Annons

Tokina AT-X M100/2,8 Macro 1:1 sällan omnämnt

Produkter
(logga in för att koppla)

plåtson

Avslutat medlemskap
Hej!
Finns det någon här på Fs som kan ge positiva som negativa synpunkter på Tokinas macro som nämns i rubriken. Har läst de trådar som finns i"KÖPRÅD" men kan inte finna detta objektiv omnämnt när dylika macroobjektiv stöps å blöts. Det macro som oftast förespråkas är ju Tamron SP90.
Har funnit ut att Tokinamacrot även passar på ff-kameror vilket syns mig som en fördel i framtiden vid ev senare försäljning.
CyberPhoto toppklassar Tokinat, Tokina brukar ju även innebära bra mekanisk kvalitet, ser också att det har bländarring, kan knappast vara fel.
Tänkt att användas på en Canon 40D!
 
Tidningen FOTO har haft flera genomgångar av makrozoomar så kolla igenom gamla nummer. Tokina har fått fina omdömen för både skärpa och byggkvalitet. Kör man Nikon får man tänka på att den inte har inbyggd AF motor. Sedan är uppfattningen om MF/AF omkopplaren blandad då det kan vara lite knepigt att dra den mot sig för MF för vissa. För makrobruk är alla makro skarpa f u Nikkor 85/3,5 AF-S DX som inte blir toppen ens nedbländad. Skillnaderna mellan makrogluggar rent optiskt är f ö små och skillnaden blir ännu mindre i praktiken då makrobilder oftast tas rejält nedbländat. Skall man ha det till porträtt skiljer nog oskärpeteckningen (bokeh) mer och för detta får man nog prova sig fram. Det jag vet om övriga egenskaper är att Sigmas gamla 105/2,8 drar åt gult medan Tamron 90 och Sigma 70 är mer neutrala liksom originalmärkena. Ser man det eller bryr sig - det får man själv avgöra.
 
Photozone

Hej!
Finns det någon här på Fs som kan ge positiva som negativa synpunkter på Tokinas macro som nämns i rubriken. Har läst de trådar som finns i"KÖPRÅD" men kan inte finna detta objektiv omnämnt när dylika macroobjektiv stöps å blöts. Det macro som oftast förespråkas är ju Tamron SP90.
Har funnit ut att Tokinamacrot även passar på ff-kameror vilket syns mig som en fördel i framtiden vid ev senare försäljning.
CyberPhoto toppklassar Tokinat, Tokina brukar ju även innebära bra mekanisk kvalitet, ser också att det har bländarring, kan knappast vara fel.
Tänkt att användas på en Canon 40D!

Testad på EOS 8MP:
http://www.photozone.de/canon-eos
 
Jag har ett Tokina med Nikonfattning och använt det på både DX och FX, jag är väldigt nöjd med objektivet, både bildmässigt och byggnadskvalitet. Jag har inga planer att byta ut det

mvh Lars
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.