Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokina Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

spotmatic

Aktiv medlem
Någon som vet om det finns någon test att kika på till en Tokina AT-X M 100/2,8 PRO Macro D?
Jag ska skaffa mig ett macro under våren.
Canons 100 macro och Tamrons 90 macro, är ju kända för goda testresultat resultat. Som jag också kan tänka mig att införskaffa.

MVH Greger.

Martin och Robert. Tack för dom intressanta länkarna. Det blir något att grunna på det här. Båda verkar vara riktigt skarpa objektiv.
Som nämdes, så verkade båda ha lite K.A. Dock lite mer hos Tokinan. Men vid nedbländning så blev det betydligt mindre K.A. eller helt borta hos båda objektiven. Tokinan behövde bländas ner ett snäpp till. Detta vid en snabb överblick. Jag ska kika nogrannare sen.

MVH Greger.

Senast ändrad:
Tack Magnus för länkarna.
Jag lutar nog åt Tokinan också. Då folk som har den lovordar byggkvaliten och att skärpan är på topp liksom den är det på dom båda andra också. Har inte hört något gnäll om autofokusen heller.Motljusskydd följer med.
Jag äger ett gammalt Tamron macro 90/2,5. Och det är bra, inget plast utan består gummiklädda metallrör. Det ska jag ha kvar och använda när jag kör Velvia ihop med min gamla Pentax.
Att Canonen är dyr. Men den är också lite mer en teknisk skönhet med innerfokus och usm motor.
MVH Greger.

Jag tycker förresten att det ser ut som att Tokinat har lite trevligare bokeh, men det är inte mycket skillnad. Kollar man på bilderna på staketet så har Tamron lite mer "donuts", det vill säga att ljuspunkterna är ringformiga.

Jag skulle snarare säga tvärt om. Kanterna på oskärpecirklarna är tydligare markerade på tokinabilderna, men skillnaderna är små.

Man luras lite av att oskärpecirklarna är större på Tokinan åxå, tack vare att det är kortare skärpedjup på de bilderna.
Tokinabilderna är åxå, av någon anledning, aningen ljusare.

Edit: Perspektivet blir ju åxå lite annorlunda med tokinan, vilket åxå gör att man blir lite lurad.

Senast ändrad:
Jag ska nog gå och lägga mig. Perspektivet blir ju inte alls annorlunda. Det enda som skiljer är ju utsnittet.

Bokeh är en smaksak, om den ska man inte tvista.
Men båda ger en behaglig snygg bokeh. Men när jag lägger staket bilderna brevid varandra på skärmen. Så tycker jag att Tokinans bokeh är lite behagligare för ögat.
Lite förvånad över att det är så förhållandevis stor skillnad mellan bilderna trots den lilla skillnaden på brännviden.
Tokinans bilder är som sagt tidigare lite för ljusa. Vet inte varför. I den tyska länken är ju Tokinans bilder snygga.

Jag var tvungen att kolla igen... Jo, jag tycker fortfarnde att Tamron har lite ljusare oskärpecirklar utåt kanterna (kolla bild 2 och 3 uppifrån), men det är verkligen inget att bry sig om alls. Skillnaden är väldigt liten, och man luras som sagt lite av de olika skärpedjupen även om man bara tittar på detaljerna i oskärpan.
Att Tokinats bilder blir ljusare är ju bara en fördel, då det betyder att man kan exponeringskompensera nedåt för lite kortare tider om man vill det. Klart att två objektiv från helt olika tillverkare inte ger exakt samma exponering.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto