Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokina-objektiv från USA

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Den här frågan har säkert varit uppe massor med gånger förut, men jag letar dåligt.

Jag är sugen på att köpa ett Tokina-objektiv, och har möjlighet att göra det snart i USA. Det tycks bli väsentligt billigare än att köpa det i Sverige, även om man räknar in svensk moms. Kruxet är garantin. Jag har ännu inte lyckats lista ut om Tokina har någon världsgaranti, men det ser ärligt talat lite mörkt ut.
Den lite luddiga frågan är: typ hur ofta är er erfarenhet att objektiv går sönder, och när de gör det på ett typiskt sätt (inte vet jag vad som brukar hända, kanske autofokus pajar), går det att säga något om vad de typiskt kostar att laga?

Om det är ovanligt att objektiv går sönder första året eller så kanske det är en chans värd att ta att skaffa det utan garanti, tänker jag. Men man ska inte vara dumsnål.
 
Generellt sett, utifrån vad jag har läst på detta forum och andra internetsidor är att problem oftast uppstår med 3epartobjektiv. Främst fokusproblem, inte nödvändigtvis att den lägger av, men fel kalibrering från fabrik t.ex.

Jag har ingen erfarenhet av Tokina själv, och alla gluggar jag ägt har varit inne hos canon för kalibrering. Om du inte kan skicka in dina kamerahus och optiken för kostnadsfri kalibrering i Sverige skulle jag dra mig från ett köp personligen. Hur stora dessa problem är, hur många som föreställer sig att de har problem som i verkligheten inte finns och hur många som köper original och har inställningen att det inte behövs kalibrering pga. det vet jag inte, och det tror jag inte att någon vet.

Tycker att du ska veta att risken finns, och att den troligare är större än att objektivet skall gå sönder.
 
tokina

Den här frågan har säkert varit uppe massor med gånger förut, men jag letar dåligt.

Jag är sugen på att köpa ett Tokina-objektiv, och har möjlighet att göra det snart i USA. Det tycks bli väsentligt billigare än att köpa det i Sverige, även om man räknar in svensk moms. Kruxet är garantin. Jag har ännu inte lyckats lista ut om Tokina har någon världsgaranti, men det ser ärligt talat lite mörkt ut.
Den lite luddiga frågan är: typ hur ofta är er erfarenhet att objektiv går sönder, och när de gör det på ett typiskt sätt (inte vet jag vad som brukar hända, kanske autofokus pajar), går det att säga något om vad de typiskt kostar att laga?

Om det är ovanligt att objektiv går sönder första året eller så kanske det är en chans värd att ta att skaffa det utan garanti, tänker jag. Men man ska inte vara dumsnål.

Jag har ett Tokina 12-24 som jag är nöjd med. Men efter ett år och 11 månder inträffande ett fel med fokuseringen. Jag lämnade in objektivet till detalisten och åberopade Tokinas två åriga garanti, vilket framgår av garantidokumentet som medföljde. Efter otaliga brev med återförsäljaren blev objektivet reparerat kostadsfritt av Tokina. Reparationen skulle kosta ca 2200kr. Så kolla om Tokinas internationella garanti gäller vid köp från USA. Jag tror det knappast.
 
Saken har utvecklat sig en smula - Tokina verkar inte ha någon fungerande världsgaranti, så bland annat därför lutar jag åt Tamron i stället. De verkar ha det.
Det handlar om makroobjektiven, 100 resp 90 mm, för Nikon. Jag har inte uppfattat att Nikon själva har någon riktigt fullgod kandidat (med hänsyn taget till pris) där.

Och det där med fokusfel... jag försöker att inte tänka på det! :) Känns som en grej där det är lätt att se spöken, även om jag inte förnekar att problemet finns. Lite som att lyssna efter gnissel och gnek på bilen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.