Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tokina Af 28-70/2.6-2.8 At-x Ii

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas U

Aktiv medlem
Har sett ovanstående obj på en tysk sida. Det ligger runt 3600:- vilket är ett fantastiskt pris jmf med Canon org L-glugg (i mitt fall jmf jag med Canon ant. liknande för Nikon el.dyl). MEN, är det någon som känner till objektivet eller vet om det finns testat ngn stans? Jag vill inte köpa ett obj. "bara" för att det är billigt, kan mycket väl tänka mig att leta på en L-glugg beg. för några lappar till, men det kanske inte är ett bättre alt.?

Tacksam för svar!

/ Andreas

L är alltid bra.... Det är ju inte bara ljusstyrkan man ska ta i beaktning när man jämför, det finns många andra faktorer som påverkar bildens kvalité. Det är inte bara ljusstyrkan som gör att Canons L-klass står lite över många andra objektiv. Dock är dessa ganska mycket dyrare, det är ganska många tusenlappar upp till ett EF 28-70/2.8L som ligger på runt 10-12000 begagnat i bra skick.

Även sigma har ett 28-70/2.8 som ligger runt 4800:- som har fått bra kritik i tester, eller varför inte deras 24-70/2.8 som ligger runt 5500:-

Tokinat får 3.1 i MTF värde, vilket får anses som ett bra värde i förhållande till priset (Canons får 3.9, vilket är ruggigt bra för en zoom). Sigmas är inte långt efter och placerar sig mitt i mellan med 3.5.

Här finns ett omdömme:
http://www.photozone.de/2Equipment/reviews/tokina2870.htm

Dock verkar det som det kommit en ny, som heter 28-80/2.8 och den hittar du här:
http://www.photozone.de/2Equipment/reviews/tokina2880.htm

Sigmas 28-70/2.8 hittar du här:
http://www.photozone.de/2Equipment/reviews/sigma2470.htm

Tokinas AT-X 280 AF PRO verkar också vara ett fint alternativ. Jag tror den är nyare (bättre??) än 28-70:n. Försökte fiska lite med min fotohandlare om Tokina gluggarna för en tid sen. Tydligen så finns ingen agent i sverige.
Jag har aldrig provat ngn av dom, men läst lite på olika sajter, och många verkar gilla dom. Tydligen så är dom rejält byggda i metall i sället för plast.
Vore kul att testa en vid ngt tillfälle.

http://www.thkphoto.com/ (Tokina länk)

/Jacob vP

Vid tillverkningen av Canons L-optiker så är felmarginalen extremt liten och därför kostar det.
Vid tillverkningen av L-optiker tummas det inte på produktionskvalité överhuvudtaget.Canon har 3 nivåer av optiker. Konsumentgluggar utan USM motor och med plastbajonett.En mellanserie som alltid har USM motor och metallbajonett.Sedan finns det L-optikerna som har allt och som riktar sig till yrkesfotografer som har extrema krav.
Det kostar oerhört mycket att säkerställa en jämn kvalité. Det är det som skiljer TOKINA och andra piratoptiker från CANON EF L.

-"Det skulle funka att köra WRC med en vanlig trimmad SKÒDA Octavia.....ett tag."

Att betala mer och få kvalité, det lönar sig i längden, jag lovar !

mvh
Patrik,Canon

Senast ändrad:
Patrik; Och din erfarenhet av Tokina består av..?

(utöver arbetsgivarlojalitet då förstås)

Tokina

Grade: 2.5 35mm/AF Tokina AF AT-X 20-35/2,8 Pro
Grade: 3.1 35mm/AF Tokina AF AT-X 28-70/2,6-2,8 Pro II
Grade: 2.7 35mm/AF Tokina AF 28-105/3,5-4,5

Canon EF

Grade: 3.5 35mm/AF Canon EF 20-35/2,8L Ej i produktion
Grade: 3.9 35mm/AF Canon EF 28-70/2,8L USM
Grade: 3.3 35mm/AF Canon EF 28-105/3,5-4,5 USM

Oberoende test av Photodo. Märk, detta är BARA skärpetest.

; - )
Patrik

Hej.

Nu är ju bara skärpan vid full glugg EN faktor, som man får tänka på när man väljer glugg.

Andra prioriteringar kan ju vara:

ljusstyrka

hållbarhet (hur det är byggt och i vilket matrl)

pris (inte nog så viktigt för många)

autofocusen

Som entusiast/hobbyfotograf är det ingen dum idé att se till sina egna behov först och sen prioritera. Det är ju kanske inte nödvändigt att kasta sej över top-of-the-line prylarna direkt.

/Jacob vP

(... som är yrkes fotograf och INTE äger en enda piratglugg, men är ändå lite nyfiken på Tokinas ATX gluggar)

OBS,OBS !!!

Andreas som startade tråden skrev :

-"Jag vill inte köpa ett obj. "bara" för att det är billigt, kan mycket väl tänka mig att leta på en L-glugg beg. för några lappar till, men det kanske inte är ett bättre alt.? "

Jag svarade !

/ Patrik

Photozone är ingen bra test då alla kan betygsätta optiker där.Då blir det tyvärr så att en del sänker optiker medvetet på "pin kin".
Det är amatörer och entusiaster som "rewievar"
och sanningshalten är nog lite sisådär...

Photodo gör en riktig oberoende MTF-mätning i en testrigg hos HASSELBLAD.

OBS ! Det gäller alla märken och inte bara Canon alltså.

; - )
Patrik

Kanske skulle kännas mer rättvist mot Sigam/Tokina gluggarna om man jmf mot tex Canons USM objektiv och inte L-gluggarna.

Att man då får större bländaröppning är ju givet -men blir bildresultatet bättre?

Absolut ! Jag skulle tro att dom är jämbördiga med Kansumentgluggarna med USM ,ja.
På största bländaröppningen tappar man ju givetvis mest.Det är framförallt där den stora skillnaden ligger.

; - )

Patrik

All respekt till Patrik, men jag tror inte han har så stor erfarenhet av Tokinagluggar. Att jämföra dom med Canons plastiga konsumentgluggar är ganska löjligt, de är betydligt bättre än så.

Jag har både Tokinas 28-70mm f/2.6-2.8 och en 'L' glugg (100-400L). Nu är dom ju inte direkt jämförbara precis, och tyvärr har jag ingen 28-70L att jämföra med direkt så det är en lite skev jämförelse. Nedan följer lite subjektiva intryck..

Byggkvalitétsmässigt skulle jag säga att Tokinorna är i princip jämbördiga med Canons smått legendariska L-serie. De är byggda i gedigen (och tung!) metall. De har dock inte gummipackningar överallt som Canons nyare i L-serien, fast jag har inte tänkt bada med min kamera i alla fall.

Autofokus är definitivt långsammare och ljudligare än en glugg med USM-motor, men jag tycker hastigheten räcker för mig. En sak som är irriterande är att man måste göra två handgrepp för att ställa om mellan AF och MF.

Sen till det viktaste, dvs bildkvalitén: Självklart är L-gluggarna bättre, rikare färger, knivskarpa bilder även vidöppna. Men med det sagt är tokinas AT-X serie inte på något sätt dåliga, utan de kommer i vissa fall rätt nära L. Jag är defintivt nöjd med min tokina. Jag skulle säga att de definitivt är bättre än canons konsumentzoomar och helt klart användbara vidöppna, även om de självklart blir bättre nerbländade.

I valet att betala 15' för en Canon 28-70L eller 3' för en Tokina 28-70 AT-X var valet enkelt för mig som icke-proffs. Canongluggen må vara bättre, men den är kanske ~5-10% bättre och det tycker inte jag motiverar 5 x prisskillnad.

Bildexempel:

Tokina 28-70: Exempel 1 (1/500sek, f4)
Canon 100-400 Exempel 2 (1/500sek, f5.6)

Senast ändrad:
LÄS VAD JAG SKREV...

Henrik skrev :

-"All respekt till Patrik, men jag tror inte han har så stor erfarenhet av Tokinagluggar. Att jämföra dom med Canons plastiga konsumentgluggar är ganska löjligt, de är betydligt bättre än så."

Jag jämför TOKINA med Canons USM gluggar d.v.s. mellanserien med metallbajonett och inget annat. Läs texten.

/Patrik

Ja, Patrik, jag läste vad du skrev. Faktiskt. Jag lovar. Flera gånger till och med :)

Bajonetten må vara metall, men resten av gluggen är inte det (Vilket Tokinagluggarna verkar vara. Tyvärr gör det dom rätt tunga också.)

Henrik !

Detta har blivit en lägre nivå än jag önskade och det jag skrev var bara fakta. Tag har tittat på dina bilder i photoshop och konstaterar först och främst att det är olika motiv i olika ljus.
För det andra, om man nu skall vara noga,och det är jag så är faktiskt den bilden tagen med CANON skarpare.

Men det har ingen betydelse. Skillnaderna mellan optikerna mäts i en testrigg och inte på en bild på nätet.
Vad som också är av stor betydelse är vilken film som används.Det är ju ganska stor skillnad på en AGFA 400 som har printats av fotolabo och en REALA från ett profslab. Hur den exponerades,hur den soppades och optiken i maskinen som printade ut bilden. Det är många faktorer som spelar in och jag orkar inte tjafsa om det .
Bara var och en är nöjd med sina prylar oavsett vad det är så är väl det bra.
Slutresultatet d.v.s. bilden är ju det viktigaste,eller hur ?

Ut och plåta höstensfärger istället !

mvh
Patrik

Senast ändrad:
Ursäkta, det var ett (misslyckat) försök till skämt det där. :)

Jag tror egentligen vi tycker ungefär samma sak :) Nätet har en tendens att skapa onödigt "hetsiga" situationer. Jag håller med till 100% om nästan allt du skriver.

Bildexemplen var mer tänkt att visa "det går faktiskt få bra bilder ut båda", än att försöka jämföra dom sida vid sida (Håller *helt* med om att det är så gott som omöjligt på små webbbilder och på olika motiv)

Men för att sammanfatta vad jag egentligen tycker:
1) Jag tycker också Canonbilden är bättre. Jag tycker att L-glas är fantastiskt och önskar jag vore rik nog att köpa mig en komplett serie. Har man pengarna och viljan tycker jag definitivt man ska köpa Canongluggar.

2) Men jag tycker också Tokinagluggarna är bra och fantastiskt prisvärda. Har man inte råd med Canon's L-serie så tycker jag definitivt man ska fundera på Tokina AT-X (Eller Sigma. Eller Canon konsument.)

Sen får var och en bestämma sig för vad som passar en själv. Jag håller med där också. Är man nöjd själv är allt bra. Och att ge sig ut och fota höstfärger låter som en bra idé!

Vi ses!

Senast ändrad:
sipamoid skrev:

Tokina

Grade: 2.5 35mm/AF Tokina AF AT-X 20-35/2,8 Pro
Grade: 3.1 35mm/AF Tokina AF AT-X 28-70/2,6-2,8 Pro II
Grade: 2.7 35mm/AF Tokina AF 28-105/3,5-4,5

Canon EF

Grade: 3.5 35mm/AF Canon EF 20-35/2,8L Ej i produktion
Grade: 3.9 35mm/AF Canon EF 28-70/2,8L USM
Grade: 3.3 35mm/AF Canon EF 28-105/3,5-4,5 USM
Oberoende test av Photodo. Märk, detta är BARA skärpetest.

; - )
Patrik

Grade: 3.3 35mm/AF Tokina AF 20-35/3,5-4,5
mvh/gunte..

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto