Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Topca blixt till Canon 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

aj.

Medlem
Hej,

Jag fick nyligen en gammal blixt av märket topca 330 COS i handen. Då jag verkligen behöver en tog jag tacksamt emot den. Nu blev jag dock lite tveksam till om jag kan/vågar använda den.

Enligt uppgift ska den fungera med Canon Eos kameror. Den passar i blixtskon men jag blev osäker på hur min 350d kommer att reagera på den då jag inte har en susning om vilken strömstyrka den använder, har ingen voltmätare. Undrar nu om någon här har erfarenhet av denna blixt eller liknande också om ni tror att jag vågar testa den utan risk
för kameran.

hälsar
Andreas

Du kan använda blixten "manuellt", men den kommer inte att fungera med E-TTL 2 automatiken, dvs kameran kan inte styra ljusmängden från blixten.

Ja jag misstänkte att E-TTL funktionen inte skulle fungera, men om du tror att jag fortfarande kan använda blixten manuellt kan det vara värt ett försök tills jag får råd att skaffa en annan.Jag var mest orolig för att kameran skulle kunna ta skada, men det verkar inte föreligga någon risk för detta så som jag tolkar ditt svar. Ska göra lite tester så får vi se hur det går!!

Tack för hjälpen

Jag kan inte tänka mig att det är någon risk att kameran skadas på något sätt. Jag har tidigare själv använt denna blixt med en 350D.

Det är en fin blixt med en hel del inställningsmöjlighter. Mitt bästa tips är att testa och träna, du lär dig ganska snabbt hur du kan använda den på bästa sätt. Jag köpte ursprungligen min blixt för att användas med en anlog EOS 620. Där fungerade den perfekt med automatik, men tyvärr alltså inte med en modern digitalkamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar