Huh?..
"Due to the f2.8 aperture, I suppose, and to the loooong DOF, it focuses pretty dead on the spot all the time."
Den har ju inte f2.8 ???
Dessutom blir jag lite fundersam när han skriver all metal with rubber rings. När jag kände på objektivet nere på Photokina, så var min första reflektion - oj, vad lätt det var. Min andra reflektion var att det kändes plastigt på något sätt, kanske för ytan var av något plastliknande material, eller åtminstonde kändes det så.
Men men, jag kanske minns helt fel från Oktober förra året..
Jag skrev såhär om objektivet i min photokina-artikel:
"Tokina då? Jodå.. de var där och visade upp det nya AT-X 124 PRO DX…Mao. Ett AF 12-24/4. Ett mycket trevligt objektiv som fokuserade på tyst och snabbt, även om det saknade ultraljudsmotor. Tyvärr finns det ännu inte i Canon-fattning (kommer i Januari -05), så jag kunde inte testa det ordentligare. Men som sagt.. det såg bra ut…tills man tog upp det.. Det som jag trodde var metall, var i själva verket plast, som var målad med en lite knagglig yta. Förvisso gör detta att objektivet inte väger mer än 570 gram, trots att den har en ganska stor frontlins. Internfokuserat, men av någon konstig anledning så går både fokuseringen och zoomningen tvärt emot Canons t.ex. Att zoomningen är bakvänd /precis som Sigmas, kan man leva men att även fokuseringen är bakvänd kändes väldigt konstigt. Objektivet är, precis som Nikons 12-24, anpassat för APS-C sensorer (1.5x, 1.6x). Men det bästa får nog sägas vara priset. Med ett rek. Ca.pris på 500€ så kommer det att bli en tuff konkurrent på marknaden."