, både de toppspecade och de något mer plånboksvänliga versionerna, vill veta vad de klarar av helt enkelt.

Den som förvandlar detta till en Mac VS. PC tråd får en bajsmacka på posten.

MVH
Anton

Jag kör en toppspecad MB Pro 13´ för ungefär samma pengar.
Väljer du 15´får du väl ytterligare prestanda.

Jag trodde väl eller hade hoppats på att allt nu skulle gå lekande lätt och att maskinen i princip bara skulle gå på tomgång men det gör den inte utan så fort det blir lite stressigt så går tempen upp och fläkten sätter fart. Inte lika svettigt som på min MB air men heller inte så enkelt som jag hade hoppats på. Förväntningarna självklart ställda i förhållande till priset, dvs högt! :)

Bilagor

• mbp 13.jpg
    mbp 13.jpg
    39.6 KB · Visningar: 41
Fast en toppspecad MBP 15" har väl en 4-kärning i7 - tror bara den är 2-kärnig på 13" (om det nu hjälper vid bildredigering). Dessutom har den idag 32GB RAM och ett separat grafikkort. Så lite högre prestanda får man med en verklig toppspecad 15" för 30.000:- ändå. Hur betydelsefullt det är kan jag inte svara på. Kör själv en MBP 15" i7 8GB RAM iris grafik men bara lightroom och inte lager med 16mp utan problem men det är inte samma sak.

Fast en toppspecad MBP 15" har väl en 4-kärning i7 - tror bara den är 2-kärnig på 13" (om det nu hjälper vid bildredigering). Dessutom har den idag 32GB RAM och ett separat grafikkort. Så lite högre prestanda får man med en verklig toppspecad 15" för 30.000:- ändå.
.

jepp det stämmer, alltså bör en toppspecad 15´göra jobbet bättre än dito 13´men hur stor skolland det gör i praktiken vet kanske någon? Sen är ju LR trögt i vissa funktioner ändå, oavsett datorns kapacitet. tänker på exporten från RAW till jpg, tar ju en evighet....

jag resonerade så här att om jag köper en toppspecad modell så behöver jag inte ångra mig för att jag snålade utan får då konstatera att bättre än så här blir det inte just nu. :)

jag resonerade så här att om jag köper en toppspecad modell så behöver jag inte ångra mig för att jag snålade utan får då konstatera att bättre än så här blir det inte just nu. :)

Precis det jag tänker också, men måste såklart försäkra mig om att det bästa är tillräckligt bra ;)

Vill ju som sagt väldigt gärna kunna ha en laptop men räcker inte prestandan till så blir jag tvungen att köpa en stationär, typ iMac. Minsta lagg känns som jordens undergång när man har 60-100 bilder att redigera på en kväll.

Största anledningen till att jag vill ha en bärbar är för att kunna jobba lite on-the-go när man har luckor och ha lite färre bilder kvar att göra när jag kommer hem.

Förresten, någon som har koll på hur mycket skillnad grafikkortet gör vid bildbehandling? Tänker på att den dyraste har ett mer avancerat kort än den näst dyraste, men processorn känns någorlunda likvärdig, fyrkärnig med boost upp till 4 GHz. Är det overkill med det saftigaste grafikkortet när man enbart pysslar med stillbild?

Jag har denna Mac Book Pro och det fungerar utmärkt med Lightroom CC och Photoshop CC. Denna dator kostade inte alls så mycket. Jag är en aktiv amatör.
El Capitan
13 tum Retina början av 2015
2,7 Ghz Intel Core i5
8 i RAM
SSD
/T

Jag har denna Mac Book Pro och det fungerar utmärkt med Lightroom CC och Photoshop CC. Denna dator kostade inte alls så mycket. Jag är en aktiv amatör.
El Capitan
2,7 Ghz Intel Core i5
8 i RAM
SSD
/T

Hur pass stora filer jobbar du med? Undrar också över hur mkt lager osv du använder, det är ju då det börjar bli knivigt ofta, med många lager.

Upplever du några fördröjningar alls? När i så fall?

MVH
Anton

Välj 1TB SSD

Ifall du kör på en Macbook Pro 15" så välj en 1TB SSD, 2.5ghz processorn räcker gott men utrymme sinar snabbt. Visst den kostar då 33 tusen men tror du kommer ha datorn längre med en 1TB SSD.

Ifall du kör på en Macbook Pro 15" så välj en 1TB SSD, 2.5ghz processorn räcker gott men utrymme sinar snabbt. Visst den kostar då 33 tusen men tror du kommer ha datorn längre med en 1TB SSD.

Utrymme ser jag inte som ett bekymmer, lagrar i princip ingenting i datorns hårddisk, använder externa för det. Planerar bara att ha de senaste bilder lagrade på datorn för snabbhetens skull och en thunderbolt-disk för äldre bilder plus backupdiskar.

Om nu inte disken påverkar prestandan på annat sätt? Kan definitivt hålla mig med 500GB utrymme annars.

Idag nyttjar LR inte grafikkortet mer än för ett par funktioner i framkallningsmodulen.
Läs hur de har tänkt här: https://forums.adobe.com/thread/1828580

Kortfattat så tror Adobe att mer och mer funktioner kommer köras genom grafikkortet i framtiden eftersom den är snabbare än processorn.

Skillnaden mellan 2.5 och 2.8 är inte stor. De (och 2.2:an) får 13214, 14348 resp 14654* Geekbench 3 poäng (hur snabb processorn kan jobba på datorn).
Är det värt 2200kr? Nej, inte om du frågar mig.

Större SSD brukar vara lite snabbare, men det är inte med en faktor på 2 som 500GB och 1000GB som skiljer sig åt.

Fast en toppspecad MBP 15" har väl en 4-kärning i7 - tror bara den är 2-kärnig på 13" (om det nu hjälper vid bildredigering). Dessutom har den idag 32GB RAM och ett separat grafikkort. Så lite högre prestanda får man med en verklig toppspecad 15" för 30.000:- ändå. Hur betydelsefullt det är kan jag inte svara på. Kör själv en MBP 15" i7 8GB RAM iris grafik men bara lightroom och inte lager med 16mp utan problem men det är inte samma sak.

32GB sitter du ich gissar? Länka gärna till en MacBook retina 15tummed 32gb minne

El Capitan
2,7 Ghz Intel Core i5
8 i RAM
SSD
/T

Jag jobbar mest i Lightroom Cc med Raw-filer på 20-25 mb. I Photoshop CC med ibland 5-6 lager. Jag lagrar allt på extern disk. Startar lightroom från samma externa disk. Backup på ytterligare tre externa diskar.

Har en
MacBook Pro (Retina, 13-inch, Early 2015)
Processor: 3,1 GHz Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz
Ram: 16 GB 1867 MHz DDR3
Grafik: Intel Iris Graphics 6100 1536 MB
Hårddisk: 128gb

Använder Photoshop, lightroom och fcpx aktivt och känner att det flyter på bra! Är hur nöjd som helst med datorn och jag gav 19.5k för det nu i våras.. ( Dock till salu nu;) )

Sitter med fullspeccad MBP15 (dock nu två år gammal, även om inte mycket hänt sedan dess).

Den ersatte en bärbar HP workstation och har fungerat bra till stackning av 60 bilder med lager. Visst får den tänka lite, men inget som stör.

Använder flera stora program samtidigt som t.ex. LR, PS, Solidworks, Word, Excel osv. Tror jag haft som mest 30 olika tunga filer uppe samtidigt och låtit den göra renderingar och andra uppgifter i bakgrunden.

Har en
MacBook Pro (Retina, 13-inch, Early 2015)
Processor: 3,1 GHz Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz
Ram: 16 GB 1867 MHz DDR3
Grafik: Intel Iris Graphics 6100 1536 MB
Hårddisk: 128gb

Använder Photoshop, lightroom och fcpx aktivt och känner att det flyter på bra! Är hur nöjd som helst med datorn och jag gav 19.5k för det nu i våras.. ( Dock till salu nu;) )

Är skälet att den saknar något? Vad?

Jag är oxå sugen på en rejäl julklapp åt mej själv...

Hej Karl

Ja, jag funderar starkt på specen Macbook Pro 15" Retina med 2,2 processorn och 512 i minne, plus en del kringutrustning som väska, separat CD-läsare, trådlös mus, Microsofts Office-paket osv. Och hamnar då på ett slutpris hos Grafit / M store på ca 29 papp give or take.
Photoshop CC+Lightroom måste jag ju tydligen köpa själv därutöver.

Mycket pengar iofs - men är det en vettig satsning? (därefter funderar jag på att kassera min gamla DORO-pensionärsnalle och skaffa en hyfsad iPhone som komplement...när jag också har Blåtand bl a i i bilen)
Och i Framtiden slippa köra dels en stationär W7-PC, dels en 8 år gammal Dell laptop PC med XP op-system...

- ett problem som allt oftare uppstår - vilka bilder har jag på vilken dator?, eller finns den sökta bilden på ingen av mina datorer eller externa hårddiskar samtidigt som jag har onödiga dubbletter av andra bilder på flera ställen...

Please advise!
/B

Har en 15" i7, 16 gb ram. "budgetmodellen" fast mid 2015. Jag tycker det flyter riktigt bra. Lightroom är inga som helst problem. Gör man jobbiga saker i Photoshop så arbetar processorn ordentligt, men det tycker jag att jag kan stå ut med för det är inte särskilt ofta. Så länge man har ordentligt med ram och en ssd-disk är det inga problem att arbeta i lightroom. har själv en A7r så filerna är 36 mpix.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar